|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK Y.L. | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSA KAR (musa.kar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersi tamamlayan öğrencinin şu kazanımları edinmesi sağlanacaktır; Bağışıklık sisteminin temel organ ve hücrelerini bilir. Doğal ve edinsel bağışıklığın mekanizmalarını öğrenir. Hücresel ve hümoral bağışıklığın patojenlere karşı yanıttaki işbirliği, vücuda giren antijenlerin işlenmesi ve bağışıklık sistemine sunulmasının moleküler temelleri hakkında bilgi sahibi olur. Bu temel bilgi, bağışıklık sisteminin hastalıkları, organ nakli, alerji, tümör immünolojisi gibi konuların öğrenci tarafından daha iyi algılanmasına zemin hazırlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bağışıklık sisteminin hücre ve organlarını, doğal ve adaptif bağışıklığın etkinlik mekanizmalarını tanımlar |
PÇ- |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hücre içi ve hücre dışı antijenlerin farklı yolaklarda işlenerek sınıf I ve sınıf II MHC molekülleriyle farklı T hücrelerini nasıl etkinleştirdiklerini ayırt edebilir. |
PÇ- |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | T ve B hücrelerinin gelişim süreçlerini, hücresel ve hümoral bağışıklığın etkinlik mekanizmalarını açıklar. |
PÇ- |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İmminoloji tanımı, edinsel ve adaptif bağışıklık tanımları ve arsındaski farklar, immün sistem hücre çeşitleri, antikor-antijen fonksiyonları, antijenlerin işlenmesi ve savunma hücrelerine sunulması, oto immün rahatsızlıklar | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İmmunolojide temel kavramlar; doğal ve edinsel bağışıklığın temelleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
2 | Bağışıklık sisteminin hücre ve dokuları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
3 | Bağışıklık sistemi hücrelerinin dolaşımı ve dokulara yerleşimi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
4 | Doğal bağışıklık: hücresel ve çözünür sensörler ve efektör moleküller. İnflamasyon ve anti-viral yanıt. Kompleman sistemi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
5 | Antijen ve antikorlar. Antikorların yapı-işlev ilişkileri. Antijen-antikor bağlanmasının kimyası | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
6 | Antijenlerin MHC I ve II yolaklarında işlenmesi; MHC kompleksinin işlevleri. Antijenlerin T hücrelerine sunulması | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
7 | Antijen reseptöründen sinyal iletimi; sitokin reseptörlerinden sinyal iletimi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | B ve T lenfositlerinin gelişimi. Antijen reseptörlerinin düzenlenme mekanizmaları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
10 | T hücrelerinin aktivasyonu. Etkinleştirici sinyaller işlevsel yanıtlar. | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
11 | CD4 ve CD8 T hücrelerinin farklılaşması ve işlevleri. Etkinleşmiş T hücrelerinin özellikleri; T-hücreye bağlı sitotoksisite | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
12 | B hücre aktivasyonu ve antikor üretimi. | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
13 | Hümoral bağışık yanıt; immunoglobulin izotiplerinin işlevleri. | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
14 | Mukozal bağışıklık sisteminin yapısı; enfeksiyona karşı mukozal yanıtın düzenlenmesi. | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
15 | Genel Tekrar | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, & Shiv Pillai. Cellular and Molecular Immunology, 9. baskı, Elsevier (2018) ISBN: 978-0-323-52324- | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |