|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALİ FUAT BİROL (afuatbirol@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Küreselleşme süreciyle birlikte uluslararası alanda terörizmin siyasal amaçlar uğrunda stratejik bir araç olarak nasıl kullanılabildiğini incelemek ve ulus-devletlerin küresel terörizmle başarılı mücadelesinin gereklerini değerlendirmek suretiyle ulusal/uluslararası düzeyde güvenlik politikaları geliştirilmesini sağlamak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Güvenlikleştirme yaklaşımının uluslararası küresel sistem için anlamını kavrayabilir. |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder. PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Küreselleşmenin ulus-devletlerin güvenlik anlayışına etkilerini kavrayabilir. |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder. PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Terörizmin küresel güçler tarafından çeşitli amaçlarla nasıl kullanılabildiğini kavrayabilir. |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Küresel terörizmin ulus-devlet ötesi küresel sistemin oluşturulabilmesi için nasıl kullanılabileceği konusunda öngörüler geliştirebilir. |
PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder. PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Küresel terörizme karşı ulus-devletler tarafından işe koşulabilecek etkili ve özgün güvenlik politikaları üretebilir. |
PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder. PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir. PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. PÇ-8 Güvenlik meslek mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim-öğretim faaliyetlerinde alabileceği çeşitli rolleri yerine getirir. PÇ-9 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar: küreselleşme, ulus-devlet, güvenlik, güvenlikleştirme, sömürgecilik, hegemonya, meşruiyet, tehdit eksikliği/yokluğu, terör, terörizm; uluslararası sistemlerin/düzenlerin mevcudiyeti ile güvenlik arasındaki ilişki; küreselleşmenin ulus-devlet üzerindeki dönüştürücü etkileri ve ulus-devletin geleceği; küreselleşmenin ulus-devletin güvenlik anlayışına etkisi; ulus-devletin güvenlik algısı: özne devlet mi, birey mi?; güvenlik yaklaşımları; uluslararası ilişkilerde yeni “güvenlik” anlayışları ve Kopenhag Okulu; güvenlikleştirmenin küreselleşmesi; 11 Eylül 2001 ve güvenliğin değişen gündemi; güvenlikleştirme teorisi ile terörizm arasındaki ilişki; küreselleşme ile terörizm arasındaki ilişki; terörle mücadelede ulusal ve uluslararası örgütler; terörle mücadelenin uluslararasılaştırılması | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramlar: küreselleşme, ulus-devlet, güvenlik, güvenlikleştirme, sömürgecilik, hegemonya, meşruiyet, tehdit eksikliği/yokluğu, terör, terörizm | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
2 | Uluslararası sistemlerin/düzenlerin mevcudiyeti ile güvenlik arasındaki ilişki | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
3 | Küreselleşmenin ulus-devlet üzerindeki dönüştürücü etkileri ve ulus-devletin geleceği | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
4 | Küreselleşmenin ulus-devletin güvenlik anlayışına etkisi | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
5 | Ulus-devletin güvenlik algısı: özne devlet mi, birey mi? | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
6 | Güvenlik yaklaşımları | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
7 | Güvenlik yaklaşımları | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
8 | Ara Sınav | |
9 | Uluslararası ilişkilerde yeni “güvenlik” anlayışları ve Kopenhag Okulu | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
10 | Güvenlikleştirmenin küreselleşmesi | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
11 | 11 Eylül 2001 ve güvenliğin değişen gündemi | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
12 | Güvenlikleştirme teorisi ile terörizm arasındaki ilişki | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
13 | Küreselleşme ile terörizm arasındaki ilişki | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
14 | Terörle mücadelede ulusal ve uluslararası örgütler | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
15 | Terörle mücadelenin uluslararasılaştırılması | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yılmaz, Sait, 2017, Uluslararası Güvenlik Teori Pratik ve Gelecek, Kaynak Yayınları | |
2 | Baylis, John, 2008, “Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kavramı”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:5, Sayı:18 (Yaz 2008), s.69-85. | |
3 | Martin, Gus, 2017, Terörizm: Kavramlar ve Kuramlar (Çev. İhsan Çapcıoğlu ve Bahadır Metin), Adres Yayınları. | |
4 | Yayla, Atilla, 1990, Terörizm: Kavramsal Bir Çerçeve, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 45, Sayı 1, s. 335-385. | |
5 | Lutz, Brenda ve Lutz, James, 2017, “Terörizm”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.273-288. | |
6 | Hobsbawm, Eric, 2008, Küreselleşme Demokrasi ve Terörizm (Çev. Osman Akınhay), Agora Kitaplığı. | |
7 | Giddens, Anthony, 2008, Ulus Devlet ve Şiddet (Çev. Cumhur Atay), Kalkedon Yayınları. 10.Bölüm “Küresel Devlet Sisteminde Ulus-Devletler” s. 333-380. | |
8 | Keyman, E. Fuat, 2006, “Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Hegemonya”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:3, Sayı:9 (Bahar 2006), s.1-20. | |
9 | Oğuzlu, H. Tarık, 2007, "Dünya Düzenleri ve Güvenlik: Ulus-Devlet Güvenlik Anlayışı Aşılıyor mu?", Güvenlik Stratejileri, Cilt:3, Sayı:6, s.1-35. | |
10 | Poku, Nana K. ve Therkelsen, Jacqueline, 2017, “Küreselleşme Kalkınma ve Güvenlik”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.222-236. | |
11 | Giraldo, Jeanne ve Trinkunas, Harold, 2017, “Ulus-Ötesi Suç”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.346-361. | |
12 | Heywood, Andrew, 2011, Siyaset, Adres Yayınları, “Küresel Politika” s.175-211. | |
13 | Balta Paker, Evren, 2012, Küresel Güvenlik Kompleksi Uluslararası Siyaset ve Güvenlik, İletişim Yayınları. | |
14 | Buzan, Barry, 2008, “Askeri Güvenliğin Değişen Gündemi”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:5, Sayı:18 (Yaz 2008), s.107-123. | |
15 | Waewer, Ole, 2008, “Toplumsal Güvenliğin Değişen Gündemi”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:5, Sayı:18 (Yaz 2008), s.151-178. | |
16 | Chomsky, Noam, 2002, “Uluslararası Terörizm: Görünüş ile Gerçek”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.217-254. | |
17 | Çağlar, Ali, 2009, “Terör ve Terörizm: Kavramsal Analiz”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.5-36. | |
18 | Çitlioğlu, Ercan, 2009, “Terörizm ve Küreselleşme”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.329-343. | |
19 | Emmers, Ralf, 2017, “Güvenlikleştirme”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.131-144. | |
20 | Neocleous, Mark, 2014, Güvenliğin Eleştirisi (Çev. Tonguç Ok), NotaBene Yayınları. | |
21 | Miş, Nebi, 2011, "Güvenlikleştirme Teorisi ve Siyasal Olanın Güvenlikleştirilmesi", Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt:6, Sayı: 2, s.345-381. | |
22 | Karabulut, Bilal, 2015, Güvenlik: Küreselleşme Sürecinde Güvenliği Yeniden Düşünmek, Barış Kitap. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, yazı tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 12 | 36 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 12 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 12 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 12 | 36 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 170 |