|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Gülmece kavramının folklorla olan ilişkisini çözümleyerek Türk sözlü anlatıları ve Türk halk tiyatrosunda bu kavramın ne şekilde ortaya çıktığını ve nasıl bir anlam taşıdığını çözümlemek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Halk anlatıları ve tiyatrosunda mizahi unsurları tespit etmeyi ve yorumlamayı öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mizah ekseninde gelişmiş olan fıkra türünü tüm yönleriyle kavrar. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Nasreddin Hoca, Bektaşi, İncili Çavuş, Temel gibi öne çıkan Türk gülmece tiplerini tanır. |
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Çağdaş kültürdeki mizah üretiminin gelenekle olan ilişkisini kurar. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Gülmece kavramı, mizah teorileri, gülmecenin tarihi, mizah-folklor ilişkisi, Türk sözlü anlatılarında mizah ekseninde oluşmuş tipler ve bu tiplerin nitelikleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Gülmecenin kökleri ve tiyatrodaki komedi çeşitleri | Anlatma, Tartışma |
2 | Mizah teorileri: Psikolojik, sosyolojik ve felsefi görüşler | Anlatma, Tartışma |
3 | Mizah teorileri: Gülme ve halkbilimi ilişkisi | Anlatma, Tartışma |
4 | Gülme çeşitleri. Din ve mitolojilerde gülme | Anlatma, Tartışma |
5 | Bir eleştiri üslubu olarak mizah | Tartışma, Proje Sunumu |
6 | Durum komiği, söz komiği ve karakter komiği | Tartışma, Proje Sunumu |
7 | Mizah ekseninde gelişen anlatı türü olan fıkra türünün nitelikleri | Tartışma, Proje Sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nasreddin Hoca'nın tarihi kişiliği ve fıkralara yansıyan hayatı | Tartışma, Proje Sunumu |
10 | Nasreddin Hoca anlatılarında aile, devlet, yargı ve din | Anlatma, Tartışma |
11 | Nasreddin Hoca fıkralarında hoşgörü, değişim, geçim sıkıntısı | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
12 | Türk folklorunda Bektaşi tipine bağlı anlatılar | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
13 | Karagöz, ortaoyunu, meddahlık ve köy seyirlik oyunlarında gülmece | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
14 | Türk mizah basının gelişimi ve gelenekle olan bağları | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
15 | Geleneksel fıkra tiplerinin ikincil sözlü kültür ortamındaki yansımaları | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 1998. | |
2 | Oğuz, M. Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004. | |
3 | Güzel, Abdurrahman-Torun Ali, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara 2004. | |
4 | AYTAŞ, Gıyasettin, Tiyatro ve Canlandırma (Prof. Dr. Alemdar Yalçın'la Birlikte), Akçağ Yayınları, Ankara 2002. | |
5 | Carlson, Martin, Speaking in Tongues: Languages at Play in the Theatre, University of Michigan Press, 2006. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |