|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÖZEL GÜVENLİK VE KORUMA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HÜSEYİN ARAS (huseyinaras@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör ve terörizm konularında farkındalık geliştirerek günümüzde terörizmin siyasal amaçlar uğrunda kullanılan stratejik bir araç olduğuna dikkat çekmektir. Ayrıca terörizmin türlerini, ideolojisini, amaçlarını, stratejilerini, eylem biçimlerini, gelir kaynaklarını, propaganda yöntemlerini vb. hem genel bir bakış açısıyla hem de Türkiye’deki terör örgütleri özelinde inceleyerek, hem iç güvenlik hizmetleri temelinde hem de özel güvenlik hizmetlerinin sunumu sürecinde terörle başarılı biçimde mücadele edilebilmesinin olanaklarını araştırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör ve terörizm kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilir. |
PÇ-5 Güvenlik ve koruma hizmetlerinin sunumu sürecinde iç ve dış müşterinin memnuniyetini sağlayabilecek iş ve işlemleri yerine getirir. PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir. PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür. PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Terörün ve terörizmin felsefesini, ideolojisini, türlerini, amaçlarını, stratejilerini, tekniklerini, taktiklerini, eylem biçimlerini, gelir kaynaklarını, propaganda yöntemlerini vb. hem dünya ölçeğinde hem de Türkiye özelinde kavrayabilir. |
PÇ-5 Güvenlik ve koruma hizmetlerinin sunumu sürecinde iç ve dış müşterinin memnuniyetini sağlayabilecek iş ve işlemleri yerine getirir. PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir. PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür. PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yerel ve küresel düzeydeki çeşitli dinamiklerin türleri bağlamında terörizm üzerindeki etkilerini kavrayabilir. |
PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir. PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür. PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Terörle mücadeledeki başarısızlıkların nedenlerini kavrayabilir. |
PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir. PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür. PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Türleri bağlamında terörle hem iç güvenlik hizmetleri temelinde hem de özel güvenlik hizmetlerinin sunumu sürecinde meşruiyet ölçüleri çerçevesinde başarılı biçimde mücadele edilebilmesine katkı getirebilecek nitelikte özgün politikalar geliştirebilir. |
PÇ-5 Güvenlik ve koruma hizmetlerinin sunumu sürecinde iç ve dış müşterinin memnuniyetini sağlayabilecek iş ve işlemleri yerine getirir. PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir. PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür. PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele; 11 Eylül 2001 saldırıları: Yeni dünya düzeninde terörizme biçilen yeni rol; terörizmin tanımlanması sorunu, bu sorunun sebepleri ve sonuçları; radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terörizm ilişkisi; terörün tarihsel süreci, felsefesi ve ideolojisi; terörizmin türleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri, gelir kaynakları; terörizmin siyasal, toplumsal, kültürel, ekonomik dinamikleri; Türkiye’deki terör örgütleri, söylemleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri; Türkiye’de terörün ve terörizmin propagandası; terörle mücadelede silahlı güç kullanımı; özel güvenliğin terörle mücadeledeki rolü ve katkısı; terörle mücadelenin meşruiyeti ve terörle mücadele için etkili politikalar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
2 | Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
3 | Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
4 | 11 Eylül 2001 saldırıları: Yeni dünya düzeninde terörizme biçilen yeni rol; Terörizmin tanımlanması sorunu, bu sorunun sebepleri ve sonuçları | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
5 | Radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terörizm ilişkisi | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
6 | Terörün tarihsel süreci, felsefesi ve ideolojisi | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
7 | Terörizmin türleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri, gelir kaynakları | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Terörizmin siyasal, toplumsal, kültürel, ekonomik dinamikleri | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
10 | Türkiye’deki terör örgütleri, söylemleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
11 | Türkiye’deki terör örgütleri, söylemleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
12 | Türkiye’de terörün ve terörizmin propagandası | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
13 | Terörle mücadelede silahlı güç kullanımı | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
14 | Özel güvenliğin terörle mücadeledeki rolü ve katkısı | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
15 | Terörle mücadelenin meşruiyeti ve terörle mücadele için etkili politikalar | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Hazır, Hayati (2001). Demokraside İstikrarsızlığın Sebebi Olarak Siyasal Şiddet ve Terörizm, Nobel Yayın Dağıtım. | |
2 | Wilkinson, Paul (2002). “Terörizmin Kökleri”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.176-179. | |
3 | Martin, Gus (2017). Terörizm: Kavramlar ve Kuramlar (Çev. İhsan Çapcıoğlu ve Bahadır Metin), Adres Yayınları. | |
4 | Çağlar, Ali (2009). “Terör ve Terörizm: Kavramsal Analiz”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi. | |
5 | Lutz, Brenda ve Lutz, James (2017). “Terörizm”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.273-288. | |
6 | Köse, Talha ve Coşkun, İpek (2019). Türkiye’de Üniversiteler ve Radikalleşme, SETA Kitapları. | |
7 | Crenshaw, Martha (1981). “The Causes of Terrorism”, Comparative Politics, Vol:3, No:4, p.379-399. | |
8 | Long, David E. (2002). “Terörist Davranışı Anlamak”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.415-432. | |
9 | Yayla, Atilla (1990). Terörizm: Kavramsal Bir Çerçeve, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 45, Sayı 1, s. 335-385. | |
10 | Tilly, Charles (2004). “Terror, Terrorism, Terrorists”, Sociological Theory, Vol:22, No:1, p.5-13. | |
11 | Laqueur, Walter (2002). “Terörizmin Yorumlanması”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.95-141. | |
12 | Kışlalı, Ahmet Taner (2006). Siyasal Sistemler Siyasal Çatışma ve Uzlaşma, İmge Kitabevi. | |
13 | Polis Akademisi (2017). Radikalleşme, Şiddet İçeren Aşırılık ve Terörizm, Polis Akademisi Yayınları Rapor No:8. | |
14 | Öymen, Onur (2016). Arka Plan: Teröre Yön Verenler, Remzi Kitabevi. | |
15 | Altınışık, Halim (2017). Küresel Terörizmin Yeni Yüzü: Canlı Bombalar, Detay Yayıncılık. | |
16 | Çitlioğlu, Ercan (2009). “Terörizm ve Küreselleşme”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.329-343. | |
17 | Altun, Fahrettin ve Yalçın, Hasan Basri (2018). Terörün Kökenleri ve Terörle Mücadele Stratejisi, SETA Kitapları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon, yazı tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 13 | 26 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 12 | 12 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 12 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 106 |