|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ADEM ÖGER (adem.oger@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Alevilik ve Bektaşiliğin edebi gelenekteki mahiyetini kavratmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Alevilik ve Bektaşi edebiyat geleneğini kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Alevilik ve Bektaşiliğin temel esaslarının edebi gelenekteki yansımalarını belirler. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi tezli yüksek lisans programı mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Alevilik ve Bektaşi edebiyatına ait eserleri folklor araştırmalarında kullanır. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Alevi-Bektaşi edebi geleneğinin oluşumu, mahiyeti ve önemli temsilcileri üzerinde durulacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tekke merkezli kültür ve edebiyat geleneğinin Türk ozanlık geleneği içerisindeki yeri | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Alevi-Bektaşi edebiyatını oluşturan unsurlar ve bu edebiyatın özellikleri | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Alevi-Bektaşi edebiyatında türler, dil ve üslup | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Alevi-Bektaşi edebiyatında tür, şekil ve anlatım özellikleri | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Tasavvuf akımı ve Alevi-Bektaşi edebiyat geleneği | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Anadolu’da tasavvufi düşüncenin gelişimi ve Tasavvufi Edebiyat; Tasavvufî-Zühdi Edebiyat, Melami-Hamzavi Halk Edebiyatı ve Alevi-Bektaşi Halk Edebiyatı kavramları. | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Hacı Bektaş Veli) | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Kaygusuz Abdal, Niyazi-i Mısri) | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Şah İsmail-i Safavi) | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Pir Sultan Abdal) | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Kul Himmet, Hüseyni) | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Hasan Dede, Kazak Abdal) | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Seyrani, Dertli, Ruzi) | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Alevi-Bektaşi kültür geleneği: Temsilciler ve mevcut edebî ürünlerin değerlendirilmesi (Celali Baba) | Anlatma, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Artun, Erman, Dinî- Tasavvufî Halk Edebiyatı, Akçağ Yay., Ankara 2002. | |
2 | Bardakçı, Mehmet Necmettin, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Fakülte Kitabevi, Isparta 2000. | |
3 | Gölpınarlı, Abdülbaki, Türk Tasavvuf Şiiri Antolojisi, Milliyet Yay., İstanbul 1972. | |
4 | Güzel, Abdurrahman, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Akçağ Yay., Ankara 2001. | |
5 | Gölpınarlı, Abdülbaki, Alevi-Bektaşi Nefesleri, İnkılâp Kitabevi, İstanbul 1992. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |