Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 526 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 526 Adı: KARŞILAŞTIRMALI TÜRK DESTANLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Karşılaştırmalı destan çalışmalarının kapsamını, konusunu, yöntemini ve temel ilkelerini kavrama, destanlar ve yazılı edebiyat ilişkisi hakkında bilgi sahibi olma.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk inanç ve düşünce sistemini kavrayarak günümüzün toplumsal sorunlarına çözüm getirebilir. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Günümüz toplumunun davranış biçimlerine açıklık getirebilir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Karşılaştırmalı destan çalışmalarının kapsamı, konusu, yöntem ve temel ilkeleri, destanlar ve yazılı edebiyat ilişkisi, destanların tematik özellikleri, destanların yapısal özellikleri, destanların işlevsel özellikleri, destan çoklu medya ilişkisi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Karşılaştırmalı destan kavramı, destan tanımları Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
2 Türk dünyası destan araştırmalarında kullanılan terimler Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
3 Terim farklılıkları sorunu Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
4 Türk destanlarının yapısal özellikleri Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
5 Türk destanlarının tematik özellikleri Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
6 Türk destanlarının işlevsel özellikleri Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
7 Türk destanlarının icra özellikleri Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
8 Ara Sınav
9 Destan icracıları Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
10 Sibirya destanları Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
11 İdil-Ural Bölgesi destanları Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
12 Kazak-Kırgız Destanları Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
13 Özbek Destanları Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
14 Türkmen Destanları Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
15 Dönem sonu değerlendirme Makale Eleştirisi Proje Sunumu Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çobanoğlu, Ö.Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara 2003.
2 K. N. Chadwick vd. Oral Epics of Central Asia. Cambridge, 1969.
3 Şakir İbrayev. Destanın Yapısı. AKM Yay. Ankara, 1998.
4 Karl R.Türk Boylarının Destanları. Ankara 2002.
5 Hatto, A. (ed.) Traditions of Heroic and Epic Poetry: The Traditions. London,1980.
6 Hatto, A. (ed.) Traditions of Heroic and Epic Poetry: The Traditions. London,1980.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 7 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 7 6 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180