|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Âsık edebiyatının oluşumunda etkili olan kültürel ortamları belirlemek, bu ortamlarda yetişen ozanların gelenek içindeki yerini tespit etmek, hikayecilik geleneği inceleme metodu kazanmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Ozanlık geleneğinin Türk kültürü için önemini kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Aşıkların hikaye anlatma geleneklerinin tahlilini yapar. |
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Âşık edebiyatının doğuşu, gelişmesi, dönemlere göre yetiştirdiği temsilciler, meydana getirilen eserler, aşıkların hikaye anlatma teknikleri, hikayecilik gelenekleri ve bu geleneklerin temsilcileri. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ozanlık geleneğinin doğuşunda mitolojik unsurlar. | Anlatma |
| 2 | Ozan, şair, destancı terimleri. | Anlatma, Tartışma |
| 3 | Ozandan aşığa dönüşüm. | Anlatma, Kaynak Tarama |
| 4 | Destandan halk hikayesine geçiş. | Anlatma, Makale Eleştirisi |
| 5 | Aşık edebiyatının doğuşu. | Soru Cevap, Anlatma |
| 6 | Hikaye anlatma geleneğinin özellikleri. | Soru Cevap, Anlatma |
| 7 | Aşık icrası. | Anlatma, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İcrada zaman. | Anlatma, Tartışma |
| 10 | İcrada mekan. | Anlatma, Tartışma |
| 11 | Hikaye anlatan belli başlı aşıklar. | Anlatma, Kaynak Tarama |
| 12 | Tahir ile Zühre Hikayesi. | Metin Tahlili |
| 13 | Şah İsmail Hikayesi. | Metin Tahlili |
| 14 | Aşık Şenlik. | Kaynak Tarama, Karşılaştırma |
| 15 | Behçet Mahir. | Kaynak Tarama, Karşılaştırma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Boratav, Pertev Naili. Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, Adam Yay., İstanbul, 1988 | |
| 2 | M. Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004. | |
| 3 | Alptekin, Ali Berat, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yay., Ankara 1997. | |
| 4 | Yıldırım, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998. | |
| 5 | Nutku, Özdemir, Meddahlık ve Meddah Hikayeleri, İş Bankası Yay., Ankara 1997. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Ara Sınav | 0 | ||
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||