|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Harezm ve Kıpçak Türkçesi (13-15 yy) metinlerini fonetik, morfolojik, sentaktik ve semantik açılardan inceleyebilme. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Harezm ve Kıpçak Türkçelerinin ses ve yapı özelliklerini kavrayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Harezm ve Kıpçak Türkçeleri ile yazılmış metinleri okuyup anlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Harezm ve Kıpçak Türkçeleriyle yazılmış metinleri fonetik, morfolojik ve sentaktik açılardan inceleyebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-7 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Harezm ve Kıpçak Türkçelerinin Türk Dili Tarihi içindeki yeri ve önemi, bu dönemlerde Türk dilinin gösterdiği gelişim ile ilgili teorik bilgiler verilecek, Harezm ve Kıpçak Türkçelerinin ses ve gramer özellikleri anlatılacaktır. Harezm ve Kıpçak dönemlerine ait eserler tanıtılacak ve bu eserlerden seçilmiş metinler üzerinde okuma, fonetik ve morfolojik inceleme çalışmaları yapılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Harezm Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri ve önemi | Anlatma yöntemi |
2 | Harezm Türkçesiyle yazılmış eserlerin tanıtımı | Anlatma yöntemi |
3 | Harezm Türkçesinin fonetik özellikleri | Anlatma yöntemi |
4 | Harezm Türkçesinin fonetik özellikleri | Anlatma yöntemi |
5 | Harezm Türkçesinin morfolojik özellikleri | Anlatma yöntemi |
6 | Metin tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
7 | Metin tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kıpçak Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri ve önemi | Anlatma yöntemi |
10 | Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserlerin tanıtımı | Anlatma yöntemi |
11 | KıpçakTürkçesinin fonetik özellikleri | Anlatma yöntemi |
12 | KıpçakTürkçesinin fonetik özellikleri | Anlatma yöntemi |
13 | Kıpçak Türkçesinin morfolojik özellikleri | Anlatma yöntemi |
14 | Metin tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
15 | Metin tahlili | Örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ata, Aysu, Kıssasü'l-Enbiya, TDK Yay., Ankara 1997, 1.c Giriş, metin, tıpkıbasım, 2.c Dizin. | |
2 | Eckmann, Janos, Nehcü'l-Feradis, Tıpkıbasım, TDK Yay., 1956 (hzl. Semih Tezcan, Hamza Zülfikar) | |
3 | Karamanlıoğlu, Ali Fehmi, Kıpçak Türkçesi Grameri, TDK Yay., Ankara 1994. | |
4 | Güner, Galip, Kıpçak Türkçesi Grameri, Kesit Yay., Ankara, 2013. | |
5 | Karamanlıoğlu, Ali Fehmi, Gülistan Tercümesi, TDK Yay., Ankara, 1989. | |
6 | Argunşah, Mustafa, Gülden Sağol Yüksekkaya, Özcan Tabaklar, Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010. | |
7 | Aysu Ata, Harezm-Altınordu Türkçesi, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 36, İstanbul, 2002. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, metin. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 8 | 48 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |