|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SELÇUK ULUTAŞ (selcukulutas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
1. Çağdaş tasarımın evrimini gözden geçirmek. 2. Endüstri tasarımının öncü akımlarını ve çağdaş eğilimlerini tanıtmak. 3. Endüstri ürünlerinin mimarlığa ve plastik sanatlara özgü akımlarla iletişimi irdelemek. 4. Tasarımın tarihsel, sosyo kültürel, siyasi olaylarla ilişkisini belirtmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tasarım tarihinin süreçlerini açıklayabilir |
PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir. PÇ-2 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar PÇ-3 Sanat ve tasarımı ortak bir temelde değerlendirebilecek terminoloji hakimdir ve problem çözme becerileri, teknik ve yöntem bilgisi ile uygulama yeterliği kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tasarım tarihi bilgisini yeni tasarımlar yaratmak için kullanabilir |
PÇ-1 Görsel İletişim Tasarımı alanının tarihsel gelişimine teknik ve kuramsal açıdan hâkimdir. PÇ-2 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar PÇ-5 Sanat ve tasarımın farklı dallarından edindiği birikimi disiplinlerarası bir yaklaşımla alanındaki gelişimi için kullanır. PÇ-24 Bölüm, eğitimi sürecinde öğrendikleri ve kazandıklarını sektöre uyarlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Ortaçağ dönemi, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerinin özellikleri açıklayabilir. |
PÇ-11 Sanatın ve tasarımın görsel dilini ve farklılıklarını ve estetik duyarlılığı kavrama ve tasarımlarına yansıtma becerisine sahip olur PÇ-16 İnsanın kültürel boyutta varoluşunun sosyolojik felsefi ve tarihi sürecini tanımlayabilir. PÇ-26 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tasarımın tarihsel gelişiminin çeşitli yönleriyle irdelenmesi. Çağlar boyunca tasarım etkinliklerine değişik sosyo-kültürel yapı özellikleriyle genel bakış. Tarih öncesi dönemlerden başlayarak gereksinim-araç üretme kavramının gelişiminin uygarlıklar ve teknolojileri açısından ele alınması. Ortaçağ dönemi, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerinin özellikleri ve üretim anlayışları. Sanayi devrimi sonrası gelişmeler. Rasyonelleşme, etkileri ve yayılması. 20. yy.’ın önemli tasarım anlayışları ve günümüz sanat ve tasarımına etkileri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İlk alet üretiminden tasarım tarihine: sanat, zanaat, kültür, toplum, ekonomi. | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
2 | Ortaçağ dönemi, Rönesans ve Sanayi Devrimi öncesi dönemlerinin özellikleri ve üretim anlayışları | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
3 | 1851 yılında tasarım ve endüstri. Endüstri öncesi, endüstri dönemi ve sonrasında objelerin ve hizmet tasarımının karakteristikleri. | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
4 | “Arts and Crafts” hareketi ve William Morris. Art Nouveau(Fransa), Jugenstil(Almanya), Sezession(Avustrya) | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
5 | Endüstriyel kültür. Seri üretim gerçeği kabul edildikten sonra tasarımın rolü münazaraları. | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
6 | Estetik ve Modernizm, Modern teknolojinin formlarının 20. yy görsel sanatlarına yansıması. | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
7 | Avant-garde sanatçıları, İtalya ve fütüristler, Rusya ve konstrüktivistler, De Stijl, teknolojiyi sanata ve sanatı hayata taşıma çabaları. | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sanat ve teknoloji: Gerekli bir birleşme, uluslararası stil-modernist sentezi; tasarımcının perspektifini dekoratif sanat oblelerinden fabrika üretimi objelerine taşıması. | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
10 | Bauhaus’un kuruluşu; 1919 Walter Gropius. Amerika’da endüstriyel tasarım. Meslek olarak endüstriyel tasarım. Almanya’da tasarımın yükselişi; AEGBehrens, BraunRams vs. | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
11 | İtalya: Alessi, Pininfarina, Memphis, Superstudio | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
12 | Kültür ve Tüketim; tüketicilerin yaşamına giren makine yüzyılı | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
13 | Bölgeselleşme ve Globalleşme | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
14 | Tasarım merkezlerine bakış, insan ihtiyaçlarının yaşama geçirilmesi: soyuttan somuta | Tartışma, Anlatma, Soru Cevap |
15 | Değerlendirme | Tartışma, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | -Özer, B., Kültür, Sanat, Mimarlık, Yapı Yayın, İstanbul, 2009; Fiell, C. ve P. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |