|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HÜSEYİN ARAS (huseyinaras@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Uluslararası ilişkiler disiplininde hükümetlerin, uluslararası örgütlerin, hükümet-dışı örgütler ile diğer devlet dışı aktörlerin yeni yüzyılın yeni sorunlarına karşı mücadele ederken uygulamak durumunda oldukları “güvenlik yönetişimi”ni incelemek, güvenliğin uluslararası niteliği nedeniyle terörle mücadelenin uluslararası düzeyde tüm aktörlerin katılımıyla ve iyi yönetişim süreçleriyle olanaklılığı konusunda kavrayış geliştirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Güvenlik yönetişiminin güvenlik sorunlarının çözümü için önemini kavrayabilir |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Güvenlik yönetişimine ilişkin güncel sorunları tespit edebilir |
PÇ-1 Güvenliğin uluslararası ilişkilerdeki yerini, rolünü ve etkilerini çeşitli boyutlarıyla kavrar. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Güvenlik yönetişiminin sorunlara çözüm üretecek niteliğe sahip olabilmesi için gereken politikalar konusunda özgün öneriler getirebilir |
PÇ-3 Değişen uluslararası sistem içerisinde yeni anlamlar kazanabilen güvenlik kavramını küresel güç mücadeleleri düzleminde her seferinde yeniden analiz eder. PÇ-5 Küresel gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkabilecek yeni güvenlik ihtiyaçlarını öngörür ve bu ihtiyaçların uluslararası ilişkilere olası etkilerini yordar. PÇ-6 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-7 Güvenlik ve terörizm konularında ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleştirilmiş/gerçekleştirilmekte olan siyasal çalışmalara eleştirel yaklaşımlar getirir. PÇ-8 Güvenlik meslek mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim-öğretim faaliyetlerinde alabileceği çeşitli rolleri yerine getirir. PÇ-9 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar: güvenlik, yönetim, yönetişim; değişen güvenlik anlayışı ve uluslararası güvenliğin geleceği; güvenlik yönetimi ile güvenlik yönetişimi arasındaki fark; güvenlik yönetişiminin uluslararası güvenlik sorunlarının çözümündeki önemi; güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramlar: güvenlik, yönetim, yönetişim | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
2 | Değişen güvenlik anlayışı ve uluslararası güvenliğin geleceği | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
3 | Güvenlik yönetimi ile güvenlik yönetişimi arasındaki fark | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
4 | Güvenlik yönetişiminin uluslararası güvenlik sorunlarının çözümündeki önemi | Tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
5 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
6 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
7 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
10 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
11 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
12 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
13 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
14 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
15 | Güvenlik yönetişimi çerçevesinde kurumlar arası işbirliklerinin geliştirilmesinin yolları | Bireysel çalışma, rapor hazırlama, tartışma, anlatma, örnek olay yöntemi, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sinclair, Timothy, J., 2016, Küresel Yönetişim, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. | |
2 | Tangör, Burak, 2008, Avrupa Güvenlik Yönetişimi, Seçkin Yayınları. | |
3 | Uçma Uysal, Tuğba ve Kurt, Ganite, 2008, Disiplinlerarası Bakış Açısı İle Yönetişim, Gazi Kitabevi. | |
4 | Yılmaz, Sait, 2017, Uluslararası Güvenlik Teori Pratik ve Gelecek, Kaynak Yayınları. | |
5 | Baylis, John, 2008, “Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kavramı”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:5, Sayı:18 (Yaz 2008), s.69-85. | |
6 | Poku, Nana K. ve Therkelsen, Jacqueline, 2017, “Küreselleşme Kalkınma ve Güvenlik”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.222-236. | |
7 | Balta Paker, Evren, 2012, Küresel Güvenlik Kompleksi Uluslararası Siyaset ve Güvenlik, İletişim Yayınları. | |
8 | Buzan, Barry, 2008, “Askeri Güvenliğin Değişen Gündemi”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:5, Sayı:18 (Yaz 2008), s.107-123. | |
9 | Waewer, Ole, 2008, “Toplumsal Güvenliğin Değişen Gündemi”, Uluslararası İlişkiler, Cilt:5, Sayı:18 (Yaz 2008), s.151-178. | |
10 | Emmers, Ralf, 2017, “Güvenlikleştirme”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.131-144. | |
11 | Neocleous, Mark, 2014, Güvenliğin Eleştirisi (Çev. Tonguç Ok), NotaBene Yayınları. | |
12 | Miş, Nebi, 2011, "Güvenlikleştirme Teorisi ve Siyasal Olanın Güvenlikleştirilmesi", Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt:6, Sayı: 2, s.345-381. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, yazı tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 12 | 36 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 12 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 12 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 12 | 36 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 170 |