Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 519 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 519 Adı: ÂŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Aşıklık geleneğinin tarihi gelişim seyrini ve kent folkloru içindeki değişimini anlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Âşık edebiyatının ortaya çıkışını, gelişimini ve yetiştirdiği temsilcileri öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Âşık edebiyatı temsilcilerine verilen adları ve bu temsilcilerin özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Aşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamları ve günümüzdeki durumu hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Aşık edebiyatının ortaya çıkışı ve gelişimi, aşıklık geleneğinin gelişim süreçleri ve başlıca temsilcileri, aşık edebiyatı temsilcilerinin yetişmeleri, aşıklık geleneği içerisindeki kavramlar, aşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Âşık edebiyatının ortaya çıkışı ve gelişimi. Anlatma
2 XVI. yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma
3 XVII.yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma
4 XVIII.yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma
5 XIX. yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma
6 XX. yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma
7 XVI-XX. yüzyıllar içerisindeki âşıklık geleneğinin münferit temsilcileri. Anlatma
8 Ara Sınav
9 Âşık edebiyatı temsilcilerine verilen adlar ve bu temsilcilerin özellikleri. Anlatma
10 Âşık edebiyatı temsilcilerinin yetişmeleri (Rüya görme, Mahlas alma, Saz çalma). Anlatma
11 Âşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamlarında Sözlü ortamlar. Anlatma
12 Kahvehaneler Anlatma
13 Âşık fasılları Anlatma
14 Yazılı Ortam Anlatma
15 Elektronik ortam Anlatma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Artun, Erman. Âşıklık Geleneği ve Âşık edebiyatı, Ankara, 2001.
2 Günay, Umay. Türkiye'de âşık tarzı şiir geleneği ve rüya motifi, Ankara, 1993.
3 Köprülü, M. Fuad. Saz Şairleri, Ankara, 2004.
4 Çobanoğlu, Özkul. Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara, 2000.
5 Boratav, Pertev NAili. 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul, 1988.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180