|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | KÜLTÜREL MİRAS VE KÜLTÜR YÖNETİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HANDAN YILDIZHAN (handanyildizhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kent arkeolojisi dersi ile, bir yerleşim alanındaki tarihi yapı ve kalıntıların saptanıp araştırılması, kentin tarihini somut verilere dayalı olarak ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Yaşayan bir kentte arkeolojik kalıntıların korunmasının sağlanması hangi yollarla yapılacağı, ve bu kalıntıların içerdiği tüm bilgi birikimini anlatacak şekilde topluma hangi vasıtalarla sunulacağı kent arkeolojisi dersinin temel konularından birini oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kent arkeolojisi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kent arkeolojisi kavramının dünyadaki gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kent arkeolojisi hakkındaki çalışmaları tartışabilir. |
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-12 Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Envanter çalışması yapabilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Arkeoloji bilmi disiplini çerçevesinde, Kent arkeolojisi kavramı anlatılarak, kjent arkeolojisinin dünyadaki ve Türkiyedeki gelişimi üzerinde durulacak, çok katmanlı kentlerdeki tarihsel sürekliliğin korunmasına yönelik uygulamalar örnekler ışığında irdelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Arkeoloji nedir? Arkeoloji biliminin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişimi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
2 | Sit ve Arkeolojik sit kavramları. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
3 | Arkeolojik sit alanlarının korunması ve değerlendirilmesi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
4 | Arkeolojik Miras ve Kentsel Arkeolojik Miras kavramları. | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
5 | Arkeolojik Mirasa yönelik Uluslararası Organizasyonlar ve ilgilendikleri alanlar; UNESCO, ICOM, ICOMOS, UISPP, ESF | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
6 | Türkiye’de Kültürel Miras Politikaları ve Uygulama alanları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
7 | Kent Arkeolojisi nedir? | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kent Arkeolojisini Kavramının Dünyadaki Yeri ve Gelişimi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
10 | Korumanın 20. Yüzyıldaki Değişen Kapsamı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
11 | Kent Arkeolojisini Kavramının Türkiye’deki Yeri ve Gelişimi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
12 | Türkiye’deki Kentsel Arkeoloji Yaklaşımları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
13 | Çok katmanlı Tarihi Kent Merkezlerinin yönetimi; Kentsel Arkeoloji ve Planlama | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
14 | Örnekler Işığında Çok Katmanlı Kentlerdeki Tarihsel Sürekliliğin Korunmasına yönelik Uygulamalar; İzmir Agorası ve Ankara Kalesi Örneği | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
15 | Örnekler Işığında Çok Katmanlı Kentlerdeki Tarihsel Sürekliliğin Korunmasına Yönelik Uygulamalar; Bodrum ve İstanbul Sur İçi Kentsel Arkeolojik Mirası Örnekleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | N. E. Aydeniz, Kent Arke0lojisi Kavramının Dünyadaki Gelişimi ve Türkiye’deki Yansımaları, Journal of Yaşar Üniversitesi, 2501-2524,(2009). | |
2 | N. E. Aydeniz, Kent arkeolojisi metoduyla çok katmanlı kentlerdeki tarihsel sürekliliğin çözümlenerek korunması (İzmir örneği) (2009). | |
3 | N, Tuna, İstanbul Sur içinde Kentsel Arkeolojik Kültür Mirası, İstanbul Dergisi 46, 88-93. | |
4 | Arkeolojik Sit Alanlarının Korunması ve Değerlendirilmesi 1. Sempozyumu, Bildiri Kitabı, 1991, Antalya. | |
5 | M. Belge, Çok Katmalı Tarihi Kent Merkezlerinin Yönetimi: Kentsel Arkeoloji ve Planlama, Planma, 2004/4. | |
6 | C. Kutar-M. SomuncuKentsel ve Kültürel Mirasın Sürdürülebilirliği Ankara Hamamönü Örneği, Ankara Araştırmaları Dergisi 1/2,35-37, 2013. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bigisayar, projeksiyon makinası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 6 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 7 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |