Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ULS 521 - ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: ULS 521 Adı: MODERN TÜRKİYE'DE SİYASAL AKIMLAR Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DERYA SÜRMELİOĞLU PARLAR (deryasurmelioglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
İLHAN GÜLLÜ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
bu derste, Modern Türkiye'nin oluşmasında, 19. yüzyıldan günümüze siyasi, ekonomik ve sosyal tartışmaları ve yapıyı şekillendiren fikri hareketler, incelenir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bu ders 19. ve 20. Yüzyılda Türkiyede ortaya çıkmış siyasal akımları açıklayabilme yeteneği kazandırır PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma
PÇ-2 Uluslararası ilişkiler disiplininin temel faktörlerini ve kavramlarını tanımlayabilme ve bunları günümüz küresel sorunları ile bağdaştırabilme
PÇ-5 Bilgiye erişebilme bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer kaynakları kullanabilme becerisi
PÇ-6 Siyasal olayların tarihsel kökenlerini anlama ve geleceğe yönelik analitik yaklaşımlar geliştirme.
PÇ-7 Siyasete yön veren ulusal ve uluslararası örgütler hakkındaki bilgiyi derinleştirme
PÇ-8 Akademik ve mesleki yaşamda kullanabilecek yeterli yabancı dil bilgisine sahip olma.
PÇ-9 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir.
PÇ-10 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir.
PÇ-11 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
PÇ-13 Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir.
PÇ-16 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır.
PÇ-17 İktisadi konularda temel kavramlar ve ekonomik göstergeler hakkında bilgilere sahiptir.
PÇ-18 İktisat politikalarının etkilerini inceleyebilme ve uygulanan politikaları analiz edebilme becerisine sahiptir.
PÇ-20 Sosyal bilimler alanında araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayabilme yeteneği kazanır,
PÇ-21 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Bu ders kapsamında, Osmanlı'dan Cumhuriyete geçişte, ortaya çıkan siyasi ve ekonomik gelişmeleri çözümleme yeteneği kazanılır. PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma
PÇ-7 Siyasete yön veren ulusal ve uluslararası örgütler hakkındaki bilgiyi derinleştirme
PÇ-10 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-3 Bu ders Türkiyedeki siyasi ve ekonomik gelişmelerin tarihi sürecini öğrenme imkanı sağlar ve bugünkü siyasi ve ekonomik gelişmeleri analiz edebilmeyi öğretir PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma
PÇ-2 Uluslararası ilişkiler disiplininin temel faktörlerini ve kavramlarını tanımlayabilme ve bunları günümüz küresel sorunları ile bağdaştırabilme
PÇ-13 Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
XIX. Yüzyıl Türk düşünce yaşamındaki temel çizgilerin değerlendirilmesi. Osmanlıcılık düşüncesinin kökleri. Osmanlı modernleşme hareketleri içinde karşıt iki grup: Batıcılar ve İslâmcılar Gecikmiş bir ideoloji olarak Türk milliyetçiliğinin doğuşu ve Türkçülük siyaseti Türkiye de siyasal yaşamın canlanması: 1908-1918 dönemi siyasal gelişmeleri Cumhuriyet devrimi ve temek ideolojik kırılmalar: 1923-1945 Çok partili yaşamda ideolojilerin kıpırdanışı: 1945-1960 Türkiye de sol siyasetin etkinliğinin artması: ortanın solu, TİP, Yön hareketi 1970 sonrası sosyalist ve devrimci akımların haritası 1960 sonrası sağın tepkisel olarak konumlanışı: AP ve içinden çıkan akılar 1970 sonrası radikal sağın etkinliği 1980 sonrası siyasetin soğuması ve 1990 larda tekrar canlanması: ANAP-SHP, DYP, yeni CHP, DSP ve radikal kıpırdanmalar 2000 sonrası siyasal yelpazedeki karışıklık ve kartların yeniden dağıtılması: AKP-CHP ve yeni arayışlar Türk Siyasetinde ekonomik ve ideolojik modellerin tesiri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Derse dair bilgilendirme okuma, arşiv, araştırma
2 XIX. Yüzyıl Türk düşünce yaşamındaki temel çizgilerin değerlendirilmesi. Osmanlıcılık düşüncesinin kökleri okuma, arşiv, araştırma
3 Osmanlı modernleşme hareketleri içinde karşıt iki grup: Batıcılar ve İslâmcılar okuma, arşiv, araştırma
4 Gecikmiş bir ideoloji olarak Türk milliyetçiliğinin doğuşu ve Türkçülük siyaseti okuma, arşiv, araştırma
5 Türkiye de siyasal yaşamın canlanması: 1908-1918 dönemi siyasal gelişmeleri okuma, arşiv, araştırma
6 Cumhuriyet devrimi ve temek ideolojik kırılmalar: 1923-1945 okuma, arşiv, araştırma
7 Çok partili yaşamda ideolojilerin kıpırdanışı: 1945-1960 okuma, arşiv, araştırma
8 Ara Sınav
9 Türkiye de sol siyasetin etkinliğinin artması: ortanın solu, TİP, Yön hareketi okuma, arşiv, araştırma
10 1970 sonrası sosyalist ve devrimci akımların haritası okuma, arşiv, araştırma
11 1960 sonrası sağın tepkisel olarak konumlanışı: AP ve içinden çıkan akılar okuma, arşiv, araştırma
12 1970 sonrası radikal sağın etkinliği okuma, arşiv, araştırma
13 1980 sonrası siyasetin soğuması ve 1990 larda tekrar canlanması: ANAP-SHP, DYP, yeni CHP, DSP ve radikal kıpırdanmalar okuma, arşiv, araştırma
14 2000 sonrası siyasal yelpazedeki karışıklık ve kartların yeniden dağıtılması: AKP-CHP ve yeni arayışlar okuma, arşiv, araştırma
15 Siyasi ve ekonomik ideolojilerin Türk siyasi hayatına yansıması okuma, arşiv, araştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Emre Kongar, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitapevi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ana kaynak: (Der.) Modern Türkiye de Siyasî Düşünce, İletişim Yayınları, (9 Cilt). Irvin C. Schick ve Ahmet E. Tonak (Der.), Geçiş Sürecinde Türkiye, Belge Yayınları. Yardımcı kaynaklar: Niyazi Berkes, Batıcılık, Ulusçuluk ve Toplumsal Devrimler, Kaynak Yayınları. Tarık Zafer Tunaya, İslamcılık Akımı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Referanslar: Diğer ders materyalleri: Demirkırat, 12 Mart Belgeselleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 7 1 40
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 5 1 40
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 1 10 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 12 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 1 5 5
Kısa Sınav (Quiz) 1 8 8
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 5 25
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 9 18
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180