|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Alevilik ve Bektaşiliğin tüm yönleriyle kavranmasını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Alevilik ve Bektaşiliğin tarihi süreç içerisinde yaşadığı değişim ve dönüşümü kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Alevilik ve Bektaşiliğin temel esaslarını öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Alevilik ve Bektaşiliği sosyo-kültürel bağlamda ele alıp inceler. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-13 Bir yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Alevilik ve Bektaşiliğin ortaya çıkışı, temel esasları ve Türkiye’deki mahiyeti incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Alevilik-Bektaşiliğin tarihi temelleri | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Alevilik-Bektaşiliğin sosyo-kültürel temelleri | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Alevi-Bektaşi kimliğini oluşturan başlıca unsurlar | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Alevilik-Bektaşilikle ilgili terimler, kavramlar | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Alevilik-Bektaşilikle ilgili ilk çalışmalar: F. Köprülü, Baha Said Bey | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Alevilik-Bektaşiliğin diğer tarikatlarla ilişkisi | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Alevilik-Bektaşilikte başlıca ritüel ve uygulamalar | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkiye’de Alevi zümreleri: Tekke Aleviliği – İçtimai Alevilik | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Anadolu’da Alevi zümreleri: Kızılbaşlar, Tahtacılar , Anşa Bacılılar... | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Anadolu’da Alevi zümreleri: Kızılbaşlar, Tahtacılar , Anşa Bacılılar... | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Bektaşiler ve Bektaşi toplulukları | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Bektaşi felsefesi | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Sosyo-kültürel bağlamda Alevilik-Bektaşilik | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Sosyo-kültürel bağlamda Alevilik-Bektaşilik çalışmaları | Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Baha Said Bey, Türkiye’de Alevî-Bektaşî, Ahî ve Nusayrî Zümreleri, (Haz.: İsmail Görkem), Kitabevi Yay., İstanbul 2006. | |
2 | Soyyer, Yılmaz, 19. Yüzyılda Bektaşilik, Akademi Kitapevi Yay., İzmir 2005. | |
3 | Soyyer, Yılmaz, Sosyolojik Açıdan Alevi Bektaşi Geleneği, Seyran Yay., İstanbul 1996. | |
4 | Öz, Gülağ, Temel Kaynaklardan Alevilik, Kültür Ajans, Ankara 2013. | |
5 | Yaman, Mehmet, Alevilik / İnanç-Edep-Erkan, Demos Yay., İstanbul 2011. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |