| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
| DÖÇ-1 |
Beyindeki konuşma merkezi ve konuşmanın gerçekleşebilmesi için gerekli şartları kavrar |
PÇ-17 Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 |
Topluluk önünde kendine özgü konuşmayı becerir |
PÇ-26 Etkili iletişim becerileri geliştirir
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 |
Seçilen dil malzemesini doğru telaffuz eder |
PÇ-19 Anadilini doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine sahip olur
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 |
Konuşmanın açık, anlaşılır ve etkileyici olmasına dikkat eder |
PÇ-26 Etkili iletişim becerileri geliştirir
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 |
Sözlü iletişim ile sözsüz iletişim uyumunu sağlar |
PÇ-19 Anadilini doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine sahip olur
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
| Dersin İçeriği |
| Doğru telaffuzun önemi, gerekliliği;Türkçe'nin yapısı ve fonetik özellikleri; soluğun doğru alımı ve dizginlenmesi; heyecanın önlenmesi; ünlüler; ünsüzler; ulama-kavşak-durak-vurgun-tonlama-ezgi-doğaçlama; etkili iletişim teknikleri; ses kullanımı; ses eğitimi yazı dili; konuşma dili; akıcı anlaşılır konuşmanın sağlanması; sözlü anlatım çeşitliliği |
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
| Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 |
Etkili ve güzel konuşmaya neden ve niçin ihtiyacımız var? Konuşmanın bu özelliklere sahip olabilmesi için neleri hangi ölçüde bilmemiz gerekiyor? Doğru ve yanlış örnekler, uygulama (Öğrencilerin söyleyiş özelliklerinin tespiti)
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 2 |
Doğru söyleyiş (Sesletim/Diksiyon) için ortak dilin ses bilgisi (Fonetik) kurallarını bilmek gerekir. (Tanımlar) Doğru sesletim için doğru nefes almak gerekir. (Diyafram nefesi, kafes nefesi uygulamaları)
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 3 |
Ünlü ve ünsüz harflerin boğumlanma (çıkak) yerleri, alıştırma ve uygulamalar. Ünlü-ünsüz uyumları kurallarımızı hatırlama. Ses olayları (Benzeşme, türeme, düşme, ulama...) Örnek ve uygulamalar
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 4 |
Konuşma sırasında sıkça yapılan yanlışlar. (Hazırlıksızlık, plansızlık, duygu kontrolü -aşırı heyecan ve korku, telaş) konuşma hızını ayarlayamama, yanlış nefes, ses yutma, konuşma bozuklukları... Örnekler, çözüm önerileri, uygulamalar
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 5 |
Düz ünlülerin ( A-E-I-İ ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 6 |
Yuvarlak ünlülerin ( O-Ö-U-Ü ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 7 |
Türkçede okunuşları yazılışından farklı kelimeler ve telaffuzları. Örnekler ve alıştırmalar
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 8 |
Ara Sınav |
|
| 9 |
Vurgu nedir? Tanımı. Vurgu çeşitleri. Hece vurgusu, Kelime Vurgusu,. Cümle vurgusu. Anlam ayırıcı vurgu. Örnekler ve alıştırmalar
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 10 |
Ulama ve ulama çeşitleri. Ulamanın olması ve olmaması gereken yerler. Tonlama. örnekleri ve uygulamalar
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 11 |
Etkili ve güzel konuşma için ön hazırlık. Fiziksel şartlar, Bilimsel donanım ve planlı hazırlık,. Stres ve zaman yönetimi. Beden dili. Kişisel bakım ve zarafet
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 12 |
Topluluk önünde ve mikrofonda konuşma kuralları. Selamlama, sunuculuk ve takdim
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 13 |
Basın-yayın kuruluşlarında en çok yapılan hatalara örneklerin tespiti, irdeleme ve inceleme. Yanlışı fark edebilirlik davranışı. Örnek şiir, makale, haber okuma alıştırmaları
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 14 |
Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 15 |
Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme
|
Aktif Öğretim Yöntemleri |
| 16 |
Final Sınavı |
|
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
| 1 |
AKSOY, Ö.Asım (1991); Dil Yanlışları, Adam Yay. |
| 2 |
BALTAŞ, A., BALTAŞ, Z.; Bedenin Dili İletişim Becerinizin Anahtarı, Sessiz Diliniz: Remzi Kitabevi |
| 3 |
GÜRZAP, Can (2008); Söz Söyleme ve Diksiyon, Remzi Kitabevi |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
| Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar
|