|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Aşıklık geleneğinin tarihi gelişim seyrini ve kent folkloru içindeki değişimini anlamak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Âşık edebiyatının ortaya çıkışını, gelişimini ve yetiştirdiği temsilcileri öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Âşık edebiyatı temsilcilerine verilen adları ve bu temsilcilerin özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Aşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamları ve günümüzdeki durumu hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Aşık edebiyatının ortaya çıkışı ve gelişimi, aşıklık geleneğinin gelişim süreçleri ve başlıca temsilcileri, aşık edebiyatı temsilcilerinin yetişmeleri, aşıklık geleneği içerisindeki kavramlar, aşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamları. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Âşık edebiyatının ortaya çıkışı ve gelişimi. | Anlatma |
| 2 | XVI. yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. | Anlatma |
| 3 | XVII.yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. | Anlatma |
| 4 | XVIII.yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. | Anlatma |
| 5 | XIX. yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. | Anlatma |
| 6 | XX. yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. | Anlatma |
| 7 | XVI-XX. yüzyıllar içerisindeki âşıklık geleneğinin münferit temsilcileri. | Anlatma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Âşık edebiyatı temsilcilerine verilen adlar ve bu temsilcilerin özellikleri. | Anlatma |
| 10 | Âşık edebiyatı temsilcilerinin yetişmeleri (Rüya görme, Mahlas alma, Saz çalma). | Anlatma |
| 11 | Âşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamlarında Sözlü ortamlar. | Anlatma |
| 12 | Kahvehaneler | Anlatma |
| 13 | Âşık fasılları | Anlatma |
| 14 | Yazılı Ortam | Anlatma |
| 15 | Elektronik ortam | Anlatma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Artun, Erman. Âşıklık Geleneği ve Âşık edebiyatı, Ankara, 2001. | |
| 2 | Günay, Umay. Türkiye'de âşık tarzı şiir geleneği ve rüya motifi, Ankara, 1993. | |
| 3 | Köprülü, M. Fuad. Saz Şairleri, Ankara, 2004. | |
| 4 | Çobanoğlu, Özkul. Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara, 2000. | |
| 5 | Boratav, Pertev NAili. 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul, 1988. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Ara Sınav | 0 | ||
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||