Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 520 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 520 Adı: RİTÜEL, ŞENLİK VE FESTİVALLER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Festival ve şenliklerin Türk kültüründeki yeri ve önemini öğrenmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Derse ilişkin temel kavramları bilir PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Günümüzdeki festivallerin arkaik köklerini öğrenir ve bunları karşılaştırmalı olarak yorumlayabilir. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ritüel kavramı, ritüellerin ortaya çıkışı ve gelişmesi, günümüzdeki şenlik ve festivallerin Türk kültüründeki yeri ve önemi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Rit ve ritüel kavramı Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Ritüellerin kültürel kökenleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Ritüellerin işlevleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Festival, şenlik, bayram, şölen gibi kültürel uygulamaların tanımı Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Festival, şenlik, bayram, şölen gibi kültürel uygulamaların işlevleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Eski Türklerde ritüel, festival ve şenlikler Anlatma, Tartışma Yöntemi
7 Eski Türklerde ritüel, festival ve şenlikler Anlatma, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Türkiye dışında yapılan festivaller ile ülkemizde yapılan festivaller arasında karşılaştırmalı bir değerlendirme Anlatma, Tartışma Yöntemi
10 Ülkemiz dışında yapılan festivaller ile ülkemizde yapılan festivaller arasında karşılaştırmalı bir değerlendirme Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Alan çalışmalarının sunumu ve tartışılması Anlatma, Tartışma Yöntemi
12 Alan çalışmalarının sunumu ve tartışılması Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Alan çalışmalarının sunumu ve tartışılması Anlatma, Tartışma Yöntemi
14 Alan çalışmalarının sunumu ve tartışılması Anlatma, Tartışma Yöntemi
15 Alan çalışmalarının sunumu ve tartışılması Anlatma, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Örnek, Sedat Veyis, Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhaları ile ilgili Batıl İnanışların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki, DTCF Yayınları, Ankara 1966.
2 Acıpayamlı, Orhan, “Anadolu’da Nazarla ilgili Bazı Adet ve İnanmalar”, DTCF, Cilt: XX, Sayı:1-2, Ankara 1962.
3 Ülkütaşır, M Ş, Türkiye Türklerinde Ad verme ile İlgili Gelenek ve İnançlar”, 1. UTFKB, Cilt: IV, MFAD Yayınları, Ankara 1976.
4 And, Metin, Oyun ve Büyü, İş Bankası Yayınları, İstanbul 1974.
5 Acıpayamlı, Orhan, “Türkiye’de Doğumla İlgili Adet ve İnanmaların Etnolojik Etüdü”, AÜEF Yayınları, Erzurum 1961.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 7 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 7 6 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180