|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dede Korkut hakkında Türkiye’de ve diğer ülkelerde yapılan çalışmaların araştırılması; Yapılan çalışmaların kronolojik düzende temalarına göre sınıflandırılması; Dede Korkut kitabı ve içeriğiyle ilgili yorum ve değerlendirilmenin karşılaştırılması, yeni çalışma alanlarının belirlenmesi; Özellikle Batı Türklerinin kültürel birikimleri ve yaşantıları hakkında somut bilgiye ulaşılması; Alanla ilgili araştırmalarda hakimiyet kazanılması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dersle ilgili temel kavram ve yaklaşımları bilir. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dede Korkut Kitabı üzerine yapılan ulusal ve uluslararası alandaki çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dede Korkut konusunda yapılan bilimsel tartışmalara katılabilir |
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk kültür tarihi araştırmalarının ortak temel kaynaklarından biri olan Dede Korkut Kitabı hakkında Türkiye’de ve diğer ülkelerde yapılan araştırmaların ele alınması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Derse ilişkin temel kavramlar | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
2 | Derse ilişkin temel yaklaşımlar | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
3 | Dede Korkut Kitabı’nın Türk Kültürü ve Edebiyatı’ndaki yeri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
4 | Dede Korkut boylarının tarihi ve kültürel temeli | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
5 | Oğuznamecilik geleneği | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
6 | Metin okumaları | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
7 | Metin okumaları | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkiye’de Dede Korkut çalışmaları | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
10 | Rusya’da Dede Korkut çalışmaları | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
11 | Azerbaycan’da Dede Korkut çalışmaları | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
12 | Kazakistan ve Kırgızistan’da Dede Korkut çalışmaları | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
13 | Avrupa’da Dede Korkut çalışmaları | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
14 | Karşılaştırmalı okumalar ve genel değerlendirme | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
15 | Karşılaştırmalı okumalar ve genel değerlendirme | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ergin, Muharrem; Dede Korkut Kitabı, Ankara: TDK, 2004. | |
2 | Sakaoğlu, Saim; Dede Korkut Kitabı I-II, Konya: Sel-Ün Vakfı, 1998. | |
3 | Yıldırım, Dursun (Hazl.); Bulud Karaçorlu Sehend- Dedem Qorqud?un Dilinden Sazımın Sözü 1-11, Ankara 2002 | |
4 | Ekici, Metin, Dede Korkut Hikâyeleri Tesiri ileTeşekkül Eden Halk Hikâyeleri, Ankara, 1995 | |
5 | Tezcan, Semih; Dede Korkut Oğuznameleri Üzerine Notlar, İstanbul 2000. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 7 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 7 | 6 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |