|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İLHAN GÜLLÜ (igullu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İLHAN GÜLLÜ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere uluslararası siyasi iktisadın temel teorilerini, kurumlarını ve bu alandaki temel konuları tanıtmak, öğrencilerin siyasi güçlerin piyasaları nasıl etkilediğini ve piyasaların da siyaseti nasıl etkilediğini görmelerine yardımcı olmak, Devlet, ekonomi politikaları ve ekonomi arasındaki ilişkinin anlaşılmasını sağlamak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Neoklasik makro ekonomi ile Keynesyen makro ekonomi arasındaki farkları karşılaştırabilir. |
PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma PÇ-17 İktisadi konularda temel kavramlar ve ekonomik göstergeler hakkında bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Makro ekonominin çeşitli politika uygulamalarının çıkarımlarını karşılaştırabilir. |
PÇ-5 Bilgiye erişebilme bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer kaynakları kullanabilme becerisi PÇ-11 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mali politikalar ve para politikalarının ekonomiyi nasıl etkilediğini açıklayabilir. |
PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır. PÇ-16 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Merkantalizm, liberalizm, Marksizm ve devletçilik gibi siyasi iktisatta temel kuramsal yaklaşımlar. Çok taraflı ticaret, ulusal ticari politikalar, uluslararası finans ve para politikaları gibi siyasi iktisadın temel unsurlarının işleyişi. Gelişmiş ve azgelişmiş ülkeler arasındaki uçurum, küresel ekonominin işleyisi, çok uluslu şirketlerin rolü, petrol, gıda ve göçün ekonomi politiği gibi uluslararası siyasi iktisatta ele alınan temel konular. Türkiye siyasi iktisat tarihi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
2 | Yeni küresel iktisadi düzen | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
3 | Siyasi iktisat nedir? | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
4 | İktisada neoliberal bakış | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
5 | Uluslararası siyasi iktisadı çalışmak | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
6 | Ulusal siyasi iktisat sistemleri | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
7 | Ticaret sistemi | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Uluslararası para sistemi | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
10 | Uluslararası finans sistemi | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
11 | Devlet ve çok uluslu şirketler | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
12 | Devlet ve iktisadi kalkınma | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
13 | Uluslararası finansal krizlerin ekonomi politiği | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
14 | Türkiye ekonomi tarihinde krizler ve problemler | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
15 | Tekrar | Ders Anlatımı ve ders öncesi okuma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sil Gilpin, Robert. 2001. Global Political Economy: Understanding the International Global Order. New Jersey: Princeton University Press. | |
2 | Funda Telatar, Politik İktisat Politikası, İmaj Yayınları 2004 | |
3 | Vural Savaş, Politik İktisat, Beta yayınları 2008 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 12 | 36 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |