|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | LOKMAN TANRIKULU (ltanrikulu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
LOKMAN TANRIKULU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilere toplumdilbilimin temel konularını tanıtmak ve bu konuların dilde ve eğitimdeki uygulamalarını göstermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dil çeşitliliğini, dilbilimsel değişkenleri, yaş, cinsiyet ve sosyal faktörleri fark edebilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-12 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dili, sosyal etkileşim, söz edimi ve konuşma işlevlerinde açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dil ilişkisini ve sonuçlarının farkına varabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste toplumdilbilimin inceleme alanları ve biçimleriyle ilgili bilgiler verilir; öğrencilere toplumda dilin değişik kullanımlarının olduğunu ve bunların bölgeye, toplumsal sınıflara ve etnik kökenlere göre nasıl değiştiği aktarılır; bir toplumda dil kullanımının nasıl değiştiğini dil öğretimiyle toplumdilbilimin nasıl ilişkilendirildiği açıklanır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sosyolinguistik bilim dalına bir giriş, araştırma alanları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
2 | Almanca lehçelerin genel olarak yapısal özellikleri ve iletişimdeki işlevi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
3 | Almanca standard dilin özelliği | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
4 | "Defizit" teorisi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
5 | "Defizit" teorisi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
6 | Okuldaki başarıyı etkileyen "dil engelleri" | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
7 | Başarıyı etkileyen dil engellerini ortadan kaldırmayı amaçlayan yardımcı programlar | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sosyolinguistik araştırmalarında kullanılan kavramlar | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
10 | Grup dilin (Soziolekt) ve bireysel dilin (Idiolekt) tanımı | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
11 | Dil repertuvarı, kiminle ne zaman nasıl konuşmalı | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
12 | "Sosyal yaş" ve farklı yaş grupların dili, gençlerin kullandığı dili | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
13 | Kadınların kullandığı dil ve bu dilin özellikleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
14 | Erkeklerin kullandığı dil ve bu dilin özellikleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
15 | Dilsel araçların doğruluğu | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson. | |
2 | Dittmar, N. (1997): Grundlagen der Soziolinguistik. Tübingen: Max Niemeyer. | |
3 | Linke, A./ Nussbaumer, M./ Portmann, P.R. (1996): Studienbuch Linguistik. Tübingen: Max Niemeyer | |
4 | Löffler, H. (1994): Germanistische Soziolinguistik. Berlin: Erich Schmidt. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 6 | 48 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 183 |