Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 511 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 511 Adı: TÜRK HALK MİZAHI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Gülmece kavramının folklorla olan ilişkisini çözümleyerek Türk sözlü anlatıları ve Türk halk tiyatrosunda bu kavramın ne şekilde ortaya çıktığını ve nasıl bir anlam taşıdığını çözümlemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Halk anlatıları ve tiyatrosunda mizahi unsurları tespit etmeyi ve yorumlamayı öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Mizah ekseninde gelişmiş olan fıkra türünü tüm yönleriyle kavrar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Nasreddin Hoca, Bektaşi, İncili Çavuş, Temel gibi öne çıkan Türk gülmece tiplerini tanır. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çağdaş kültürdeki mizah üretiminin gelenekle olan ilişkisini kurar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Gülmece kavramı, mizah teorileri, gülmecenin tarihi, mizah-folklor ilişkisi, Türk sözlü anlatılarında mizah ekseninde oluşmuş tipler ve bu tiplerin nitelikleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Gülmecenin kökleri ve tiyatrodaki komedi çeşitleri Anlatma, Tartışma
2 Mizah teorileri: Psikolojik, sosyolojik ve felsefi görüşler Anlatma, Tartışma
3 Mizah teorileri: Gülme ve halkbilimi ilişkisi Anlatma, Tartışma
4 Gülme çeşitleri. Din ve mitolojilerde gülme Anlatma, Tartışma
5 Bir eleştiri üslubu olarak mizah Tartışma, Proje Sunumu
6 Durum komiği, söz komiği ve karakter komiği Tartışma, Proje Sunumu
7 Mizah ekseninde gelişen anlatı türü olan fıkra türünün nitelikleri Tartışma, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Nasreddin Hoca'nın tarihi kişiliği ve fıkralara yansıyan hayatı Tartışma, Proje Sunumu
10 Nasreddin Hoca anlatılarında aile, devlet, yargı ve din Anlatma, Tartışma
11 Nasreddin Hoca fıkralarında hoşgörü, değişim, geçim sıkıntısı Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
12 Türk folklorunda Bektaşi tipine bağlı anlatılar Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
13 Karagöz, ortaoyunu, meddahlık ve köy seyirlik oyunlarında gülmece Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
14 Türk mizah basının gelişimi ve gelenekle olan bağları Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
15 Geleneksel fıkra tiplerinin ikincil sözlü kültür ortamındaki yansımaları Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 1998.
2 Oğuz, M. Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004.
3 Güzel, Abdurrahman-Torun Ali, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara 2004.
4 AYTAŞ, Gıyasettin, Tiyatro ve Canlandırma (Prof. Dr. Alemdar Yalçın'la Birlikte), Akçağ Yayınları, Ankara 2002.
5 Carlson, Martin, Speaking in Tongues: Languages at Play in the Theatre, University of Michigan Press, 2006.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180