Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 518 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 518 Adı: DEDE KORKUT KİTABI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dede Korkut hakkında Türkiye’de ve diğer ülkelerde yapılan çalışmaların araştırılması; Yapılan çalışmaların kronolojik düzende temalarına göre sınıflandırılması; Dede Korkut kitabı ve içeriğiyle ilgili yorum ve değerlendirilmenin karşılaştırılması, yeni çalışma alanlarının belirlenmesi; Özellikle Batı Türklerinin kültürel birikimleri ve yaşantıları hakkında somut bilgiye ulaşılması; Alanla ilgili araştırmalarda hakimiyet kazanılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dersle ilgili temel kavram ve yaklaşımları bilir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dede Korkut Kitabı üzerine yapılan ulusal ve uluslararası alandaki çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dede Korkut konusunda yapılan bilimsel tartışmalara katılabilir PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar.
PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler.
PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk kültür tarihi araştırmalarının ortak temel kaynaklarından biri olan Dede Korkut Kitabı hakkında Türkiye’de ve diğer ülkelerde yapılan araştırmaların ele alınması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Derse ilişkin temel kavramlar Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
2 Derse ilişkin temel yaklaşımlar Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
3 Dede Korkut Kitabı’nın Türk Kültürü ve Edebiyatı’ndaki yeri Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
4 Dede Korkut boylarının tarihi ve kültürel temeli Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
5 Oğuznamecilik geleneği Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
6 Metin okumaları Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
7 Metin okumaları Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de Dede Korkut çalışmaları Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
10 Rusya’da Dede Korkut çalışmaları Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
11 Azerbaycan’da Dede Korkut çalışmaları Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
12 Kazakistan ve Kırgızistan’da Dede Korkut çalışmaları Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
13 Avrupa’da Dede Korkut çalışmaları Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
14 Karşılaştırmalı okumalar ve genel değerlendirme Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
15 Karşılaştırmalı okumalar ve genel değerlendirme Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ergin, Muharrem; Dede Korkut Kitabı, Ankara: TDK, 2004.
2 Sakaoğlu, Saim; Dede Korkut Kitabı I-II, Konya: Sel-Ün Vakfı, 1998.
3 Yıldırım, Dursun (Hazl.); Bulud Karaçorlu Sehend- Dedem Qorqud?un Dilinden Sazımın Sözü 1-11, Ankara 2002
4 Ekici, Metin, Dede Korkut Hikâyeleri Tesiri ileTeşekkül Eden Halk Hikâyeleri, Ankara, 1995
5 Tezcan, Semih; Dede Korkut Oğuznameleri Üzerine Notlar, İstanbul 2000.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 7 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 7 6 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180