Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / KMY 501 - KÜLTÜREL MİRAS VE KÜLTÜR YÖNETİMİ

Kodu: KMY 501 Adı: KÜLTÜR YÖNETİMİNDE TARTIŞMALAR Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü KÜLTÜREL MİRAS VE KÜLTÜR YÖNETİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YENER BEKTAŞ (yenerbektas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kültür mirası yönetimi ile ilgili temel bilgiyi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kültür mirası yönetimi alanında disiplinlerarası düşünme ve bütünsel bir yaklaşıma sahip olur. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Kültür mirası yönetimi alanında uygulanan bilimsel araştırma yöntemlerini kullanabilir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
DÖÇ-3 Kültür mirası yönetimi alanında disiplinlerarası düşünme ve bütünsel bir yaklaşıma sahip olabilir. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste kültür mirasıyla ilgili ulusal ve uluslararası kurumlar ve organizasyonlar, kültür mirası kavramı ve yönetimini şekillendiren teorik ve metodolojik yaklaşımlar ile sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasal etkenler; kültür politikaları ve konuyla ilgili ulusal, uluslararası yasal düzenlemeler incelenecektir. Ayrica derse, kültür mirası olarak tanımlanan kaynakların korunması, yorumlanması, tanıtılması ve yönetilmesi, kültür mirası yönetim biçimleri; yönetim planı hazırlık süreci ve yönetim planının sürdürülebilirliği; kültür mirası yönetim modellerinden örnekleri ve UNESCO Dünya Miras Listesi ve Dünya Miras alanlarının yönetimi; en iyi uygulama örnekleri detaylıca incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sunum ve araştırma konularının atanması Derse giriş, temel kavramlar; kültür mirasıyla ilgili ulusal ve uluslararası kurumlar ve organizasyonlar. Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
2 Kültür mirası kavramı ve yönetimini şekillendiren teorik ve metodolojik yaklaşımlar ile sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasal etkenler Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
3 Kültür mirası kavramı ve yönetimini şekillendiren teorik ve metodolojik yaklaşımlar ile sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasal etkenler Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
4 Kültür politikaları, kültür mirası yönetimi algısı ile konuyla ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemelerin Türkiye ve yurt dışından örnekler verilerek karşılaştırılması Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
5 Kültür politikaları, kültür mirası yönetimi algısı ile konuyla ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemelerin Türkiye ve yurt dışından örnekler verilerek karşılaştırılması Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
6 Kültür mirası yönetimi yolları; yönetim planı hazırlanması ve süreci, yönetim planlarının sürdürülebilirliği ve kültürel miras yönetim planları örnekleri Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
7 Kültür mirası yönetimi yolları; yönetim planı hazırlanması ve süreci, yönetim planlarının sürdürülebilirliği ve kültürel miras yönetim planları örnekleri Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Kültür mirası olarak tanımlanan kaynakların yorumlanması, tanıtılması ve yönetilmesi. Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
10 Kültür mirası olarak tanımlanan kaynakların yorumlanması, tanıtılması ve yönetilmesi. Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
11 Kültür mirası olarak tanımlanan kaynakların yorumlanması, tanıtılması ve yönetilmesi. Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
12 UNESCO Dünya Miras Listesi ve Dünya Miras alanlarının yönetimi; en iyi uygulama örnekleri Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
13 UNESCO Dünya Miras Listesi ve Dünya Miras alanlarının yönetimi; en iyi uygulama örnekleri Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
14 Yönetim planlarının sürdürülebilirliği ve kültürel miras yönetim planları örnekleri Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
15 Yönetim planlarının sürdürülebilirliği ve kültürel miras yönetim planları örnekleri Tartışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması Proje Sunumu Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. İstanbul: Yem Yayınları, 1996.
2 Topuz, Hıfız, Türkiye’de ve Dünyada Kültür Politikaları. İstanbul: Adam Yayıncılık, 1998.
3 Koçak, D. Ö. and Koçak, Orhan Kemal, İstanbul Kimin Şehri? Kültür, Tasarım, Seyirlik ve Sermaye. İstanbul: Metis Yayınları, 2015.
4 Ertürk, N. and Karakul, Özlem (edit.), UNESCO World Heritage in Turkey 2016. Ankara: Turkish National Commission for UNESCO, 2016.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 4 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 7 4 28
       c) Performans Ödevi 7 4 28
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180