Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖE 417 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖE 417 Adı: İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramlarını, farklı demokrasi anlayışlarını, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslar arası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.); insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi hakkında bilinç düzeyi yüksek, sorumluluk alabilen öğretmen adayları yetiştirmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsan hakları ve demokrasi kavramının tarihi gelişimini bilir. PÇ-11 Felsefeyi, eğitimin felsefi temellerini, çağdaş eğitim teorilerini, bilgi, bilim, değerler felsefesini anlayabilir, edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Demokrasi kültürünü kazanır ve bu kültürün her türlü ortamda-okul, ev ve sosyal çevre- yaşatılması ve geliştirilmesi için kişisel olarak yapabilirliklerinin farkında olur. PÇ-7 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Haklar ve özgürlükler ile ilgili uluslararası ve ulusal düzenlemeleri bilir. PÇ-12 Okul öncesi eğitimi alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İlgili sivil toplum kuruluşlarının çalışmalarını takip eder, birlikte çalışabilir. PÇ-15 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslar arası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.); insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin içeriği ve kaynakların tanıtımı Teorik anlatım
2 Demokrasi ve demokrasi kültürü, tanımı, tarihçesi Teorik anlatım
3 Dünyada demokrasi hareketlerinin tarihçesi Teorik anlatım
4 Tarihte ve Günümüzde İnsan hakları, temel hak ve hürriyetler Teorik anlatım
5 İnsan hakları ile ilgili kuruluş, bildirge ve sözleşmeler. İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi Teorik anlatım
6 İnsan hakları ile ilgili kuruluş, bildirge ve sözleşmeler. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Teorik anlatım
7 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Teorik anlatım
8 Ara Sınav
9 İnsan haklarının güncel ve toplumsal Sorunlar, Başbakanlık İnsan Hakları Başkanlığı Raporlarının İncelenmesi Teorik anlatım
10 Kadın Haklarının tarihsel gelişimi Teorik anlatım
11 Dünyada insan hakları ihlalleri-Raporlar Teorik anlatım
12 Dünyada insan hakları ihlalleri-Raporlar Teorik anlatım
13 Dünyada insan hakları ihlalleri-Raporlar Teorik anlatım
14 Dünya'da ve Türkiye'de insan hakları sorunsalının genel değerlendirmesi Teorik anlatım
15 Dünya'da ve Türkiye'de insan hakları sorunsalının genel değerlendirmesi Teorik anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Başbakanlık İnsan Hakları Başkanlığı Dökümanları ve ECHR (Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi) Dökümanları.
2 Doğan, İ, 2002 ;Vatandaşlık, Demokrası ve İnsan Hakları,Ankara.
3 Kepenekçi,Y.K, 2000; İnsan Hakları Eğitimi, Ankara
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 8 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 6 12
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 8 16
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 114