Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / UGT-525 - ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI

Kodu: UGT-525 Adı: DÜŞÜK YOĞUNLUKLU ÇATIŞMA VE TERÖRİZM Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı OĞUZ ÖCAL (oguzocal@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
OĞUZ ÖCAL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, çatışma ve terörizm ayrımına neden olan farklı düzeylerdeki faktörlere hangi araçlarla nasıl etkili karşılık verilebileceği bilgisini kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çatışma, Terör ve Terörist ayrımını yapabilir. PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar.
PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Terörizmi sebeplerine göre sınıflandırabilir. PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar.
PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Devletlerin terörizmle mücadele stratejilerini analiz edebilir. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Derste, kavramsal ve kuramsal tartışmalar ile farklı analiz düzeylerinde hangi mücadele araçlarının kullanılabileceği ve bunların etkinlikleri sorgulanacaktır. Bu kapsamda, geçmişte uygulanan ve başarılı olduğu kanıtlanan örneklerle beraber günümüz terör örgütleri ile mücadelede kullanılan yöntem ve araçlarını etkinliğinin sorgulanması ile gelecekte ortaya çıkacak sorun alanlarına yönelik muhtemel çözüm önerileri araştırılacak konular arasında bulunmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kavramsal Tartışmalar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
2 Düşük yoğunluklu çatışma nedir? Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
3 Terörizm nedir? Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
4 Terörizm stratejisi ve stratejide terörizm Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
5 Farklı seviyelerde analiz (Birey, grup, örgüt, devlet, u.a sistem) Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
6 Mücadele araçları (siyasal ve sosyal) Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
7 Mücadele araçları (ekonomik) Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Mücadele araçları (ceza ve adalet) Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
10 Mücadele araçları (kolluk ve askeri kuvvet) Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
11 Mücadele araçları (istihbarat) Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
12 Terörizmle ve teröristle mücadele ayrımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
13 Terörizmle mücadele politika ve stratejileri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
14 Ülkeler bazında terörizm ve mücadele örnek olayları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
15 Ülkeler bazında terörizm ve mücadele örnek olayları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Cronin, Audrey Kurt and James M. Ludes (eds.), Attacking Terrorism: Elements of a Grand Strategy, (Washington: Georgetown University Press). Cronin, Audrey Kurt (2009). How Terrorism Ends. (New Jersey: Princeton University Press). Demir, Cenker Korhan (2017). Sebeplerinden Mücadele Yöntemlerine Etnik Ayrılıkçı Terörizm: PIRA, ETA, PKK. (Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.) Hoffman, Bruce. (2006). Inside Terrorism. (New York: Columbia University Press). Neumann, Peter R. “Confronting the New Terrorism,” in Peter R. Neumann, Old and New Terrorism, (London: Polity, 2009), pp. 150-166. Pillar, Paul R. (2001). Terrorism and US Foreign Policy, (Washington: Brookings Institution Press), pp.73-129.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 14 14
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 184