|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | LOKMAN TANRIKULU (ltanrikulu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
LOKMAN TANRIKULU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilere toplumdilbilimin temel konularını tanıtmak ve bu konuların dilde ve eğitimdeki uygulamalarını göstermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dil çeşitliliğini, dilbilimsel değişkenleri, yaş, cinsiyet ve sosyal faktörleri fark edebilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-12 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dili, sosyal etkileşim, söz edimi ve konuşma işlevlerinde açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dil ilişkisini ve sonuçlarının farkına varabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste toplumdilbilimin inceleme alanları ve biçimleriyle ilgili bilgiler verilir; öğrencilere toplumda dilin değişik kullanımlarının olduğunu ve bunların bölgeye, toplumsal sınıflara ve etnik kökenlere göre nasıl değiştiği aktarılır; bir toplumda dil kullanımının nasıl değiştiğini dil öğretimiyle toplumdilbilimin nasıl ilişkilendirildiği açıklanır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Toplum dilbilim kavramının içeriğinin irdelenmesi. Farklı sosyal katmanların kullandıkları dilleri otantik dokümanlar kapsamında yabancı dil öğretiminde/öğreniminde kullanma. | Anlatım, Sunum |
2 | Toplum dilbilimin doğuşu ve tarihçesi. | Anlatım, Sunum |
3 | Toplum dilbilimin diğer alanlarla bağıntısının incelenmesi: Eğitim, ekonomi, siyaset ve ilahiyat gibi diğer sosyal alanlarla ilintisi. | Anlatım, Sunum |
4 | Sosyolinguistik’in Fonetik, sentaks, semantik, semiyoloji, diyalektoloji, psikodilbilim gibi dilbilim alanları ile ilintisi. | Anlatım, Sunum |
5 | Farklı sosyal katmanların kullandığı dil çeşitlerinin incelenmesi. | Anlatım, Sunum |
6 | Çocuk dili, gençlerin dili, öğrencilerin dili. | Anlatım, Sunum |
7 | Soyluların dili, akademik ve sokak dili. | Anlatım, Sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kadınların dili, erkeklerin dili. | Anlatım, Sunum |
10 | Siyasilerin dili, dini terminoloji. | Anlatım, Sunum |
11 | İşçilerin dili, farklı meslek gruplarının dili. | Anlatım, Sunum |
12 | Farklı diyalektler ve ağızlar. Almanca ve Türkçe örnekler üzerinde inceleme. | Anlatım, Sunum |
13 | Öykü-roman veya oyun türünde bir metin örneği inceleme. | Anlatım, Sunum |
14 | Bir televizyon haber kuşağında yer alan farklı haberleri toplum – dil kullanımı bağlamında inceleme. | Anlatım, Sunum |
15 | Bir televizyon haber kuşağında yer alan farklı haberleri toplum – dil kullanımı bağlamında inceleme. | Anlatım, Sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1.Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson. | |
2 | 2.Aksan, Doğan (2009) Her Yönüyle Dil. Ana Çizgileriyle Dilbilim. TDK. | |
3 | 3.Simone Ernst (Autor), 1994, Die Soziolinguistik, München, GRIN Verlag | |
4 | 4.Herbert Ernst Wiegand (Ed.) (2005), Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft,Walter de Gruyter · Berlin · New York | |
5 | Dittmar, N. (1997): Grundlagen der Soziolinguistik. Tübingen: Max Niemeyer. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 6 | 48 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 183 |