Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Hz. Peygamber'in Teşrî'de (yasamada)ki yerini ve yetkilerini tespit eden Kur'ân âyetleri ile tanışarak, Onun söz ve fiillerinin, inanç esaslarını, ahlâkî kriterleri ve şer'î hükümleri belirleyen, müslümanlar arasındaki müşterek davranış ve düşünce örgüsünü meydana getiren ilk ve en güvenilir bilgi kaynağı olduğunu fark edecektir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
İsnad Sistemi'nin esprisini, "görmeye ve duymaya dayalı senedli bilgi sistemi"nin biricikliğini kavrayarak, muhaddislerin üstün gayretlerinin diğer dînî ilimlere etkisini görecek, |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Hadis usûlünün kaynakları, "Rivâyet, Râvî ve Mervî" ekseninde hadis öğrenim ve öğretim metodları, rivâyet lafızları, râvîlerde aranan vasıflar, râvî kusurları, mervî çeşitleri, mevzû hadisler ve hadis ilimleri hakkında bilinçlenecektir |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 |
Sosyal ve kültürel hayatta hadislerin yerini gösteren örnekler üzerinden, başta Kütüb-i sitte/Kütüb-i tis'a olmak üzere hadis metinlerini ihtivâ eden kitaplara dair bilgi ve görgüsünü artıracaktır |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 |
Oryantalistlerin hadislerle ilgili geleneksel itirazları, bunların ilmi değeri, eleştirilerin arkasındaki sebepler ve karşı cevaplar üzerine değerlendirme yapabilecek düzeyde bilgi edinecektir |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Bu derste hadisin menşei, önemi ve tekâmülü, hadisin ilk kaynağı sahâbe, hadis ilminin teşekkülü ve bunu hazırlayan sebepler ve hadis diye uydurulmuş sözler öğretilmektedir. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Hz. Peygamber'in konumu, örnekliği, yetkileri: Tebliğ, tebyîn, tezkiye, hüküm koyma
|
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
|
2 |
Sahâbe ve Tâbiûn'un hadisle meşguliyeti, siyasi-sosyal gelişmeler ve isnadın başlangıcı |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
3 |
Hadis-Sünnet-Haber-Eser farkı, literatürün oluşum safhaları: Hıfz, kitâbet, tedvîn, tasnîf |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
4 |
Müsteşriklerin hukûkî hadisler, hadislerin yazımı v.s. hakkındaki itirazları ve cevaplar |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
5 |
Hadis Usûlü'nün tanımı, kaynakları, hadis öğrenim-öğretim metodları, rivâyet lafızları |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
6 |
Râvîlerde aranan vasıflar: Adâlet ve zabt sıfatları, metâin-i aşere, Ricâl kitapları |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
7 |
Haber-i vâhid'in huccet oluşu, fıkıhta delil olarak kullanılışı; kaynağı bakımından (merfû, mevkûf, maktû), aktarım bakımından (mütevâtir, âhâd) hadisler |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Zayıf hadis ve çeşitleri: Muallak, Munkatı', Mu'dal, Mürsel, Müdelles |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
10 |
Muallel, Muzdarib, Münker, Şâzz, Maklûb, Müdrec, Musahhaf-Muharref |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
11 |
Zayıf hadisle amel; Mevzû hadisler, hadis uydurma sebepleri, tanıma yolları, ilgili eserler |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
12 |
Hadis tenkîdi; tenkîdin başlangıcına ve tenkîd metodolojisine kısa bir bakış |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
13 |
Sosyal ve kültürel hayatta hadis: Hadislerin fert ve toplum üzerindeki etkileri, Türk kültüründe hadisler: Edebiyat, sanat ve gündelik hayatımızda hadis. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
14 |
Kabul edilip edilmeme bakımından hadisler: Sahîh ve Hasen (lizâtihî, liğayrihî) |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
15 |
Kabul edilip edilmeme bakımından hadisler: Sahîh ve Hasen (lizâtihî, liğayrihî) |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
A'zamî, Muhammed Mustafa, İslâm Fıkhı ve Sünnet, İstanbul 1996; Hadis Metodolojisi ve Edebiyatı, İstanbul 2010. |
2 |
Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı: Çeşitleri, Özellikleri, Faydalanma Usulleri, İstanbul 2009; Hadis Usûlü, İstanbul 2009. |
3 |
4. Koçyiğit, Talât, Hadis Usûlü, Ankara 2008; Hadis Tarihi, Ankara 2003. |
4 |
EMİNE DEMİL SİRETİN RİSALET ÖNCESİ TDV YAYINLARI, ANKARA, 2020 |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Projeksiyon |