|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DERYA SÜRMELİOĞLU PARLAR (deryasurmelioglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İLHAN GÜLLÜ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
bu derste, Modern Türkiye'nin oluşmasında, 19. yüzyıldan günümüze siyasi, ekonomik ve sosyal tartışmaları ve yapıyı şekillendiren fikri hareketler, incelenir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bu ders 19. ve 20. Yüzyılda Türkiyede ortaya çıkmış siyasal akımları açıklayabilme yeteneği kazandırır |
PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma PÇ-2 Uluslararası ilişkiler disiplininin temel faktörlerini ve kavramlarını tanımlayabilme ve bunları günümüz küresel sorunları ile bağdaştırabilme PÇ-5 Bilgiye erişebilme bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer kaynakları kullanabilme becerisi PÇ-6 Siyasal olayların tarihsel kökenlerini anlama ve geleceğe yönelik analitik yaklaşımlar geliştirme. PÇ-7 Siyasete yön veren ulusal ve uluslararası örgütler hakkındaki bilgiyi derinleştirme PÇ-8 Akademik ve mesleki yaşamda kullanabilecek yeterli yabancı dil bilgisine sahip olma. PÇ-9 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir. PÇ-10 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir. PÇ-11 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. PÇ-13 Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir. PÇ-16 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. PÇ-17 İktisadi konularda temel kavramlar ve ekonomik göstergeler hakkında bilgilere sahiptir. PÇ-18 İktisat politikalarının etkilerini inceleyebilme ve uygulanan politikaları analiz edebilme becerisine sahiptir. PÇ-20 Sosyal bilimler alanında araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayabilme yeteneği kazanır, PÇ-21 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Bu ders kapsamında, Osmanlı'dan Cumhuriyete geçişte, ortaya çıkan siyasi ve ekonomik gelişmeleri çözümleme yeteneği kazanılır. |
PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma PÇ-7 Siyasete yön veren ulusal ve uluslararası örgütler hakkındaki bilgiyi derinleştirme PÇ-10 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | Bu ders Türkiyedeki siyasi ve ekonomik gelişmelerin tarihi sürecini öğrenme imkanı sağlar ve bugünkü siyasi ve ekonomik gelişmeleri analiz edebilmeyi öğretir |
PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma PÇ-2 Uluslararası ilişkiler disiplininin temel faktörlerini ve kavramlarını tanımlayabilme ve bunları günümüz küresel sorunları ile bağdaştırabilme PÇ-13 Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
XIX. Yüzyıl Türk düşünce yaşamındaki temel çizgilerin değerlendirilmesi. Osmanlıcılık düşüncesinin kökleri. Osmanlı modernleşme hareketleri içinde karşıt iki grup: Batıcılar ve İslâmcılar Gecikmiş bir ideoloji olarak Türk milliyetçiliğinin doğuşu ve Türkçülük siyaseti Türkiye de siyasal yaşamın canlanması: 1908-1918 dönemi siyasal gelişmeleri Cumhuriyet devrimi ve temek ideolojik kırılmalar: 1923-1945 Çok partili yaşamda ideolojilerin kıpırdanışı: 1945-1960 Türkiye de sol siyasetin etkinliğinin artması: ortanın solu, TİP, Yön hareketi 1970 sonrası sosyalist ve devrimci akımların haritası 1960 sonrası sağın tepkisel olarak konumlanışı: AP ve içinden çıkan akılar 1970 sonrası radikal sağın etkinliği 1980 sonrası siyasetin soğuması ve 1990 larda tekrar canlanması: ANAP-SHP, DYP, yeni CHP, DSP ve radikal kıpırdanmalar 2000 sonrası siyasal yelpazedeki karışıklık ve kartların yeniden dağıtılması: AKP-CHP ve yeni arayışlar Türk Siyasetinde ekonomik ve ideolojik modellerin tesiri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Derse dair bilgilendirme | okuma, arşiv, araştırma |
2 | XIX. Yüzyıl Türk düşünce yaşamındaki temel çizgilerin değerlendirilmesi. Osmanlıcılık düşüncesinin kökleri | okuma, arşiv, araştırma |
3 | Osmanlı modernleşme hareketleri içinde karşıt iki grup: Batıcılar ve İslâmcılar | okuma, arşiv, araştırma |
4 | Gecikmiş bir ideoloji olarak Türk milliyetçiliğinin doğuşu ve Türkçülük siyaseti | okuma, arşiv, araştırma |
5 | Türkiye de siyasal yaşamın canlanması: 1908-1918 dönemi siyasal gelişmeleri | okuma, arşiv, araştırma |
6 | Cumhuriyet devrimi ve temek ideolojik kırılmalar: 1923-1945 | okuma, arşiv, araştırma |
7 | Çok partili yaşamda ideolojilerin kıpırdanışı: 1945-1960 | okuma, arşiv, araştırma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkiye de sol siyasetin etkinliğinin artması: ortanın solu, TİP, Yön hareketi | okuma, arşiv, araştırma |
10 | 1970 sonrası sosyalist ve devrimci akımların haritası | okuma, arşiv, araştırma |
11 | 1960 sonrası sağın tepkisel olarak konumlanışı: AP ve içinden çıkan akılar | okuma, arşiv, araştırma |
12 | 1970 sonrası radikal sağın etkinliği | okuma, arşiv, araştırma |
13 | 1980 sonrası siyasetin soğuması ve 1990 larda tekrar canlanması: ANAP-SHP, DYP, yeni CHP, DSP ve radikal kıpırdanmalar | okuma, arşiv, araştırma |
14 | 2000 sonrası siyasal yelpazedeki karışıklık ve kartların yeniden dağıtılması: AKP-CHP ve yeni arayışlar | okuma, arşiv, araştırma |
15 | Siyasi ve ekonomik ideolojilerin Türk siyasi hayatına yansıması | okuma, arşiv, araştırma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Emre Kongar, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitapevi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ana kaynak: (Der.) Modern Türkiye de Siyasî Düşünce, İletişim Yayınları, (9 Cilt). Irvin C. Schick ve Ahmet E. Tonak (Der.), Geçiş Sürecinde Türkiye, Belge Yayınları. Yardımcı kaynaklar: Niyazi Berkes, Batıcılık, Ulusçuluk ve Toplumsal Devrimler, Kaynak Yayınları. Tarık Zafer Tunaya, İslamcılık Akımı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Referanslar: Diğer ders materyalleri: Demirkırat, 12 Mart Belgeselleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 7 | 1 | 40 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 5 | 1 | 40 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 1 | 10 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 8 | 8 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 9 | 18 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |