|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NAŞİT İĞCİ (nasitigci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
CEVAHİR ALTINKAYNAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı protein mühendislik yaklaşımları kullanılarak terapötik ajan olarak kullanılan moleküllerin tanımlanması, üretimi, saflaştırılmaları, karakterizasyonları ve etki mekanizmaları hakkında bilgi verilmesidir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Proteinlerin yapısı, sınıflandırılması, işlevi ve agregasyonu hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-3 Hücre ve organizmalarda yapı-fonksiyon ilişkisini tanımlamak PÇ-6 Bilimsel düşüncenin doğası ve geçmişini anlamak PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-16 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Proteinlerin ayrılması, saflaştırılması, karakterizasyonu ve kimyasal modifikasyonları hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-6 Bilimsel düşüncenin doğası ve geçmişini anlamak PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-16 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Protein mühendisliği yöntemleri hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-6 Bilimsel düşüncenin doğası ve geçmişini anlamak PÇ-8 Modern teknolojiyle sürekli öğrenme bilinci geliştirmek PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Terapötik proteinler ve üretim stratejileri hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-11 Biyolojik kavramları bireysel, sosyal, ekonomik, teknolojik ve etik konulara uygulamak PÇ-16 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Antikor tanımı, monoklonal antikor ve parçalarının üretim yöntemleri ve etki mekanizmaları hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek PÇ-16 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Biyobenzer ilaçlar ve klinik kullanımlarında karşılaşılabilecek sorunlar hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek PÇ-16 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Venom peptidleri hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek PÇ-16 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Protein yapısı, sınıflandırılması, İşlevi, protein saflaştırılması ve karakterizasyonu, kimyasal modifikasyonu, protein mühendisliği yöntemleri, terapötik proteinlerin sınıflandırılması (EPO, insulin, interferon alfa ve beta, kan faktörleri, koloni uyarıcı faktörler, interlökinler, büyüme faktörleri, monoclonal antikorlar), Rekombinant üretim stratejileri, Antikor yapı ve fonksiyonları, monoclonal antikor üretim teknolojisi, biyobenzer ilaçlar ve klinik kullanımları, venom peptidleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Proteinlerin yapısı ve sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
2 | Proteinlerin işlevi ve agregasyonu | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
3 | Proteinlerin ayrılması, saflaştırılması ve karakterizasyonu | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
4 | Proteinlerin Kimyasal Modifikasyonu | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
5 | Protein mühendisliği amaçları | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
6 | Protein mühendisliği yöntemleri | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
7 | Terapötik proteinlerin sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Terapötik proteinler ve rekombinant üretim stratejileri | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
10 | Antikor yapı ve fonksiyonu | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
11 | Monoklonal antikor üretim yöntemleri ve etki mekanizmaları | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
12 | Antikor parçalarının mühendisliği ve üretimi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
13 | Biyobenzer ilaçlar | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
14 | Biyobenzer Ürünlerde Klinik Uygulamada Karşılaşılabilecek Sorunlar | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
15 | Venom Peptidleri | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Therapeutic Proteins-Vladimir Voynov-Humana Press | |
2 | Biyoteknolojiye Giriş- William J. Thieman/Michael A. Palladino | |
3 | Güncel Biyoteknoloji ve Uygulamaları-Münis Dündar/Haydar Bağış | |
4 | Protein Mühendisliği- Azmi telefoncu/Ö.İrfan Küfrevioğlu/Figen Zihnioğlu/Ali Kılınç | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 8 | 16 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |