Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB625 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)

Kodu: TİB625 Adı: KLASİK HADİS METİNLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİNE DEMİL (eminedemil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA IŞIK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı klasik hadis kaynaklarından seçilen metinlerin okunması sûretiyle öğrencilerin hadislerin isnad, metin ve muhteva tahlili yapabilmesini öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Klasik hadis kaynaklarının diline aşinalık kazanılır PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Hadisleri temel hadis kaynaklarından okuyup anlayabilme yeteneği kazanır PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Hadislerin senedlerinde geçen kavramları açıklar PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Hadis metinlerini analiz eder PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Hadisleri günümüzün ihtiyaçlarına göre yorumlayabilme becerisi kazanır PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste hadislerin diline dair bilgi verilecektir. Rivâyetlerin senedleriyle birlikte okumanın önemine değinilecektir. Hadislerin sened ve metinlerinde geçen bazı kavramlar açıklanacaktır. Sahih-i Buhari, Sahih-i Müslim, Ebû Davud, Tirmizi, Nesai ve İbn Mace'nin Sünenler'inden örnek metinler okutulacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hadislerin dili Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Rivayetleri senedleriyle birlikte okumanın önemi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Rivayetlerin sened ve metinlerinde geçen bazı kavramlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Hadisleri tercüme ederken dikkat edilecek noktalar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Tercüme edilen klasik hadis kaynaklarında yaygın olarak yapılan hatalar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Buhârî'nin Kitabu'l-İlminden hadisler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Buhârî'nin Kitabu'l-İlminden hadisler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Buhari'nin Kitabu Ahbaru'l-Ahad'dan hadisler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Sahih-i Müslim'de Kitabu'l-İman'dan hadisler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Ebû Davud'un Kitabu's-Salat'ından hadisler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 Ebû Davud'un Kitabu's-Salat'ından hadisler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Sünenü't-Tirmizi'de Kitabu's-Savm'dan hadisler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Sünenü'n-Nesai'de Kitabu'z-Zekât'tan hadisler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Sünenü İbn Mace'de Kitabu'l-Menasik'ten hadisler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sahih-i Buhari, Müessesetü'r-Risale, Beyrut-Lübnan, 2016
2 Sahih-i Müslim, Müslim, Müessesetü'r-Risale, Beyrut, Lübnan, 2016
3 Sünenü't-Tirmizi, Tirmizi, Müessesetü'r-Risale, Beyrut-Lübnan, 2016
4 Sünen-i Ebu Davud, Ebu Davud, Müessesetü'r-Risale, Beyrut-Lübnan, 2016
5 Sünenü'n-Nesai, Nesai, Müessesetü'r-Risale, Beyrut-Lübnan, 2016
6 Sünenü İbn Mace, İbn Mace, Müessetü'r-Risale, Beyrut-Lübnan, 2016
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 13 26
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 4 16
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 6 30
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 6 36
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180