|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Âsık edebiyatının oluşumunda etkili olan kültürel ortamları belirlemek, bu ortamlarda yetişen ozanların gelenek içindeki yerini tespit etmek, hikayecilik geleneği inceleme metodu kazanmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ozanlık geleneğinin Türk kültürü için önemini kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Aşıkların hikaye anlatma geleneklerinin tahlilini yapar. |
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Âşık edebiyatının doğuşu, gelişmesi, dönemlere göre yetiştirdiği temsilciler, meydana getirilen eserler, aşıkların hikaye anlatma teknikleri, hikayecilik gelenekleri ve bu geleneklerin temsilcileri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ozanlık geleneğinin doğuşunda mitolojik unsurlar. | Anlatma |
2 | Ozan, şair, destancı terimleri. | Anlatma, Tartışma |
3 | Ozandan aşığa dönüşüm. | Anlatma, Kaynak Tarama |
4 | Destandan halk hikayesine geçiş. | Anlatma, Makale Eleştirisi |
5 | Aşık edebiyatının doğuşu. | Soru Cevap, Anlatma |
6 | Hikaye anlatma geleneğinin özellikleri. | Soru Cevap, Anlatma |
7 | Aşık icrası. | Anlatma, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | İcrada zaman. | Anlatma, Tartışma |
10 | İcrada mekan. | Anlatma, Tartışma |
11 | Hikaye anlatan belli başlı aşıklar. | Anlatma, Kaynak Tarama |
12 | Tahir ile Zühre Hikayesi. | Metin Tahlili |
13 | Şah İsmail Hikayesi. | Metin Tahlili |
14 | Aşık Şenlik. | Kaynak Tarama, Karşılaştırma |
15 | Behçet Mahir. | Kaynak Tarama, Karşılaştırma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Boratav, Pertev Naili. Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, Adam Yay., İstanbul, 1988 | |
2 | M. Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004. | |
3 | Alptekin, Ali Berat, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yay., Ankara 1997. | |
4 | Yıldırım, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998. | |
5 | Nutku, Özdemir, Meddahlık ve Meddah Hikayeleri, İş Bankası Yay., Ankara 1997. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |