Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / UGT-526 - ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI

Kodu: UGT-526 Adı: TERÖRLE MÜCADELE DEMOKRATİKLEŞME VE İNSAN HAKLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HÜSEYİN ARAS (huseyinaras@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Terörle mücadelenin hukukî boyutunu, demokratikleşme kuramlarıyla ve süreçleriyle ilişkisini, güvenlik-özgürlük dengesini, terörle mücadelenin insan hakları ve hukukun üstünlüğü dikkate alınarak yürütülmesinin terörle mücadeleye kazandıracağı meşruiyeti ve bunun sağlayacağı uluslararası desteği incelemek, bu yaklaşımı içermeyen terörle mücadele stratejilerinin terörün daha da güçlenmesine katkı sağlayabileceği gerçeğini tespit etmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yerel ve küresel düzeydeki teorik ve pratik terörle mücadele stratejilerini öğrenebilir PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Terörizm, demokrasi ve insan hakları kavramlarının uluslararası boyutlarını kavrayabilir PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşları ve o kuruluşların faaliyetlerini tanıyabilir PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar.
PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar.
PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar.
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Uluslararası terörizmin geleceğine ilişkin öngörüler geliştirebilir PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar.
PÇ-2 Terörizmin amaçlarını, hedeflerini, türlerini, nedenlerini, dinamiklerini, finansmanını ve uluslararası güç mücadelelerindeki rolünü kavrar.
PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir.
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir.
PÇ-8 Güvenlik meslek mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim-öğretim faaliyetlerinde alabileceği çeşitli rolleri yerine getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Terörle mücadele için güncel ihtiyaçları karşılayacak nitelikte politikalar geliştirebilir PÇ-4 Yerel ve küresel terörizmle etkili mücadelenin yöntem, teknik ve stratejileri konusunda politikalar geliştirir.
PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar.
PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir.
PÇ-8 Güvenlik meslek mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim-öğretim faaliyetlerinde alabileceği çeşitli rolleri yerine getirir.
PÇ-9 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Temel kavramlar: güvenlik, meşruiyet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, demokrasi, insan hakları, terörle mücadele, terörizmle mücadele; terörle mücadele stratejileri ve dünyadan örnekler; terörle mücadele ve terörizmle mücadele; terörle ve terörizmle mücadelenin meşruiyeti; terörle ve terörizmle mücadelenin çeşitli boyutları; terörle mücadelede demokratikliğin ve insan haklarına saygının önemi; terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşlar ve bu kuruluşların faaliyetleri; terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Temel kavramlar: güvenlik, meşruiyet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, demokrasi, insan hakları, terörle mücadele, terörizmle mücadele Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap
2 Temel kavramlar: güvenlik, meşruiyet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, demokrasi, insan hakları, terörle mücadele, terörizmle mücadele Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap
3 Terörle mücadele stratejileri ve dünyadan örnekler Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap
4 Terörle mücadele ve terörizmle mücadele Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap
5 Terörle ve terörizmle mücadelenin meşruiyeti Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap
6 Terörle ve terörizmle mücadelenin çeşitli boyutları Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
7 Terörle mücadelede demokratikliğin ve insan haklarına saygının önemi Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşlar ve bu kuruluşların faaliyetleri Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
10 Terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşlar ve bu kuruluşların faaliyetleri Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
11 Terörle mücadele misyonu bulunan uluslararası kuruluşlar ve bu kuruluşların faaliyetleri Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
12 Terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
13 Terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
14 Terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
15 Terörle ve terörizmle etkili mücadele için işe koşulabilecek özgün politikalar Tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özçer, Akın, 2006, Çoğul İspanya Anayasal Sistemi ve Ayrılıkçı Terörle Mücadele Modeli, İmge Kitabevi.
2 Altun, Fahrettin ve Yalçın, Hasan Basri, 2018, Terörün Kökenleri ve Terörle Mücadele Stratejisi, SETA Kitapları.
3 Gürbüz, Reşit, 2018, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Kuram Kitap.
4 Türkeri, Zekine, 2007, Bask Meselesi Bir Tarih Bir Otonomi Bir Sorun, Dipnot Yayınları.
5 Caşin, Mesut Hakkı, 2008, Uluslararası Terörizm, Nobel Yayın Dağıtım, “Terörün Nedenleri ve Motivatörleri” s.277-410.
6 Martin, Gus, 2017, Terörizm: Kavramlar ve Kuramlar (Çev. İhsan Çapcıoğlu ve Bahadır Metin), Adres Yayınları.
7 Lutz, Brenda ve Lutz, James, 2017, “Terörizm”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.273-288.
8 Yiğittepe, Levent, 2017, Nato Güvenlik Politikaları ve Terörle Mücadele Stratejileri, Cinius Yayınları.
9 Şen, Osman, 2017, 21.Yüzyılın Başlangıcında Terörizmle Stratejik Mücadele, Alfa Yayınları.
10 Yayla, Atilla, 1990, Terörizm: Kavramsal Bir Çerçeve, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 45, Sayı 1, s. 335-385.
11 Yılmaz, Sait, 2017, Uluslararası Güvenlik Teori Pratik ve Gelecek, Kaynak Yayınları.
12 Hobsbawm, Eric, 2008, Küreselleşme Demokrasi ve Terörizm (Çev. Osman Akınhay), Agora Kitaplığı.
13 Chomsky, Noam, 2002, “Uluslararası Terörizm: Görünüş ile Gerçek”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.217-254.
14 Çağlar, Ali, 2009, “Terör ve Terörizm: Kavramsal Analiz”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.5-36.
15 Çitlioğlu, Ercan, 2009, “Terörizm ve Küreselleşme”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.329-343.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, yazı tahtası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 12 36
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 12 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 12 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 12 36
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 170