|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HÜSEYİN ARAS (huseyinaras@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Terörle mücadelenin hukukî boyutunu, demokratikleşme kuramlarıyla ve süreçleriyle ilişkisini, güvenlik-özgürlük dengesini, terörle mücadelenin insan hakları ve hukukun üstünlüğü dikkate alınarak yürütülmesinin terörle mücadeleye kazandıracağı meşruiyeti ve bunun sağlayacağı uluslararası desteği incelemek, bu yaklaşımı içermeyen terörle mücadele stratejilerinin terörün daha da güçlenmesine katkı sağlayabileceği gerçeğini tespit etmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yerel ve küresel düzeydeki teorik ve pratik terörle mücadele stratejilerini öğrenebilir |
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Terörizm, demokrasi ve insan hakları kavramlarının uluslararası boyutlarını kavrayabilir |
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşları ve o kuruluşların faaliyetlerini tanıyabilir |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Uluslararası terörizmin geleceğine ilişkin öngörüler geliştirebilir |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar. PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. PÇ-8 Güvenlik meslek mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim-öğretim faaliyetlerinde alabileceği çeşitli rolleri yerine getirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Terörle mücadele için güncel ihtiyaçları karşılayacak nitelikte politikalar geliştirebilir |
PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir. PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. PÇ-8 Güvenlik meslek mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim-öğretim faaliyetlerinde alabileceği çeşitli rolleri yerine getirir. PÇ-9 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar: güvenlik, meşruiyet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, demokrasi, insan hakları, terörle mücadele, terörizmle mücadele; terörle mücadele stratejileri ve dünyadan örnekler; terörle mücadele ve terörizmle mücadele; terörle ve terörizmle mücadelenin meşruiyeti; terörle ve terörizmle mücadelenin çeşitli boyutları; terörle mücadelede demokratikliğin ve insan haklarına saygının önemi; terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşlar ve bu kuruluşların faaliyetleri; terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramlar: güvenlik, meşruiyet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, demokrasi, insan hakları, terörle mücadele, terörizmle mücadele | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
2 | Temel kavramlar: güvenlik, meşruiyet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, demokrasi, insan hakları, terörle mücadele, terörizmle mücadele | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
3 | Terörle mücadele stratejileri ve dünyadan örnekler | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
4 | Terörle mücadele ve terörizmle mücadele | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
5 | Terörle ve terörizmle mücadelenin meşruiyeti | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
6 | Terörle ve terörizmle mücadelenin çeşitli boyutları | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
7 | Terörle mücadelede demokratikliğin ve insan haklarına saygının önemi | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
8 | Ara Sınav | |
9 | Terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşlar ve bu kuruluşların faaliyetleri | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
10 | Terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşlar ve bu kuruluşların faaliyetleri | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
11 | Terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşlar ve bu kuruluşların faaliyetleri | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
12 | Terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
13 | Terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
14 | Terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
15 | Terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar | Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özçer, Akın, 2006, Çoğul İspanya Anayasal Sistemi ve Ayrılıkçı Terörle Mücadele Modeli, İmge Kitabevi. | |
2 | Altun, Fahrettin ve Yalçın, Hasan Basri, 2018, Terörün Kökenleri ve Terörle Mücadele Stratejisi, SETA Kitapları. | |
3 | Gürbüz, Reşit, 2018, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Kuram Kitap. | |
4 | Türkeri, Zekine, 2007, Bask Meselesi Bir Tarih Bir Otonomi Bir Sorun, Dipnot Yayınları. | |
5 | Caşin, Mesut Hakkı, 2008, Uluslararası Terörizm, Nobel Yayın Dağıtım, “Terörün Nedenleri ve Motivatörleri” s.277-410. | |
6 | Martin, Gus, 2017, Terörizm: Kavramlar ve Kuramlar (Çev. İhsan Çapcıoğlu ve Bahadır Metin), Adres Yayınları. | |
7 | Lutz, Brenda ve Lutz, James, 2017, “Terörizm”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.273-288. | |
8 | Yiğittepe, Levent, 2017, Nato Güvenlik Politikaları ve Terörle Mücadele Stratejileri, Cinius Yayınları. | |
9 | Şen, Osman, 2017, 21.Yüzyılın Başlangıcında Terörizmle Stratejik Mücadele, Alfa Yayınları. | |
10 | Yayla, Atilla, 1990, Terörizm: Kavramsal Bir Çerçeve, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 45, Sayı 1, s. 335-385. | |
11 | Yılmaz, Sait, 2017, Uluslararası Güvenlik Teori Pratik ve Gelecek, Kaynak Yayınları. | |
12 | Hobsbawm, Eric, 2008, Küreselleşme Demokrasi ve Terörizm (Çev. Osman Akınhay), Agora Kitaplığı. | |
13 | Chomsky, Noam, 2002, “Uluslararası Terörizm: Görünüş ile Gerçek”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.217-254. | |
14 | Çağlar, Ali, 2009, “Terör ve Terörizm: Kavramsal Analiz”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.5-36. | |
15 | Çitlioğlu, Ercan, 2009, “Terörizm ve Küreselleşme”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.329-343. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, yazı tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 12 | 36 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 12 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 12 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 12 | 36 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 170 |