Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

AVANOS GÜZEL SANATLAR MESLEK YÜKSEKOKULU / ÖGK 205 - ÖZEL GÜVENLİK VE KORUMA

Kodu: ÖGK 205 Adı: TERÖR VE TERÖRİZM Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÖZEL GÜVENLİK VE KORUMA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HÜSEYİN ARAS (huseyinaras@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör ve terörizm konularında farkındalık geliştirerek günümüzde terörizmin siyasal amaçlar uğrunda kullanılan stratejik bir araç olduğuna dikkat çekmektir. Ayrıca terörizmin türlerini, ideolojisini, amaçlarını, stratejilerini, eylem biçimlerini, gelir kaynaklarını, propaganda yöntemlerini vb. hem genel bir bakış açısıyla hem de Türkiye’deki terör örgütleri özelinde inceleyerek, hem iç güvenlik hizmetleri temelinde hem de özel güvenlik hizmetlerinin sunumu sürecinde terörle başarılı biçimde mücadele edilebilmesinin olanaklarını araştırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör ve terörizm kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilir. PÇ-5 Güvenlik ve koruma hizmetlerinin sunumu sürecinde iç ve dış müşterinin memnuniyetini sağlayabilecek iş ve işlemleri yerine getirir.
PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir.
PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür.
PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Terörün ve terörizmin felsefesini, ideolojisini, türlerini, amaçlarını, stratejilerini, tekniklerini, taktiklerini, eylem biçimlerini, gelir kaynaklarını, propaganda yöntemlerini vb. hem dünya ölçeğinde hem de Türkiye özelinde kavrayabilir. PÇ-5 Güvenlik ve koruma hizmetlerinin sunumu sürecinde iç ve dış müşterinin memnuniyetini sağlayabilecek iş ve işlemleri yerine getirir.
PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir.
PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür.
PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yerel ve küresel düzeydeki çeşitli dinamiklerin türleri bağlamında terörizm üzerindeki etkilerini kavrayabilir. PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir.
PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür.
PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Terörle mücadeledeki başarısızlıkların nedenlerini kavrayabilir. PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir.
PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür.
PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Türleri bağlamında terörle hem iç güvenlik hizmetleri temelinde hem de özel güvenlik hizmetlerinin sunumu sürecinde meşruiyet ölçüleri çerçevesinde başarılı biçimde mücadele edilebilmesine katkı getirebilecek nitelikte özgün politikalar geliştirebilir. PÇ-5 Güvenlik ve koruma hizmetlerinin sunumu sürecinde iç ve dış müşterinin memnuniyetini sağlayabilecek iş ve işlemleri yerine getirir.
PÇ-9 Millî kimlik bilinci gelişir.
PÇ-1 Kişi, kurum ve kuruluşlara yönelebilecek tehlikeleri, riskleri ve tehditleri öngörür.
PÇ-10 İç güvenlik hizmetlerindeki yerini ve rolünü kavrar, görevlerini bu hizmetlere katkı sunacak şekilde yerine getirmeye istek duyar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele; 11 Eylül 2001 saldırıları: Yeni dünya düzeninde terörizme biçilen yeni rol; terörizmin tanımlanması sorunu, bu sorunun sebepleri ve sonuçları; radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terörizm ilişkisi; terörün tarihsel süreci, felsefesi ve ideolojisi; terörizmin türleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri, gelir kaynakları; terörizmin siyasal, toplumsal, kültürel, ekonomik dinamikleri; Türkiye’deki terör örgütleri, söylemleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri; Türkiye’de terörün ve terörizmin propagandası; terörle mücadelede silahlı güç kullanımı; özel güvenliğin terörle mücadeledeki rolü ve katkısı; terörle mücadelenin meşruiyeti ve terörle mücadele için etkili politikalar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
2 Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
3 Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
4 11 Eylül 2001 saldırıları: Yeni dünya düzeninde terörizme biçilen yeni rol; Terörizmin tanımlanması sorunu, bu sorunun sebepleri ve sonuçları Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
5 Radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terörizm ilişkisi Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
6 Terörün tarihsel süreci, felsefesi ve ideolojisi Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
7 Terörizmin türleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri, gelir kaynakları Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
8 Ara Sınav
9 Terörizmin siyasal, toplumsal, kültürel, ekonomik dinamikleri Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
10 Türkiye’deki terör örgütleri, söylemleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
11 Türkiye’deki terör örgütleri, söylemleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
12 Türkiye’de terörün ve terörizmin propagandası Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
13 Terörle mücadelede silahlı güç kullanımı Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
14 Özel güvenliğin terörle mücadeledeki rolü ve katkısı Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
15 Terörle mücadelenin meşruiyeti ve terörle mücadele için etkili politikalar Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olayların irdelenmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Hazır, Hayati (2001). Demokraside İstikrarsızlığın Sebebi Olarak Siyasal Şiddet ve Terörizm, Nobel Yayın Dağıtım.
2 Wilkinson, Paul (2002). “Terörizmin Kökleri”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.176-179.
3 Martin, Gus (2017). Terörizm: Kavramlar ve Kuramlar (Çev. İhsan Çapcıoğlu ve Bahadır Metin), Adres Yayınları.
4 Çağlar, Ali (2009). “Terör ve Terörizm: Kavramsal Analiz”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi.
5 Lutz, Brenda ve Lutz, James (2017). “Terörizm”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.273-288.
6 Köse, Talha ve Coşkun, İpek (2019). Türkiye’de Üniversiteler ve Radikalleşme, SETA Kitapları.
7 Crenshaw, Martha (1981). “The Causes of Terrorism”, Comparative Politics, Vol:3, No:4, p.379-399.
8 Long, David E. (2002). “Terörist Davranışı Anlamak”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.415-432.
9 Yayla, Atilla (1990). Terörizm: Kavramsal Bir Çerçeve, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 45, Sayı 1, s. 335-385.
10 Tilly, Charles (2004). “Terror, Terrorism, Terrorists”, Sociological Theory, Vol:22, No:1, p.5-13.
11 Laqueur, Walter (2002). “Terörizmin Yorumlanması”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.95-141.
12 Kışlalı, Ahmet Taner (2006). Siyasal Sistemler Siyasal Çatışma ve Uzlaşma, İmge Kitabevi.
13 Polis Akademisi (2017). Radikalleşme, Şiddet İçeren Aşırılık ve Terörizm, Polis Akademisi Yayınları Rapor No:8.
14 Öymen, Onur (2016). Arka Plan: Teröre Yön Verenler, Remzi Kitabevi.
15 Altınışık, Halim (2017). Küresel Terörizmin Yeni Yüzü: Canlı Bombalar, Detay Yayıncılık.
16 Çitlioğlu, Ercan (2009). “Terörizm ve Küreselleşme”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.329-343.
17 Altun, Fahrettin ve Yalçın, Hasan Basri (2018). Terörün Kökenleri ve Terörle Mücadele Stratejisi, SETA Kitapları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, yazı tahtası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 13 26
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 12 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 12 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 106