|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK Y.L. | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NAŞİT İĞCİ (nasitigci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, moleküler biyolojide kullanılan temel laboratuvar yöntemleri hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Protein ve enzim mühendisliğinde kullanılan başlıca metotları açıklayabilir. |
PÇ-1 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-2 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Moleküler Biyoloji ve genetik ile ilgili konularda problemleri saptama, problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanır PÇ-6 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir PÇ-7 Genlerin fenotipik etkilerinin araştırılması ve bu etkinin hayvan ve bitki ıslahı alanlarında kullanılması yeteneğini kazanır PÇ-8 Eğitim, endüstri, tarım, sağlık, çevre, enerji ve biyoteknoloji alanlarında disiplinler arası çalışmalara katılabilir PÇ-9 Diğer disiplinlerin problemleri içindeki moleküler biyoloji ve genetik ögelerini tanır ve açıklar PÇ-13 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Genomiks ve proteomiks konularıyla ilgili bilgi verip yeni fikirler geliştirebilir. |
PÇ-1 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-2 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Moleküler Biyoloji ve genetik ile ilgili konularda problemleri saptama, problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanır PÇ-6 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir PÇ-7 Genlerin fenotipik etkilerinin araştırılması ve bu etkinin hayvan ve bitki ıslahı alanlarında kullanılması yeteneğini kazanır PÇ-8 Eğitim, endüstri, tarım, sağlık, çevre, enerji ve biyoteknoloji alanlarında disiplinler arası çalışmalara katılabilir PÇ-9 Diğer disiplinlerin problemleri içindeki moleküler biyoloji ve genetik ögelerini tanır ve açıklar PÇ-13 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Genetiği değiştirilmiş organizmalar hakkında bilgi sahibi olup, bunların tarım, tıp ve biyoteknolojideki kullanım amaçlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-2 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Moleküler Biyoloji ve genetik ile ilgili konularda problemleri saptama, problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanır PÇ-6 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir PÇ-7 Genlerin fenotipik etkilerinin araştırılması ve bu etkinin hayvan ve bitki ıslahı alanlarında kullanılması yeteneğini kazanır PÇ-8 Eğitim, endüstri, tarım, sağlık, çevre, enerji ve biyoteknoloji alanlarında disiplinler arası çalışmalara katılabilir PÇ-9 Diğer disiplinlerin problemleri içindeki moleküler biyoloji ve genetik ögelerini tanır ve açıklar PÇ-13 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Temel DNA ve protein yöntemlerini uygulayabilir. |
PÇ-1 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-2 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Moleküler Biyoloji ve genetik ile ilgili konularda problemleri saptama, problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanır PÇ-6 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir PÇ-7 Genlerin fenotipik etkilerinin araştırılması ve bu etkinin hayvan ve bitki ıslahı alanlarında kullanılması yeteneğini kazanır PÇ-8 Eğitim, endüstri, tarım, sağlık, çevre, enerji ve biyoteknoloji alanlarında disiplinler arası çalışmalara katılabilir PÇ-9 Diğer disiplinlerin problemleri içindeki moleküler biyoloji ve genetik ögelerini tanır ve açıklar PÇ-13 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
DNA ve protein izolasyonu ve saflaştırılması, DNA ve protein konsantrasyonunun belirlenmesi, DNA ve protein elektroforezi, jel boyama yöntemleri, hibridizasyon teknikleri, antikor tabanlı yöntemler, enzimatik aktivite belirleme yöntemleri, genom ve proteom analizleri, protein ve enzim mühendisliği, genetiği değiştirilmiş organizmalar, gen terapisi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | DNA ve protein izolasyonu. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
2 | Biyolojik makromolekülleri içeren çözeltilerin konsantre edilmesi. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
3 | DNA ve protein konsantrasyonunun belirlenmesi. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
4 | Nükleik asit elektroforezi ve jel boyama. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
5 | Protein elektroforezi ve jel boyama. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
6 | Membrana aktarım ile saptama (blotting) yöntemleri. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
7 | Polimeraz Zincir Reaksiyonu (PCR). | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
8 | Ara Sınav | |
9 | DNA dizileme yöntemleri. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
10 | Protein saflaştırma yöntemleri. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
11 | Kütle spektrometresinin moleküler biyolojide uygulamaları. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
12 | Protein dizileme yöntemleri. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
13 | Enzim aktivitesi belirleme yöntemleri. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
14 | DNA-protein, protein-protein etkileşimlerinin belirlenmesi. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
15 | Gen ve protein mühendisliği. | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Frederick M. Ausubel, Current Protocols in Molecular Biology, John Wiley & Sons Inc, 2003. | |
2 | Mary C. Phelan Current Protocols in Cell Biology, John Wiley & Sons, Inc, 1998. | |
3 | Temizkan G, Arda N. (Ed.). Temel ve İleri Moleküler Biyoloji Yöntemleri Genomik ve Protemik Analizler. Nobel Tıp Kitabevi, 2018. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, kitaplar, ilgili makaleler, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 15 | 1 | 30 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 15 | 30 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |