|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FATİH ÖZDEMİR (fatihozdemir@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu derste göstergebilimin kuram ve ilkelerinin öğretilmesi amaçlanır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Göstergebilimin temel kavramlarını açıklayabilir |
PÇ-2 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar PÇ-4 Alanıyla ilgili teknolojik ve kuramsal bilgiye, donanıma ve estetik farkındalığa sahiptir. PÇ-5 Sanat ve tasarımın farklı dallarından edindiği birikimi disiplinlerarası bir yaklaşımla alanındaki gelişimi için kullanır. PÇ-13 Görsel iletişimde anlam ve anlamlandırmayı açıklayabilecek teorik bilgiyi edinir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Görsel tasarımları göstergebilimsel olarak analiz edebilir |
PÇ-2 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar PÇ-9 Gerçekleştirdikleri uygulamalarını bilimsel ve felsefi açıdan temellendirebilirler. PÇ-11 Sanatın ve tasarımın görsel dilini ve farklılıklarını ve estetik duyarlılığı kavrama ve tasarımlarına yansıtma becerisine sahip olur PÇ-13 Görsel iletişimde anlam ve anlamlandırmayı açıklayabilecek teorik bilgiyi edinir. PÇ-21 Verilen bir projenin gereksinimleri çerçevesinde orijinal fikir ve çözümler üretir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Göstergelerin özelliklerini ve göstergelerde kullanılan temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-9 Gerçekleştirdikleri uygulamalarını bilimsel ve felsefi açıdan temellendirebilirler. PÇ-26 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Göstergebilime ilişkin temel terminoloji, göstergebilimsel çözümleme yöntemleri ve göstergebilim okulları ele alınacaktır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tanışma | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 2 | Göstergebilim kavramı ve tarihçesi | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 3 | Gösterge türleri | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 4 | Anlamlandırma süreci | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 5 | Saussure ve ikilikler (dil\söz-edinç\edim). | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 6 | Anlatı çözümlemesi | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 7 | Dilsel gösterge | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Metin çözümlemesi | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 10 | Metin çözümlemesi | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 11 | Metin çözümlemesi | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 12 | Düz anlam | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 13 | Yan anlam | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 14 | İkonik göstergeler | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 15 | Genel değerlendirme | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Barthes, Roland. Göstergebilimsel Serüven, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009. | |
| 2 | Barthes, Roland. Çağdaş Söylenler, İstanbul: Metis Yayınları, 2003. | |
| 3 | Küçükerdoğan, Doç. Dr. Rengin. Reklam Söylemi, İstanbul: Es Yayınları, 2005. | |
| 4 | Akerson, Fatma Erkman. Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 2005. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders notları, bilgisayar, slaytlar, projektör | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 146 | ||