Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ / GİT208 - GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI

Kodu: GİT208 Adı: TASARIM TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SELÇUK ULUTAŞ (selcukulutas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
1. Çağdaş tasarımın evrimini gözden geçirmek. 2. Endüstri tasarımının öncü akımlarını ve çağdaş eğilimlerini tanıtmak. 3. Endüstri ürünlerinin mimarlığa ve plastik sanatlara özgü akımlarla iletişimi irdelemek. 4. Tasarımın tarihsel, sosyo kültürel, siyasi olaylarla ilişkisini belirtmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tasarım tarihinin süreçlerini açıklayabilir PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir.
PÇ-2 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar
PÇ-3 Sanat ve tasarımı ortak bir temelde değerlendirebilecek terminoloji hakimdir ve problem çözme becerileri, teknik ve yöntem bilgisi ile uygulama yeterliği kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tasarım tarihi bilgisini yeni tasarımlar yaratmak için kullanabilir PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir.
PÇ-2 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar
PÇ-5 Sanat ve tasarımın farklı dallarından edindiği birikimi disiplinlerarası bir yaklaşımla alanındaki gelişimi için kullanır.
PÇ-24 Bölüm, eğitimi sürecinde öğrendikleri ve kazandıklarını sektöre uyarlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Ortaçağ dönemi, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerinin özellikleri açıklayabilir. PÇ-11 Sanatın ve tasarımın görsel dilini ve farklılıklarını ve estetik duyarlılığı kavrama ve tasarımlarına yansıtma becerisine sahip olur
PÇ-16 İnsanın kültürel boyutta varoluşunun sosyolojik felsefi ve tarihi sürecini tanımlayabilir.
PÇ-26 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tasarımın tarihsel gelişiminin çeşitli yönleriyle irdelenmesi. Çağlar boyunca tasarım etkinliklerine değişik sosyo-kültürel yapı özellikleriyle genel bakış. Tarih öncesi dönemlerden başlayarak gereksinim-araç üretme kavramının gelişiminin uygarlıklar ve teknolojileri açısından ele alınması. Ortaçağ dönemi, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerinin özellikleri ve üretim anlayışları. Sanayi devrimi sonrası gelişmeler. Rasyonelleşme, etkileri ve yayılması. 20. yy.’ın önemli tasarım anlayışları ve günümüz sanat ve tasarımına etkileri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İlk alet üretiminden tasarım tarihine: sanat, zanaat, kültür, toplum, ekonomi. Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
2 Ortaçağ dönemi, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerinin özellikleri ve üretim anlayışları Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
3 1851 yılında tasarım ve endüstri. Endüstri öncesi, endüstri dönemi ve sonrasında objelerin ve hizmet tasarımının karakteristikleri. Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
4 “Arts and Crafts” hareketi ve William Morris. Art Nouveau(Fransa), Jugenstil(Almanya), Sezession(Avustrya) Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
5 Endüstriyel kültür. Seri üretim gerçeği kabul edildikten sonra tasarımın rolü münazaraları. Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
6 Estetik ve Modernizm, Modern teknolojinin formlarının 20. yy görsel sanatlarına yansıması. Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
7 Avant-garde sanatçıları, İtalya ve fütüristler, Rusya ve konstrüktivistler, De Stijl, teknolojiyi sanata ve sanatı hayata taşıma çabaları. Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Sanat ve teknoloji: Gerekli bir birleşme, uluslararası stil-modernist sentezi; tasarımcının perspektifini dekoratif sanat oblelerinden fabrika üretimi objelerine taşıması. Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
10 Bauhaus’un kuruluşu; 1919 Walter Gropius. Amerika’da endüstriyel tasarım. Meslek olarak endüstriyel tasarım. Almanya’da tasarımın yükselişi; AEGBehrens, BraunRams vs. Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
11 İtalya: Alessi, Pininfarina, Memphis, Superstudio Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
12 Kültür ve Tüketim; tüketicilerin yaşamına giren makine yüzyılı Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
13 Bölgeselleşme ve Globalleşme Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
14 Tasarım merkezlerine bakış, insan ihtiyaçlarının yaşama geçirilmesi: soyuttan somuta Tartışma, Anlatma, Soru Cevap
15 Değerlendirme Tartışma, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 -Özer, B., Kültür, Sanat, Mimarlık, Yapı Yayın, İstanbul, 2009; Fiell, C. ve P.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60