Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / UGT-535 - ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI

Kodu: UGT-535 Adı: KÜRESELLEŞME ULUS-DEVLET VE TERÖRİZM Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALİ FUAT BİROL (afuatbirol@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Küreselleşme süreciyle birlikte uluslararası alanda terörizmin siyasal amaçlar uğrunda stratejik bir araç olarak nasıl kullanılabildiğini incelemek ve ulus-devletlerin küresel terörizmle başarılı mücadelesinin gereklerini değerlendirmek suretiyle ulusal/uluslararası düzeyde güvenlik politikaları geliştirilmesini sağlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Güvenlikleştirme yaklaşımının uluslararası küresel sistem için anlamını kavrayabilir. PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar.
PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder.
PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar.
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Küreselleşmenin ulus-devletlerin güvenlik anlayışına etkilerini kavrayabilir. PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar.
PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder.
PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar.
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Terörizmin küresel güçler tarafından çeşitli amaçlarla nasıl kullanılabildiğini kavrayabilir. PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar.
PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar.
PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder.
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Küresel terörizmin ulus-devlet ötesi küresel sistemin oluşturulabilmesi için nasıl kullanılabileceği konusunda öngörüler geliştirebilir. PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar.
PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder.
PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar.
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Küresel terörizme karşı ulus-devletler tarafından işe koşulabilecek etkili ve özgün güvenlik politikaları üretebilir. PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar.
PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder.
PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir.
PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar.
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir.
PÇ-8 Güvenlik meslek mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim-öğretim faaliyetlerinde alabileceği çeşitli rolleri yerine getirir.
PÇ-9 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Temel kavramlar: küreselleşme, ulus-devlet, güvenlik, güvenlikleştirme, sömürgecilik, hegemonya, meşruiyet, tehdit eksikliği/yokluğu, terör, terörizm; uluslararası sistemlerin/düzenlerin mevcudiyeti ile güvenlik arasındaki ilişki; küreselleşmenin ulus-devlet üzerindeki dönüştürücü etkileri ve ulus-devletin geleceği; küreselleşmenin ulus-devletin güvenlik anlayışına etkisi; ulus-devletin güvenlik algısı: özne devlet mi, birey mi?; güvenlik yaklaşımları; uluslararası ilişkilerde yeni “güvenlik” anlayışları ve Kopenhag Okulu; güvenlikleştirmenin küreselleşmesi; 11 Eylül 2001 ve güvenliğin değişen gündemi; güvenlikleştirme teorisi ile terörizm arasındaki ilişki; küreselleşme ile terörizm arasındaki ilişki; terörle mücadelede ulusal ve uluslararası örgütler; terörle mücadelenin uluslararasılaştırılması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Temel kavramlar: küreselleşme, ulus-devlet, güvenlik, güvenlikleştirme, sömürgecilik, hegemonya, meşruiyet, tehdit eksikliği/yokluğu, terör, terörizm Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
2 Uluslararası sistemlerin/düzenlerin mevcudiyeti ile güvenlik arasındaki ilişki Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
3 Küreselleşmenin ulus-devlet üzerindeki dönüştürücü etkileri ve ulus-devletin geleceği Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
4 Küreselleşmenin ulus-devletin güvenlik anlayışına etkisi Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
5 Ulus-devletin güvenlik algısı: özne devlet mi, birey mi? Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
6 Güvenlik yaklaşımları Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
7 Güvenlik yaklaşımları Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Uluslararası ilişkilerde yeni “güvenlik” anlayışları ve Kopenhag Okulu Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
10 Güvenlikleştirmenin küreselleşmesi Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
11 11 Eylül 2001 ve güvenliğin değişen gündemi Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
12 Güvenlikleştirme teorisi ile terörizm arasındaki ilişki Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
13 Küreselleşme ile terörizm arasındaki ilişki Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
14 Terörle mücadelede ulusal ve uluslararası örgütler Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
15 Terörle mücadelenin uluslararasılaştırılması Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yılmaz, Sait, 2017, Uluslararası Güvenlik Teori Pratik ve Gelecek, Kaynak Yayınları
2 Baylis, John, 2008, “Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kavramı”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:5, Sayı:18 (Yaz 2008), s.69-85.
3 Martin, Gus, 2017, Terörizm: Kavramlar ve Kuramlar (Çev. İhsan Çapcıoğlu ve Bahadır Metin), Adres Yayınları.
4 Yayla, Atilla, 1990, Terörizm: Kavramsal Bir Çerçeve, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 45, Sayı 1, s. 335-385.
5 Lutz, Brenda ve Lutz, James, 2017, “Terörizm”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.273-288.
6 Hobsbawm, Eric, 2008, Küreselleşme Demokrasi ve Terörizm (Çev. Osman Akınhay), Agora Kitaplığı.
7 Giddens, Anthony, 2008, Ulus Devlet ve Şiddet (Çev. Cumhur Atay), Kalkedon Yayınları. 10.Bölüm “Küresel Devlet Sisteminde Ulus-Devletler” s. 333-380.
8 Keyman, E. Fuat, 2006, “Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Hegemonya”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:3, Sayı:9 (Bahar 2006), s.1-20.
9 Oğuzlu, H. Tarık, 2007, "Dünya Düzenleri ve Güvenlik: Ulus-Devlet Güvenlik Anlayışı Aşılıyor mu?", Güvenlik Stratejileri, Cilt:3, Sayı:6, s.1-35.
10 Poku, Nana K. ve Therkelsen, Jacqueline, 2017, “Küreselleşme Kalkınma ve Güvenlik”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.222-236.
11 Giraldo, Jeanne ve Trinkunas, Harold, 2017, “Ulus-Ötesi Suç”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.346-361.
12 Heywood, Andrew, 2011, Siyaset, Adres Yayınları, “Küresel Politika” s.175-211.
13 Balta Paker, Evren, 2012, Küresel Güvenlik Kompleksi Uluslararası Siyaset ve Güvenlik, İletişim Yayınları.
14 Buzan, Barry, 2008, “Askeri Güvenliğin Değişen Gündemi”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:5, Sayı:18 (Yaz 2008), s.107-123.
15 Waewer, Ole, 2008, “Toplumsal Güvenliğin Değişen Gündemi”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:5, Sayı:18 (Yaz 2008), s.151-178.
16 Chomsky, Noam, 2002, “Uluslararası Terörizm: Görünüş ile Gerçek”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.217-254.
17 Çağlar, Ali, 2009, “Terör ve Terörizm: Kavramsal Analiz”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.5-36.
18 Çitlioğlu, Ercan, 2009, “Terörizm ve Küreselleşme”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.329-343.
19 Emmers, Ralf, 2017, “Güvenlikleştirme”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.131-144.
20 Neocleous, Mark, 2014, Güvenliğin Eleştirisi (Çev. Tonguç Ok), NotaBene Yayınları.
21 Miş, Nebi, 2011, "Güvenlikleştirme Teorisi ve Siyasal Olanın Güvenlikleştirilmesi", Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt:6, Sayı: 2, s.345-381.
22 Karabulut, Bilal, 2015, Güvenlik: Küreselleşme Sürecinde Güvenliği Yeniden Düşünmek, Barış Kitap.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, yazı tahtası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 12 36
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 12 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 12 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 12 36
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 170