|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SELÇUK ULUTAŞ (selcukulutas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilere, bireysel ve gruplar halinde film yapımı ve kısa film yapımında; sinopsis, outline, treatman ve çevrim senaryosu hazırlatmak, çekim ölçekleri ve kamera kullanımının anlam yaratmada önemini öğretmek, çekim aşamasını uygulatmak, kurgu, seslendirme, duygu yaratımında müzik kullanımı gibi önemli aşamaları yaptırmak maddelerinden oluşan yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası aşamalarını öğretmek, uygulatmak ve kısa film çektirmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Film yapımında; sinopsis, outline, treatman ve çevrim senaryosu hazırlayabilir. |
PÇ-8 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler. PÇ-18 İlgili olduğu alanındaki mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-21 Verilen bir projenin gereksinimleri çerçevesinde orijinal fikir ve çözümler üretir. PÇ-24 Bölüm, eğitimi sürecinde öğrendikleri ve kazandıklarını sektöre uyarlar. PÇ-26 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Çekim ölçekleri ve kamera kullanımının anlam yaratmada önemi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-8 İki, üç ve dört boyutlu tasarım problemlerini çözümleyebilir ve uygulamalarını gerçekleştirebilirler. PÇ-13 Görsel iletişimde anlam ve anlamlandırmayı açıklayabilecek teorik bilgiyi edinir. PÇ-19 Görme ve biçimlendirmeye ilişkin doğal ve yapay nesne etütleri yapar. PÇ-20 Medya, iletişim ve sanat süreçlerini teorik olarak tanımlar stratejiler geliştirebilir. PÇ-25 Sanatsal uygulama ve tasarımların temel bilgilerine sahiptir. PÇ-26 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Duygu yaratımında müzik kullanımı ve seslendirme yapabilir. |
PÇ-12 Farklı sanatsal ve endüstriyel üretim tekniklerinden yararlanma becerisine sahip olur. PÇ-13 Görsel iletişimde anlam ve anlamlandırmayı açıklayabilecek teorik bilgiyi edinir. PÇ-18 İlgili olduğu alanındaki mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-21 Verilen bir projenin gereksinimleri çerçevesinde orijinal fikir ve çözümler üretir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sinemasal anlatının hazırlanması, çekim için fikir oluşturma, yazılan öykülerin görsel ortama uyarlanabilmesi, yönetmen ve diğer ekip elemanlarının görevlerinin öğretilmesi, görüntü düzenlemesi, çekim ölçekleri, kamera kullanımı ile duyguların sinemasal ifadesi, kurgu dili, çekim öncesi, çekim ve çekim sonrası tüm film yapımı aşamalarının öğretilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Anlatı, öykü ve karakter yaratma, diegesis ve non-diegesis kavramları, öykü ile plot arasındaki fark. Örnek çalışmalar ile “fikir” oluşturma. Ödev: Dağıtılan örnek metin üzerinden öykü yazımı ve karakter yaratma denemesinin yapılması. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Ödevlerin değerlendirilmesinin öğrencilerle paylaşılması, hataların belirtilerek, neden-sonuç ilişkisi kurulumunun açıklanması. Öykülerin, görsel olarak ifade edilebilme becerisinin kazandırılmasına yönelik çalışma. Anlatı yazımında temel kavramlar. Anlatıda dramatik yapının kurulması. Çatışmanın oluşturulması. Merak öğesini kurma. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Metin uyarlamalarında dikkat edilecek konular. Sinemaya uyarlanan oyun, roman vb. metinlerden seçilen örnekler çerçevesinde inceleme. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Synopsis, outline, treatman, çekim senaryosu yazımı. Yazma ödevi. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
5 | Akış, ritm, tempo, atmosfer kavramları ve oluşturulması. Yönetmenin ve diğer ekip elemanlarının görevleri. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
6 | Çerçeveleme ve görüntü düzenlemesine giriş. Çekim, sahne, sekans kavramları ve farkları. Çekim ölçekleri. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Açı-karşı açı çekimi. Gevşek çerçeveleme. Uç çekimi. Öznel kamera/Nesnel kamera farklılıkları. Paralaks hatası. Benzer tüm önemli kavramların derste gösterimi. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Altın oran. Film yapımına uyarlanması. Objektif kullanımı, perspektif, alan derinliği. Video/film farklılıkları. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
10 | Üçlü çekim tekniği. Üçgen konumlandırma. Kompozisyon kurmada çizgiler ve konumlandırma. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Film yapımında mizansen oluşturma. Set oluşturulması. İşbölümünün gerçekleştirilmesi. Örnek filmlerle birlikte inceleme. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Film yapımında kurgunun önemi. Dekupaj. Almaşık kurgu. İçerik bakımından kurgu çeşitlerinin örneklerle irdelenmesi. Kurgu işleminde anlama yönelik temel noktaların oluşturulması. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Kurguda temel kurallar. Film yapımında kesintisizlik kurgusu. 30 derece kuralı. Kurgu efektleri. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
14 | Perde dışına bakış, leit-motif, coverage, cutaway ve diğer önemli kavramların açıklanması. Çekilen filmlerin sınıf ortamında izlenerek değerlendirilmesi. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
15 | Çekilen filmlerin sınıf ortamında izlenerek değerlendirilmesi. | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Notlar, Slaytlar, Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 2 | 14 | 28 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 178 |