Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / THB 532 - TÜRK HALK BİLİMİ

Kodu: THB 532 Adı: ALEVİLİK VE BEKTAŞİLİK ARAŞTIRMALARI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Alevilik ve Bektaşiliğin edebi gelenekteki mahiyetini kavratmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alevilik ve Bektaşi edebiyat geleneğini kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Alevilik ve Bektaşiliğin temel esaslarının edebi gelenekteki yansımalarını belirler. PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Alevilik ve Bektaşi edebiyatına ait eserleri folklor araştırmalarında kullanır. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Alevi-Bektaşi edebi geleneğinin oluşumu, mahiyeti ve önemli temsilcileri üzerinde durulacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tekke merkezli kültür ve edebiyat geleneğinin Türk ozanlık geleneği içerisindeki yeri Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
2 Alevi-Bektaşi edebiyatını oluşturan unsurlar ve bu edebiyatın özellikleri Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
3 Alevi-Bektaşi edebiyatında türler, dil ve üslup Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
4 Alevi-Bektaşi edebiyatında tür, şekil ve anlatım özellikleri Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
5 Tasavvuf akımı ve Alevi-Bektaşi edebiyat geleneği Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
6 Anadolu’da tasavvufi düşüncenin gelişimi ve Tasavvufi Edebiyat; Tasavvufî-Zühdi Edebiyat, Melami-Hamzavi Halk Edebiyatı ve Alevi-Bektaşi Halk Edebiyatı kavramları. Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
7 Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Hacı Bektaş Veli) Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Kaygusuz Abdal, Niyazi-i Mısri) Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
10 Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Şah İsmail-i Safavi) Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
11 Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Pir Sultan Abdal) Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
12 Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Kul Himmet, Hüseyni) Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
13 Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Hasan Dede, Kazak Abdal) Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
14 Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Seyrani, Dertli, Ruzi) Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
15 Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Celali Baba) Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Artun, Erman, Dinî- Tasavvufî Halk Edebiyatı, Akçağ Yay., Ankara 2002.
2 Bardakçı, Mehmet Necmettin, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Fakülte Kitabevi, Isparta 2000.
3 Gölpınarlı, Abdülbaki, Türk Tasavvuf Şiiri Antolojisi, Milliyet Yay., İstanbul 1972.
4 Güzel, Abdurrahman, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Akçağ Yay., Ankara 2001.
5 Gölpınarlı, Abdülbaki, Alevi-Bektaşi Nefesleri, İnkılâp Kitabevi, İstanbul 1992.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180