Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA-719 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)

Kodu: TDA-719 Adı: 13. - 15. YÜZYILLAR TÜRKÇE METİN İNCELEMELERİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Harezm ve Kıpçak Türkçesi (13-15 yy) metinlerini fonetik, morfolojik, sentaktik ve semantik açılardan inceleyebilme.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Harezm ve Kıpçak Türkçelerinin ses ve yapı özelliklerini kavrayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Harezm ve Kıpçak Türkçeleri ile yazılmış metinleri okuyup anlayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Harezm ve Kıpçak Türkçeleriyle yazılmış metinleri fonetik, morfolojik ve sentaktik açılardan inceleyebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-7 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Harezm ve Kıpçak Türkçelerinin Türk Dili Tarihi içindeki yeri ve önemi, bu dönemlerde Türk dilinin gösterdiği gelişim ile ilgili teorik bilgiler verilecek, Harezm ve Kıpçak Türkçelerinin ses ve gramer özellikleri anlatılacaktır. Harezm ve Kıpçak dönemlerine ait eserler tanıtılacak ve bu eserlerden seçilmiş metinler üzerinde okuma, fonetik ve morfolojik inceleme çalışmaları yapılacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Harezm Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri ve önemi Anlatma yöntemi
2 Harezm Türkçesiyle yazılmış eserlerin tanıtımı Anlatma yöntemi
3 Harezm Türkçesinin fonetik özellikleri Anlatma yöntemi
4 Harezm Türkçesinin fonetik özellikleri Anlatma yöntemi
5 Harezm Türkçesinin morfolojik özellikleri Anlatma yöntemi
6 Metin tahlili Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
7 Metin tahlili Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Kıpçak Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri ve önemi Anlatma yöntemi
10 Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserlerin tanıtımı Anlatma yöntemi
11 KıpçakTürkçesinin fonetik özellikleri Anlatma yöntemi
12 KıpçakTürkçesinin fonetik özellikleri Anlatma yöntemi
13 Kıpçak Türkçesinin morfolojik özellikleri Anlatma yöntemi
14 Metin tahlili Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
15 Metin tahlili Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ata, Aysu, Kıssasü'l-Enbiya, TDK Yay., Ankara 1997, 1.c Giriş, metin, tıpkıbasım, 2.c Dizin.
2 Eckmann, Janos, Nehcü'l-Feradis, Tıpkıbasım, TDK Yay., 1956 (hzl. Semih Tezcan, Hamza Zülfikar)
3 Karamanlıoğlu, Ali Fehmi, Kıpçak Türkçesi Grameri, TDK Yay., Ankara 1994.
4 Güner, Galip, Kıpçak Türkçesi Grameri, Kesit Yay., Ankara, 2013.
5 Karamanlıoğlu, Ali Fehmi, Gülistan Tercümesi, TDK Yay., Ankara, 1989.
6 Argunşah, Mustafa, Gülden Sağol Yüksekkaya, Özcan Tabaklar, Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010.
7 Aysu Ata, Harezm-Altınordu Türkçesi, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 36, İstanbul, 2002.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, metin.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 8 48
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 4 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 210