|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HÜSEYİN ARAS (huseyinaras@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı terörizmin var edilmesine, bir olgu olarak ortaya çıkmasına, terörist şiddet sayesinde etki gücü kazanmasına, siyasal amaçlar uğrunda bir araç olarak kullanılmasına vb. etki eden ve katkı sunan siyasal ve toplumsal dinamikleri incelemektir. Terörizme karşı etkili mücadele politikaları geliştirilmesine katkı sunabilecek nitelikte bilgiler üretmek suretiyle hükûmetlere politika önerilerinde bulunmak da dersin amaçları arasındadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Terörizmin öznelerini ve bu öznelerin terörizmi bir araç olarak kullanmalarının gereğini kavrayabilir |
PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Uluslararası sistemin anarşik yapısının terörizm ile ilişkisini kavrayabilir |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-9 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yerel ve küresel düzeydeki siyasal ve toplumsal dinamiklerin terörizm üzerindeki etkilerini kavrayabilir |
PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. PÇ-9 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Terörizmin gelecekteki olası yerel ve küresel dinamikleri ile ilgili öngörüler geliştirebilir |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. PÇ-8 Güvenlik meslek mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim-öğretim faaliyetlerinde alabileceği çeşitli rolleri yerine getirir. PÇ-9 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Yerel ve küresel düzeydeki mevcut terörle mücadele politikalarını değerlendirerek, terörizmle yerel ve küresel düzeyde daha etkili biçimde mücadele amacıyla işe koşulabilecek özgün politikalar üretebilir |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder. PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir. PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. PÇ-8 Güvenlik meslek mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim-öğretim faaliyetlerinde alabileceği çeşitli rolleri yerine getirir. PÇ-9 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar: devlet, devlet dışı silahsız aktör, devlet dışı silahlı aktör, zayıf devlet, başarısız devlet, güç, anarşik uluslararası sistem, küreselleşme, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, hegemonya, realizm, idealizm; Uluslararası sistemin anarşik yapısının terörizme etkisi; Terörizmi var eden dinamikler; Terörizmin araçlaştırılmasına imkân sağlayan dinamikler; Dinsel, mezhepsel, etnik/milliyetçi, ideolojik vb. amaçlarla gerçekleştirilen terörizmin siyasal ve toplumsal dinamikler; Terörizmin geleceği ve terörle mücadele önerileri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramlar: devlet, devlet dışı silahsız aktör, devlet dışı silahlı aktör, zayıf devlet, başarısız devlet, güç, anarşik uluslararası sistem, küreselleşme, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, hegemonya, realizm, idealizm. | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
2 | Temel kavramlar: devlet, devlet dışı silahsız aktör, devlet dışı silahlı aktör, zayıf devlet, başarısız devlet, güç, anarşik uluslararası sistem, küreselleşme, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, hegemonya, realizm, idealizm. | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
3 | Anahtar kavramlar: “Terörizmin nedenleri”, “Devlet, güç ve güvenlik”, “Devlet menfaati”, “Anarşik uluslararası sistem”, “Zayıf devlet, başarısız devlet”, “Devlet dışı silahlı ve silahsız aktörler”, “Devlet terörizmi”, “Terörizme devlet desteği”, “Terörizme karşı uluslararası iş birliği”, “Realizm”, “İdealizm”, “Güvenlik ikilemi”. | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
4 | Anahtar kavramlar: “Terörizmin nedenleri”, “Devlet, güç ve güvenlik”, “Devlet menfaati”, “Anarşik uluslararası sistem”, “Zayıf devlet, başarısız devlet”, “Devlet dışı silahlı ve silahsız aktörler”, “Devlet terörizmi”, “Terörizme devlet desteği”, “Terörizme karşı uluslararası iş birliği”, “Realizm”, “İdealizm”, “Güvenlik ikilemi”. | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
5 | Uluslararası sistemin anarşik yapısının terörizme etkisi | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
6 | Uluslararası sistemin anarşik yapısının terörizme etkisi | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
7 | Dinsel, mezhepsel, etnik/milliyetçi, ideolojik vb. amaçlarla gerçekleştirilen terörizmin siyasal ve toplumsal dinamikleri | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Terörizmi var eden dinamikler | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
10 | Terörizmi var eden dinamikler | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
11 | Terörizmi var eden dinamikler | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
12 | Terörizmin araçlaştırılmasına imkân sağlayan dinamikler | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
13 | Terörizmin araçlaştırılmasına imkân sağlayan dinamikler | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
14 | Terörizmin araçlaştırılmasına imkân sağlayan dinamikler | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
15 | Terörizmin geleceği ve terörle mücadele önerileri | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Şan Akca, Belgin (2021). Maskeli Devletler: Silahlı Örgütlere Sağlanan Devlet Desteğinin Nedenleri. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. | |
2 | Chenoweth, Erica, English, Richard, Gofas, Andreas and Kalyvas Stathis N. (2022). (Ed.) Terörizmin El Kitabı (Çev. Ensar Macit ve İmran Samancı) (Çev. Ed. Çınar Özen). Ankara: Siyasal Kitabevi. | |
3 | Mearsheimer, John J. (2001). The Tragedy of Great Power Politics. New York: W. W. Norton and Company. | |
4 | Shively, Phillips W. (2021). Güç ve Tercih: Siyaset Bilimine Giriş (Çev. Haluk Özdemir). Ankara: Serbest Akademi. | |
5 | Güzel, Cemal (2002). (Ed.) Silinen Yüzler Karşısında Terör. Ankara: Ayraç Yayınevi. | |
6 | Aksan, Cihan ve Bailes, Jon (2014). (Ed.) Güçlünün Silahı: Amerikan Devlet Terörü Üzerine Söyleşiler (Çev. Serap Arslanpay). İstanbul: Metis Yayınları. | |
7 | Collins, Alan (2017). (Ed.) Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Çev. Nasuh Uslu). İstanbul: Röle Akademik Yayıncılık. | |
8 | Smith, Michael E. (2020). Uluslararası Güvenlik (Çev. Ramazan Gözen). Ankara: Felix Kitap. | |
9 | Viotti, Paul R. and Kauppi, Mark V. (2012). International Relations and World Politics. Boston: Pearson. | |
10 | Yalvaç, Faruk (2011). “Uluslararası İlişkiler Kuramında Anarşi Söylemi”, Uluslararası İlişkiler, 8(29), 71-99. | |
11 | Wilkinson, Paul (1977). Terrorism and the Liberal State. London: The Macmillan Press. | |
12 | Waltz, Kenneth N. (1979). Theory of International Politics. California: Addison-Wesley Publishing Company. | |
13 | Crenshaw, Martha (1981). “The Causes of Terrorism”. Comparative Politics, 13(4), 379-399. | |
14 | Cronin, Audrey Kurth (2002). “Behind the Curve: Globalization and International Terrorism”. International Security, 27(3), 30-58. | |
15 | Bjørgo, Tore (2005). Root Causes of Terrorism: Myths, Reality and Ways Forward, Routledge. | |
16 | Hazır, Hayati (2001). Demokraside İstikrarsızlığın Sebebi Olarak Siyasal Şiddet ve Terörizm. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. | |
17 | Meinecke, Friedrich (2021). Devlet Aklı: Modern Çağda Devlet Aklı Düşüncesi (Çev. M. Sami Türk). İstanbul: Albaraka Yayınları. | |
18 | Morgenthau, Hans J. (1948). Politics among Nations: The Struggle for Power and Peace. Alfred A. Knopf, New York, USA. | |
19 | Tilly, Charles (2004). “Terror, Terrorism, Terrorists”, Sociological Theory, 22(1), 5-13. | |
20 | Balta, Evren (2018). (Ed.) Küresel Siyasete Giriş: Uluslararası İlişkilerde Kavramlar, Teoriler, Süreçler. İstanbul: İletişim Yayınları. | |
21 | Hobbes, Thomas (2020). Leviathan. (Çev. Semih Lim). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | |
22 | Kautilya (2018). Arthaşastra. (Çev. Utku Umut Bulsun). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. | |
23 | Machiavelli, Niccolo (2019). Hükümdar. (Çev. Necdet Adabağ). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. | |
24 | İbn Haldun (2020). Mukaddime Cilt I-II (Haz. ve Çev. Arslan Tekin). İstanbul: İlgi Kültür Sanat. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yüz yüze öğretimde: bilgisayar, projeksiyon cihazı, yazı tahtası; uzaktan öğretimde: bilgisayar, uzaktan öğretim sistemi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 12 | 36 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 12 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 12 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 12 | 36 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 170 |