Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖE 418 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖE 418 Adı: DİKSİYON Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEMA ÖNGÖREN (semaongoren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım vasıtası olarak Türkçe’yi doğru ve güzel konuşma yeteneği kazanmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Beyindeki konuşma merkezi ve konuşmanın gerçekleşebilmesi için gerekli şartları kavrar PÇ-17 Okul öncesi eğitiminde temel alan bilgisine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Topluluk önünde kendine özgü konuşmayı becerir PÇ-26 Etkili iletişim becerileri geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Seçilen dil malzemesini doğru telaffuz eder PÇ-19 Anadilini doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Konuşmanın açık, anlaşılır ve etkileyici olmasına dikkat eder PÇ-26 Etkili iletişim becerileri geliştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Sözlü iletişim ile sözsüz iletişim uyumunu sağlar PÇ-19 Anadilini doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine sahip olur
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Doğru telaffuzun önemi, gerekliliği;Türkçe'nin yapısı ve fonetik özellikleri; soluğun doğru alımı ve dizginlenmesi; heyecanın önlenmesi; ünlüler; ünsüzler; ulama-kavşak-durak-vurgun-tonlama-ezgi-doğaçlama; etkili iletişim teknikleri; ses kullanımı; ses eğitimi yazı dili; konuşma dili; akıcı anlaşılır konuşmanın sağlanması; sözlü anlatım çeşitliliği
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Etkili ve güzel konuşmaya neden ve niçin ihtiyacımız var? Konuşmanın bu özelliklere sahip olabilmesi için neleri hangi ölçüde bilmemiz gerekiyor? Doğru ve yanlış örnekler, uygulama (Öğrencilerin söyleyiş özelliklerinin tespiti) Aktif Öğretim Yöntemleri
2 Doğru söyleyiş (Sesletim/Diksiyon) için ortak dilin ses bilgisi (Fonetik) kurallarını bilmek gerekir. (Tanımlar) Doğru sesletim için doğru nefes almak gerekir. (Diyafram nefesi, kafes nefesi uygulamaları) Aktif Öğretim Yöntemleri
3 Ünlü ve ünsüz harflerin boğumlanma (çıkak) yerleri, alıştırma ve uygulamalar. Ünlü-ünsüz uyumları kurallarımızı hatırlama. Ses olayları (Benzeşme, türeme, düşme, ulama...) Örnek ve uygulamalar Aktif Öğretim Yöntemleri
4 Konuşma sırasında sıkça yapılan yanlışlar. (Hazırlıksızlık, plansızlık, duygu kontrolü -aşırı heyecan ve korku, telaş) konuşma hızını ayarlayamama, yanlış nefes, ses yutma, konuşma bozuklukları... Örnekler, çözüm önerileri, uygulamalar Aktif Öğretim Yöntemleri
5 Düz ünlülerin ( A-E-I-İ ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları Aktif Öğretim Yöntemleri
6 Yuvarlak ünlülerin ( O-Ö-U-Ü ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları Aktif Öğretim Yöntemleri
7 Türkçede okunuşları yazılışından farklı kelimeler ve telaffuzları. Örnekler ve alıştırmalar Aktif Öğretim Yöntemleri
8 Ara Sınav
9 Vurgu nedir? Tanımı. Vurgu çeşitleri. Hece vurgusu, Kelime Vurgusu,. Cümle vurgusu. Anlam ayırıcı vurgu. Örnekler ve alıştırmalar Aktif Öğretim Yöntemleri
10 Ulama ve ulama çeşitleri. Ulamanın olması ve olmaması gereken yerler. Tonlama. örnekleri ve uygulamalar Aktif Öğretim Yöntemleri
11 Etkili ve güzel konuşma için ön hazırlık. Fiziksel şartlar, Bilimsel donanım ve planlı hazırlık,. Stres ve zaman yönetimi. Beden dili. Kişisel bakım ve zarafet Aktif Öğretim Yöntemleri
12 Topluluk önünde ve mikrofonda konuşma kuralları. Selamlama, sunuculuk ve takdim Aktif Öğretim Yöntemleri
13 Basın-yayın kuruluşlarında en çok yapılan hatalara örneklerin tespiti, irdeleme ve inceleme. Yanlışı fark edebilirlik davranışı. Örnek şiir, makale, haber okuma alıştırmaları Aktif Öğretim Yöntemleri
14 Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme Aktif Öğretim Yöntemleri
15 Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme Aktif Öğretim Yöntemleri
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 AKSOY, Ö.Asım (1991); Dil Yanlışları, Adam Yay.
2 BALTAŞ, A., BALTAŞ, Z.; Bedenin Dili İletişim Becerinizin Anahtarı, Sessiz Diliniz: Remzi Kitabevi
3 GÜRZAP, Can (2008); Söz Söyleme ve Diksiyon, Remzi Kitabevi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 8 16
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 6 12
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 8 16
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 106