Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 529 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 529 Adı: ALEVİLİK VE BEKTAŞİLİK ARAŞTIRMALARI I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Alevilik ve Bektaşiliğin tüm yönleriyle kavranmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alevilik ve Bektaşiliğin tarihi süreç içerisinde yaşadığı değişim ve dönüşümü kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Alevilik ve Bektaşiliğin temel esaslarını öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Alevilik ve Bektaşiliği sosyo-kültürel bağlamda ele alıp inceler. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-13 Bir yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir.
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Alevilik ve Bektaşiliğin ortaya çıkışı, temel esasları ve Türkiye’deki mahiyeti incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Alevilik-Bektaşiliğin tarihi temelleri Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
2 Alevilik-Bektaşiliğin sosyo-kültürel temelleri Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
3 Alevi-Bektaşi kimliğini oluşturan başlıca unsurlar Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
4 Alevilik-Bektaşilikle ilgili terimler, kavramlar Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
5 Alevilik-Bektaşilikle ilgili ilk çalışmalar: F. Köprülü, Baha Said Bey Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
6 Alevilik-Bektaşiliğin diğer tarikatlarla ilişkisi Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
7 Alevilik-Bektaşilikte başlıca ritüel ve uygulamalar Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de Alevi zümreleri: Tekke Aleviliği – İçtimai Alevilik Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
10 Anadolu’da Alevi zümreleri: Kızılbaşlar, Tahtacılar , Anşa Bacılılar... Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
11 Anadolu’da Alevi zümreleri: Kızılbaşlar, Tahtacılar , Anşa Bacılılar... Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
12 Bektaşiler ve Bektaşi toplulukları Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
13 Bektaşi felsefesi Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
14 Sosyo-kültürel bağlamda Alevilik-Bektaşilik Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
15 Sosyo-kültürel bağlamda Alevilik-Bektaşilik çalışmaları Anlatma,Tartışma, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Baha Said Bey, Türkiye’de Alevî-Bektaşî, Ahî ve Nusayrî Zümreleri, (Haz.: İsmail Görkem), Kitabevi Yay., İstanbul 2006.
2 Soyyer, Yılmaz, 19. Yüzyılda Bektaşilik, Akademi Kitapevi Yay., İzmir 2005.
3 Soyyer, Yılmaz, Sosyolojik Açıdan Alevi Bektaşi Geleneği, Seyran Yay., İstanbul 1996.
4 Öz, Gülağ, Temel Kaynaklardan Alevilik, Kültür Ajans, Ankara 2013.
5 Yaman, Mehmet, Alevilik / İnanç-Edep-Erkan, Demos Yay., İstanbul 2011.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180