|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÖKSEL ŞİMŞEK (gokselsimsek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı, öğrencilere endüstriyel tasarımın bir meslek olarak ortaya çıkışına yol açan tarihsel koşullara dair bir içgörü kazandırmaktır. Ayrıca endüstriyel tasarımın modern toplumlarda, ekonomide ve bireylerin yaşamlarında oynadığı rolleri tanımlamak amacıyla üretilmiş başlıca düşünce, kuram ve savları öğrencilere tanıtmak da amaçlanmaktadır. Bir diğer hedef ise öğrencilerin, tarih boyunca tasarımın farklı alanların kesişim noktasında cereyan eden bir etkinlik olduğuna dair geniş bir vizyon geliştirmelerini sağlamaktır: sanat, zanaat ve endüstri, yaratıcılık ve ticari kazanç, tarz ve işlevsel fayda, maddi nesneler ve insan arzuları, ideoloji ve ütopya, üretim ve tüketim... Son olarak, öğrencilere verili bir tasarım ürününü inceleyerek, onu ortaya çıktığı, kullanıldığı ve değer biçildiği tarihsel bağlama oturtabilmek için gereken tümevarımsal uslamlama becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Endüstriyel tasarım olgusunu ve ürünlerini inceleyebilir. |
PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir. PÇ-4 Alanıyla ilgili teknolojik ve kuramsal bilgiye, donanıma ve estetik farkındalığa sahiptir. PÇ-8 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler. PÇ-24 Bölüm, eğitimi sürecinde öğrendikleri ve kazandıklarını sektöre uyarlar. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Makinalaşma ve endüstrileşme hakkında bilimsel verilere sahiptir. |
PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir. PÇ-4 Alanıyla ilgili teknolojik ve kuramsal bilgiye, donanıma ve estetik farkındalığa sahiptir. PÇ-8 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler. PÇ-24 Bölüm, eğitimi sürecinde öğrendikleri ve kazandıklarını sektöre uyarlar. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Konsept tasarım oluşturabilir ve üretim süreci takibi yapabilir. |
PÇ-3 Sanat ve tasarımı ortak bir temelde değerlendirebilecek terminoloji hakimdir ve problem çözme becerileri, teknik ve yöntem bilgisi ile uygulama yeterliği kazanır. PÇ-4 Alanıyla ilgili teknolojik ve kuramsal bilgiye, donanıma ve estetik farkındalığa sahiptir. PÇ-8 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler. PÇ-10 Tasarımlarını etkili bir şekilde sunacak uygulama ve iletişim becerileri kazanırlar. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders, endüstriyel tasarım olgusunu ve ürünlerini modernite tarihi içindeki şu tema ve bağlamlar açısından incelemektedir: geleneksel zanaat üretimi, uygulamalı ve sınai sanatlar, burjuvazinin yükselişi, sanayi devrimi, makinalaşma, pazarların büyümesi, neo-klasik tarz, süsleme ve bezeme, büyük ölçekli ticari üretim, `Arts and Crafts? hareketi, estetik reform, 1851 Büyük Sergisi, sanayi karşıtı öğretiler, endüstrileşme, Amerikan tarzı üretim, seri ve kitlesel üretim, standartlaşma, değiştirilebilir parça imalatı, faydacılık, ürün çeşitlenmesi, makina estetiği, `Good Form?, bilimsel yönetim, Taylorizm, rasyonelleştirme, Fordizm, modernizm, futurizm, pürizm, konstrüktivizm, `Art Nouveau?, `Deutsche Werkbund?, tip biçimler, kübizm, hazır-yapıt, `De Stijl?, `Bauhaus?, akışkan form, kurumsal kimlik ve imaj, markalaşma, ev, elektrik, işgücünden kazanım, tüketim, tarz, bireysel tercih, yaşam tarzı, statü, tüketimcilik, pop, anti-tasarım, ihtiyaç için tasarım, vb. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tasarım kavramının ve sürecinin aktarılması, proje konusunun verilmesi | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
2 | Araştırma sonuçlarının sunumu, konsept ve kullanıcı profili belirlenmesi | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
3 | Kritik alma / değerlendirme | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
4 | Kritik alma / değerlendirme | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
5 | Proje jürisi | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
6 | Yeni projenin verilmesi - Tasarım kriterlerinin belirlenmesi | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
7 | Araştırma sonuçlarının sunumu, konsept ve kullanıcı profili belirlenmesi | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Konsept oluşturma, Kritik alma / Değerlendirme | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
10 | Kritik alma / Değerlendirme | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
11 | Stüdyo düzeninde eleştiri / kritik alma ve değerlendirme, Ara sınav Proje jürisi | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
12 | Yeni projenin verilmesi - Tasarım kriterlerinin belirlenmesi, Konsept oluşturma | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
13 | Araştırma sonuçlarının sunumu, konsept ve kullanıcı profili belirlenmesi | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
14 | Araştırma sonuçlarının sunumu, konsept ve kullanıcı profili belirlenmesi | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
15 | Kritik alma / Değerlendirme | Anlatım, soru- cevap, gösterip yaptırma. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Notlar, Slaytlar, Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 2 | 14 | 28 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 178 |