Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SOS 338 - SOSYOLOJİ

Kodu: SOS 338 Adı: EĞİTİM SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÇAĞDAŞ ÜMİT YAZGAN (cumityazgan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ÇAĞDAŞ ÜMİT YAZGAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı eğitim sosyolojisi alanı ile ilgili temel kavramları açıklayabilmeyi ve kullanabilmeyi sağlamaktır. Bununla birlikte eğitim sosyolojisi kuramlarından hareket ederek eğitim araştırmaları için gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmak amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eğitim sosyolojisi ile ilgili temel kavramları ve kuramları açıklayabilir. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir.
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Eğitim sosyolojisinin kavram ve kuramları aracılığıyla eğitim incelemeleri yapabilir. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir.
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Eğitim sosyolojisi ile ilgili bir araştırma projesi tasarlayabilir. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Eğitim ve eğitim Sosyolojisi ile ilgili temel kavramlar, eğitim sosyolojisi kuramları, aile ve eğitim, ekonomi ve eğitim, sosyal hareketlilik ve eğitim, sosyal bir sistem olarak okul, bir meslek olarak öğretmenlik.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Eğitim ve Eğitim Sosyolojisi ile İlgili Temel Kavramlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
2 Batı'da ve Türkiye'de Eğitim Sosyolojisinin Gelişimi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
3 Eğitimde İşlevselci Kuramlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
4 Eğitimde Etkileşimci Kuramlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
5 Eğitimde Çatışmacı Kuramlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
6 Sosyalleşme Süreci ve Eğitim Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
7 Eğitimde Fırsat Eşitliği Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
8 Ara Sınav
9 Toplumsal Hareketlilik ve Eğitim Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
10 Toplumsal Değişme ve Eğitim Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
11 Toplumsal Bir Sistem Olarak Okul Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
12 Meslek Olarak Öğretmenlik Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
13 Eğitim ile ilgili Ampirik Araştırmaların Analizi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
14 Eğitim ile ilgili Ampirik Araştırmaların Analizi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
15 Eğitim ile ilgili Ampirik Araştırmaların Analizi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Kaynak Tarama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Tezcan, M. (2013).Sosyolojik Kuramlarda Eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
2 Özdemir, Ç. (2015). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Pegem.
3 Hurn, C. J. (2016). Okulun imkân ve sınırları: Eğitim sosyolojisine giriş. (Mustafa Sever, Ahmet Kaysılı, Ayşe Soylu, çev.). Ankara: Pegem Akademi.
4 Moore, R. (2015), Eğitim ve Toplum/Eğitim Sosyolojisinde Sorunlar ve Açıklamalar. (Hüsamettin Arslan çev.). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 12 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 3 9
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 98