|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA IŞIK (mustafaisik@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA IŞIK, EMİNE DEMİL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
hadislerin subut ve anlamasını sağlamak amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Hadisleri inceleme gereği ve pratiğini kavrayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Hadisler, Kuran’dan sonra dinin anlaşılmasına kaynaklık eden en önemli metinlerdir. Tarihi belgeler olarak hadislerin, kendi bağlamı göz önünde tutularak, günümüzde yeniden incelenmesinin, açıklanmasının ve değerlendirilmesinin önem arz ettiği düşünülmektedir. Bu anlama etkinliğine dönük olarak, sosyal bilimlerde kullanılan bazı yöntem veya tekniklerin kullanılmasının önemini içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | hadisleri anlamayı konu edinen klasik hadis ilimleri-I garibu'l-hadis, esbabu vurudil hadis, zikrul hadis- "men kezebe aleyye" hadisi bağlamında | Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi |
2 | hadisleri anlamayı konu edinen klasik hadis ilimleri-II (muhteliful hadis, nasih- mensuh, şerhul- hadis) | Anlatma Yöntemi |
3 | hadisleri anlamayı konu edinen klasik hadis ilimleri-III (cerh- tadil- ilelül hadis) | Anlatma Yöntemi |
4 | hadisin haber ve eser anlamı? ehli hadis ve ehli reyin bakış açıları? | Anlatma Yöntemi |
5 | 5N1K kuralında habere sorulan sorular (Kim? Kime? Ne söyledi?) | Anlatma Yöntemi |
6 | nerede söyledi? ne zaman söyledi? | Anlatma Yöntemi |
7 | Neden söyledi? esbabu vurudil hadis ile ilgisi? "Hristiyanların İsayı abartılı övdükleri gibi ben övmeyiniz." hadisi örneğinde | Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Örnek Olay Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nasıl söyledi ? "Muaz sen seviyorum hadisi örneğinde" | Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi Örnek Olay Yöntemi |
10 | Ne sıfatla söyledi ? "Nebiniz size tuvalete gitmeyi bile öğretiyor" haberi örneğinde | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
11 | haberin kaynağı nedir? -I- kronolojik olarak (h. 150- 300) hadis kaynakları-birleşik metin- "niyet hadisi" örneğinde | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Kaynak Tarama |
12 | haberin kaynağı nedir? -II- kronolojik olarak (h. 300- 500) hadis kaynakları-birleşik metin | Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
13 | cerh-tadil ve ilelül hadis- hadisin subutu (fert hadisler kapsamında) | Anlatma Yöntemi |
14 | 5N1K ve ilave sorular bağlamında hadisi subut ve anlaşılmasının tartışılması. | Tartışma Yöntemi |
15 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 5N1K'dan Hareketle Hadisleri Anlama Yöntemi, Doç. Dr. Mustafa Işık, Ankara, 2018 | |
2 | Hz. Peygamberi ve hadislerini anlamak, Doç. Dr. Ö. özpınar, İstanbul, 2012 | |
3 | hadise bütüncül bakış, Prof. Dr. Selçuk Coşkun, İstanbul, 2011 | |
4 | Hadisleri anlama sorunu,Yrd. Doç. Dr. Salik kesgin, istanbul, 2016 | |
5 | Sünneti Doğru anlamak, Prof. Dr. saffet sancaklı, Malatya, 2012, | |
6 | Hadisi Anlamada Yöntem, Prof. dr. Nihat Yatkın, İstanbul, 2013 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
projektör ders kitapları yardımcı ders kitapları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1(60) dk | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 14 | 42 |
Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 187 |