Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ADE 503 - ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: ADE 503 Adı: SOSYOLİNGUİSTİK 1 Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı LOKMAN TANRIKULU (ltanrikulu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
LOKMAN TANRIKULU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere toplumdilbilimin temel konularını tanıtmak ve bu konuların dilde ve eğitimdeki uygulamalarını göstermektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil çeşitliliğini, dilbilimsel değişkenleri, yaş, cinsiyet ve sosyal faktörleri fark edebilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-12 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dili, sosyal etkileşim, söz edimi ve konuşma işlevlerinde açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Dil ilişkisini ve sonuçlarının farkına varabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste toplumdilbilimin inceleme alanları ve biçimleriyle ilgili bilgiler verilir; öğrencilere toplumda dilin değişik kullanımlarının olduğunu ve bunların bölgeye, toplumsal sınıflara ve etnik kökenlere göre nasıl değiştiği aktarılır; bir toplumda dil kullanımının nasıl değiştiğini dil öğretimiyle toplumdilbilimin nasıl ilişkilendirildiği açıklanır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Toplum dilbilim kavramının içeriğinin irdelenmesi. Farklı sosyal katmanların kullandıkları dilleri otantik dokümanlar kapsamında yabancı dil öğretiminde/öğreniminde kullanma. Anlatım, Sunum
2 Toplum dilbilimin doğuşu ve tarihçesi. Anlatım, Sunum
3 Toplum dilbilimin diğer alanlarla bağıntısının incelenmesi: Eğitim, ekonomi, siyaset ve ilahiyat gibi diğer sosyal alanlarla ilintisi. Anlatım, Sunum
4 Sosyolinguistik’in Fonetik, sentaks, semantik, semiyoloji, diyalektoloji, psikodilbilim gibi dilbilim alanları ile ilintisi. Anlatım, Sunum
5 Farklı sosyal katmanların kullandığı dil çeşitlerinin incelenmesi. Anlatım, Sunum
6 Çocuk dili, gençlerin dili, öğrencilerin dili. Anlatım, Sunum
7 Soyluların dili, akademik ve sokak dili. Anlatım, Sunum
8 Ara Sınav
9 Kadınların dili, erkeklerin dili. Anlatım, Sunum
10 Siyasilerin dili, dini terminoloji. Anlatım, Sunum
11 İşçilerin dili, farklı meslek gruplarının dili. Anlatım, Sunum
12 Farklı diyalektler ve ağızlar. Almanca ve Türkçe örnekler üzerinde inceleme. Anlatım, Sunum
13 Öykü-roman veya oyun türünde bir metin örneği inceleme. Anlatım, Sunum
14 Bir televizyon haber kuşağında yer alan farklı haberleri toplum – dil kullanımı bağlamında inceleme. Anlatım, Sunum
15 Bir televizyon haber kuşağında yer alan farklı haberleri toplum – dil kullanımı bağlamında inceleme. Anlatım, Sunum
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 1.Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson.
2 2.Aksan, Doğan (2009) Her Yönüyle Dil. Ana Çizgileriyle Dilbilim. TDK.
3 3.Simone Ernst (Autor), 1994, Die Soziolinguistik, München, GRIN Verlag
4 4.Herbert Ernst Wiegand (Ed.) (2005), Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft,Walter de Gruyter · Berlin · New York
5 Dittmar, N. (1997): Grundlagen der Soziolinguistik. Tübingen: Max Niemeyer.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 6 48
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 183