|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MERTER RAHMİ TELKENAROĞLU (rahmitelkenaroglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MERTER RAHMİ TELKENAROĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Fetva eyleminin temel kaynakları, kavramları ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Fetva/ifta işinin belli kurallar ve yöntemler çerçevesinde yerine getirildiğini kavrar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dinî konularda görüş beyan etmenin herkese açık olmadığını, bunun ağır bir sorumluluk ve üst düzey bir bilimsel donanım gerektirdiğini öğrenir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Tarihte verilmiş farklı fetvalar arasından isabetli olanı tercih etme konusunda tecrübe kazanır. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Fetva usulü ve adabı üzerine yazılmış literatürü tanır. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Fetva/ifta eyleminin kavramsal çerçevesi belirlenir. Konunun önemi ve kaynakları hakkında bilgi verilir. Belli bir mezhebe bağlanmanın gerekli olup olmadığı, mezhep içi tercih, telfik, fetvaya esas olacak görüşün tespiti gibi konular üzerinde durulur. Fetva-takva ilişkisi, zamanın ve mekânın, örfün ve ihtiyaçların fetvaya etkisi tartışılır. Müftinin fetva verirken göz önünde tutacağı ilkeler açıklanır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Fetva usulü ve adabı temel kavramlar | Sözlü Anlatım |
2 | Fetva usulü ve adabı kaynakları | Sözlü Anlatım |
3 | Fetvada yöntem sorunu | Sözlü Anlatım |
4 | Fetva - mezhep ilişkisi | Sözlü Anlatım |
5 | Fetva - mekasıdü'ş-şeria ilişkisi | Sözlü Anlatım |
6 | Tetebbu'u'r-ruhas (Ruhsatları araştırma) | Sözlü Anlatım |
7 | Hile-i şeriyye kavramı | Sözlü Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Fetva'da değişim | Sözlü Anlatım |
10 | Umumi belva kavramı | Sözlü Anlatım |
11 | Fetva verirken göz önüne alınacak tutum ve davranışlar | Sözlü Anlatım |
12 | Fetva - ahlak ilişkisi | Sözlü Anlatım |
13 | Doğrudan hadislere dayanarak fetva vermek | Sözlü Anlatım |
14 | Tercih ve telfik kavramları | Sözlü Anlatım |
15 | Fetva örnekleri | Sözlü Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Adabü'l-fetva ve'l-müfti ve'l-müstefti, Ebu Zekeriyya Muhyiddin en-Nevevi, Dımaşk: Daru'l-fikr, 1408/1988. | |
2 | Sınaatü'l-fetva, Abdullah b. Beyye, Dubai: Merkezü'l-Muvatta, 2018. | |
3 | Fetva Usulü ve Adabı, Ahmet Yaman, İstanbul: M. Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2017. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Önerilen kaynaklar, projeksiyon cihazı, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 10 | 14 | 140 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 186 |