Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖE 413 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖE 413 Adı: ÇOCUK İHMALİ VE İSTİSMARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEMA ÖNGÖREN (semaongoren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Şiddete ilişkin tanımlamaları, şiddetin çocuk gelişimi üzerindeki etkilerini, çocuk istismarı ve ihmali ile bunların tiplerini, istismarın önlenmesi için yapılan müdahaleleri, istismarla ilişkili faktörleri, istismarın belirlenmesinde ve ilgili kurumlara ve kuruluşlara yönlendirmede eğitimcinin rolünü incelemektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İstismarın tanımını yapabilir. PÇ-17 Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İstismar türlerini açıklayabilir. PÇ-12 Okul öncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İhmalin tanımını yapabilir. PÇ-18 Okul öncesi eğitimi alanında çıkan bilimsel yayınları okumaktan zevk alır
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İhmal türlerini açıklayabilir. PÇ-15 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Koruyucu ve önleyici çalışmaların önemini kavrayabilir. PÇ-6 Problem çözebilme, insiyatif alabilme ve yaratıcılık becerisini geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 İstismar ve ihmalin önlenmesinde sorumlu olan kurum ve kuruluşların temel işlevlerini kavrayabilir. PÇ-7 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Şiddetin tanımı, şiddetin tipleri, çocuk istismarı ve ihmalinin tanımı, çocuk istismarı ve ihmalinin tipleri, kısa ve uzun dönemli etkileri, çocuk istismarı ve ihmalini açıklamaya yönelik kuramlar, istismara ve ihmale uğrayan çocukların özellikleri istismarcı özellikleri, Türkiye’de ve dünyada çocuk istismarını önleme ve müdahale çalışmaları, çocuk istismarı ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlar
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı, içerik ve kurallar Tanışma ve ders içeriğinin incelenmesi
2 Şiddetin tanımı, şiddetin tipleri, çocuk istismarı ve ihmalinin tanımı, tanımlamaları etkileyen temel unsurlar Düz anlatım, Tartışma
3 Çocuk istismarı ve ihmalinin tipleri, fiziksel istismar ve ihmalde temel bulgular, kısa ve uzun dönemli etkileri, vaka örnekleri Düz anlatım, Tartışma
4 Duygusal istismar ve ihmalde temel bulgular, kısa ve uzun dönemli etkileri, vaka örnekleri Düz anlatım, Tartışma
5 Cinsel istismarda temel bulgular, kısa ve uzun dönemli etkileri, vaka örnekleri Düz anlatım, Tartışma
6 İstismara ve ihmale uğrayan çocukların özellikleri istismarcı özellikleri Düz anlatım, Tartışma
7 Fiziksel, duygusal ve diğer ihmal türleri Düz anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Çocuk istismarı ve ihmalini açıklamaya yönelik kuramlar; Bağlanma kuramı, sistem yaklaşımı Düz anlatım, Tartışma
10 Çocuk istismarı ve ihmalini açıklamaya yönelik kuramlar; Ekolojik kuram, Ebeveyn-Kabul Red kuramı Düz anlatım, Tartışma
11 Çocuk İstismarında Önleme ve Müdahale Çalışmaları: İstismarın belirlenmesinde kullanılan yöntemler Düz anlatım, Tartışma
12 İstismarın belirlenmesinde görev alan önemli kişiler, çocuk istismarı ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlar Düz anlatım, Tartışma
13 Türkiye’de çocuk istismarını önlemeye yönelik yaklaşımlar Düz anlatım, Tartışma
14 Dünyada çocuk istismarını önlemeye yönelik yaklaşımlar Düz anlatım, Tartışma
15 Çocuk istismarının önlemesinde öğretmen düşen roller Düz anlatım, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akyüz, E. 2000. Ulusal ve uluslararası hukukta çocuğun haklarının ve güvenliğinin korunması. Milli Eğitim Yayınevi, Ankara.
2 Aral, N. 1997. Fiziksel istismar ve çocuk. Tekışık Yayıncılık, Ankara
3 Baran, G. 1999. Korunmaya muhtaç çocuk ve benlik kavramı. Yaysan Matbaacılık Ankara
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 8 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 6 12
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 106