Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SE-501 - SINIF EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SE-501 Adı: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE YAYIN ETİĞİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SINIF EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUHAMMET ŞEVKİ AYDIN (msaydin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; bilim ile ilgili kavramları, bilimsel araştırma süreci ve bu süreçte yürütülmesi gereken bilimsel faaliyetleri, bilimsel çalışmaların rapor, proje, tez ve makale haline getirilmesi, yapılan bilimsel araştırmaların sonuçlarından faydalanma ve yaptığı bilimsel arastırma sonuçlarını sunmaya yönelik bilgi ve beceriler kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilgi türlerini açıklayabilir. PÇ-1 Uygulamada karşılaştığı sorunları çözmek için sorumluluk alır, yeni stratejiler geliştirir ve çözüm üretir.
PÇ-2 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif bir şekilde rol alarak sorumluluklarını yerine getirir, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir ve liderlik yapar.
PÇ-3 Sınıf öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket eder.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenme bilincini edinerek bireysel ve mesleki gelişimini sağlar.
PÇ-6 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibi olur.
PÇ-7 Sınıf öğretmenliği alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgi birikimine sahip olur, geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÇ-9 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
PÇ-10 Çalışmalarını bilimsel ve etik değerler temelinde yürütür.
PÇ-14 Sınıf öğretmenliği alanında yürütülen yurt içi ve uluslararası çalışmaları yakından takip edebilme ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilme yetisi kazanır.
DÖÇ-2 Bilimsel bilginin diğerlerinden ayrılan özellliklerini açıklayabilir PÇ-1 Uygulamada karşılaştığı sorunları çözmek için sorumluluk alır, yeni stratejiler geliştirir ve çözüm üretir.
PÇ-6 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibi olur.
PÇ-8 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-3 Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklayabilir+ PÇ-1 Uygulamada karşılaştığı sorunları çözmek için sorumluluk alır, yeni stratejiler geliştirir ve çözüm üretir.
PÇ-6 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibi olur.
PÇ-8 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÇ-10 Çalışmalarını bilimsel ve etik değerler temelinde yürütür.
PÇ-15 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-16 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri önemseyerek bu bilgileri paylaşır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Bilimsel etik kurallarına uygun olarak araştırma sürecini yürütebilir. PÇ-4 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket eder.
PÇ-6 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibi olur.
PÇ-16 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri önemseyerek bu bilgileri paylaşır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
1. Bilim ile ilgili kavramlar (bilim, kuram, yasa, kural, ilke, sistem, sav, varsayım, hipotez, yöntem)2. Bilimsel yöntem, Bilimsel araştırma , Bilimsel araştırma türleri 3. Bilimsel araştırmalarda uyulması gerekli etik ilkeler. 4. Bilimsel araştırmada problem seçimi, amaç, önem, sınırlılıklar, sayıltılar, 5. Ulaşılan verileri betimleme, analiz edip yorumlama ve sonuçları raporlaştırma.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilgi ve çeşitleri, bilim/ilim, bilginin kaynağı, bilginin değeri (Karasar,3-24) Anlatım, Soru-cevap, tartışma.
2 Bilimsel yöntem, Bilimsel diyalog (Karasar, 25-41) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
3 Bilimsel araştırma, Bilimsel araştırma eğitimi (Karasar, 42-51, 69-80) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
4 Bilimsel Araştırmanın temel nitelikleri, planlanması, Araştırma Önerisi Hazırlama (Karasar, 42-68) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
5 Bilimsel araştırmalarda problem seçimi ve temellendirilmesi (Karasar,81-95). Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
6 Bilimsel araştırmada amaç, önem, sınırlılıklar(Karasar, 96-106) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
7 Bilimsel araştırmalarda evren ve örneklem (Karasar, 147-170) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
8 Ara Sınav
9 Bilimsel araştırma modelleri: Tarama ve Deneme Modelleri (Karasar, 108- 140) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
10 Bilimsel araştırmalarda verilerin toplanması (Karasar, 171-188, 197-199) Bilimsel araştırmalarda Güvenirlik ve Geçerlik 141-146, 189-197 Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
11 Bilimsel araştırmalarda Veri toplama teknikleri: Gözlem, Görüşme (Karasar, 199-220) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
12 Bilimsel araştırmalarda Veri toplama teknikleri: Yazışma, Belgesel tarama (Karasar, 220-247) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
13 Veriler çözümlenmesi ve yorumlanması(Karasar, 248-288 Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
14 Bilimsel araştırmalarda bulguların yorumlanması (305-315) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
15 Araştırmanın Raporlaştırılması (Karasar, 65-9, Büyüköztürk, 272-321) Anlatım, Soru-cevap, tartışma. Gösterme, Uygulama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10.baskı). Ankara: Nobel Yayınları
2 Büyüköztürk Ş. Ve diğerleri,(2014), Bilimsel Araştırma Yöntemleri(16. Baskı), Pegem yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 1 4
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 16 3 48
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 14 2 28
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 14 2 28
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 12 1 12
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 14 1 14
0
0
Toplam İş Yükü 176