Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ / GİT216 - GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI

Kodu: GİT216 Adı: MEDYA OKURYAZARLIĞI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SELÇUK ULUTAŞ (selcukulutas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Medya okuryazarlığı bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan pasif ilişkisini aktif duruma dönüştürmeyi hedeflerken, ticari medya kültürünün özelleşmiş yapısına ve geleneklerine karşı çıkma yeteneğini sağlayan eleştirel bakışın güçlendirilmesini ve yeni bireysel söylemlerin geliştirilmesini amaçlar. Medya metinleri üzerine eleştirel düşünmeyi beraberinde getiren bu ders, öğrencilerin proje çalışmalarının hem üretim hem de tüketim aşamalarında eleştirel yaklaşımlarını arttırmayı hedefleyen bir derstir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkilerini irdeler. PÇ-7 Medya alanını geçmişten bugüne geçirdiği değişim ve gelişim süreçlerini bilir ve bildiklerini güncel sorunlara transfer edebilirler.
PÇ-20 Medya, iletişim ve sanat süreçlerini teorik olarak tanımlar stratejiler geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Televizyonun birey ve toplumu yönlendirmedeki etkili bir kitle iletişim aracı olma niteliğini analiz eder. PÇ-15 İnternet ve yeni medya teorisi ve uygulamalarına hakimdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Televizyon izleme alışkanlıklarını ve bunların sonuçlarını araştırmaları eşliğinde yorumlayabilir. PÇ-5 Sanat ve tasarımın farklı dallarından edindiği birikimi disiplinlerarası bir yaklaşımla alanındaki gelişimi için kullanır.
PÇ-7 Medya alanını geçmişten bugüne geçirdiği değişim ve gelişim süreçlerini bilir ve bildiklerini güncel sorunlara transfer edebilirler.
PÇ-26 Disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Medya Okuryazarlığı dersinde incelenen olgu ve olaylar, ayrıca medya sürecinin ne şekilde işlediğini aktaran bilgiler doğrultusunda öğrenci, yazılı basın, televizyon, radyo, multi medya araçları vb. gibi medya araçlarını farklı amaçlar için kullanabilir ve aynı zamanda kendi medya mesaj ve araçlarını yaratabilir ve dağıtımını gerçekleştirebilir konumuna erişmesini içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Tanıtımı: Kapsam, Gerekçe, Önem, Kural ve Yükümlülükleri. Anlatım, Soru- cevap
2 Geleneksel Okuryazarlık, 21. Yüzyıl Okuryazarlığı, Medya Okuryazarlığı ve Görsel Okuryazarlık Özellikleri ve İlkeleri Anlatım, Soru- cevap
3 Medya Okuryazarlığın Kapsamı ve Temel Becerileri Anlatım, Soru- cevap
4 Medya Okuryazarlığını Oluşturan Temel İlkeler - İmge ve İmgenin Gücü Anlatım, Soru- cevap
5 Avrupa - ABD Ve Dünyada Medya Okuryazarlığı Üzerine Gerçekleştirilen Çalışmalar ve Tarihsel Süreç Anlatım, Soru- cevap
6 Görsel – yazılı ve işitsel medya çıktılarını değerlendirme ve üretebilme yetisi Anlatım, Soru- cevap
7 Medya metinlerini İnceleme Anlatım, Soru- cevap
8 Ara Sınav
9 Medya Okuryazarlığındaki Anahtar İçerikleri Örnek Olaylarla Tartışma Anlatım, Soru- cevap Tartışma
10 Medya Okuryazarlığı ve Medya Metinlerinde Toplumsal Değerler Analizi Anlatım, Soru- cevap Tartışma
11 Medya Okuryazarlığı ve Haber Analizi Anlatım, Soru- cevap Tartışma
12 Medya Okuryazarlığı ve Film Analizi Anlatım, Soru- cevap Tartışma
13 Medya Okuryazarlığı ve İnternet Anlatım, Soru- cevap Tartışma
14 Medya Okuryazarlığı ve Medya Metinlerinde Subliminal Mesaj Aktarımı Anlatım, Soru- cevap Tartışma
15 Medya Okuryazarlığı ve Reklam Analizi Anlatım, Soru- cevap Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mine Gencel Bek, Mutlu Binark, Eleştirel Medya Okur Yazarlığı, Kalkedon Yayınları; İstanbul, 2007.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, ders notları, dergiler, makaleler, projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 88