|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HASAN YAVUZER (hasanyavuzer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin temel amacı, öğrencinin sosyolojik bakış açısıyla sosyal problemleri anlaması ve açıklamasıdır. Böylece öğrenci, sosyal problemleri tanımlamada, açıklamada ve onlara çözüm önerilerini geliştirmede sosyolojik bilgisini kullanır. Ders kapsamında gerçekleştirilecek gönüllü çalışmalar ile öğrencilerin sosyal sorunlar üzerine düşünmelerini sağlayarak toplumsal duyarlılıklarını artırmak hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sosyal problemi tanımlar, sınıflandırır ve hangi problemlerin sosyal problem tanımı çerçevesinde ele alınacağına karar verir. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sosyal problemleri sosyolojik yaklaşımla ele alır ve bir sosyal problemi araştırma metodunu kavrar. |
PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir. PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkiye'nin sosyal problemlerine ilişkin değerlendirmeler yapar. |
PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir. PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sosyal problem tanımı, özellikleri ve sınıflandırılması. Sosyal problemler sosyolojisinin kavramsal çerçevesi Sosyal problemler sosyolojisinin kuramsal temeli Sosyal problemler sosyolojisinin araştırma yöntem ve teknikleri. Sosyal problemlere ilişkin müdahale kuramları, mücadeleler ve politikalar. Türkiye'nin sosyal problemleri ; yerel ve küresel sosyal problemler | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sosyal problemin tanımı, özellikleri ve sınıflandırılması, mikro-makro sosyal problemler | Anlatma Yöntemi |
2 | Sosyal problemlere ilişkin sosyolojik kuramlar: Fonksiyonalist, çatışmacı, interaksiyonist kuram | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
3 | Sosyal problemlere ilişkin sosyolojik kuramlar: Feminist Kuram, Toplumsal İnşaacı Kuram, Postmodern Kuram | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
4 | Müdahale kuramları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
5 | Sosyal problemeler sosyolojisinin araştırma yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
6 | Küresel ve yerel boyutta sosyal problemler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
7 | Sosyal problemlerle ilgili Türkiye'de yapılmış araştırmalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sosyal problemlerle ilgili yapılmış yabancı araştırmalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
10 | Türkiye'nin sosyal problemlerin tanımlanması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
11 | Türkiye'nin sosyal problemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
12 | Türkiye'nin sosyal problemlerine ilişkin projelendirme | Proje Sunumu |
13 | Türkiye'nin sosyal problemlerine ilişkin projelendirme | Proje Sunumu |
14 | Türkiye'nin sosyal problemlerine ilişkin projelendirme | Proje Sunumu |
15 | Türkiye'nin sosyal problemlerine ilişkin projelendirme | Proje Sunumu |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Jamrozik, A. ve L.Nocella, (1998), Sociology of Social Problems, Cambridge Un. Press. | |
2 | Ritzer, G. (1990), Social Problems, Random House, New York. | |
3 | Simon, D., (1995), Social Problems and the Sociological Imagination:A Paradigm for Analyses, McGraw Hill, New York. | |
4 | Zastrow, C. (1991), Social Problems: Issues and Solutions, Nelson Hall Pub., Chicago | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
kitaplar ve makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 100 |