|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ABDULLAH NAMLI (abdnamli@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ABDULLAH NAMLI, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı; İlk dönem İslam Mezhepleri ve günümüzde yaşayan dini-siyasi İslam mezhepleri hakkında temel bilgiler vermek, dini farklılaşmaların sebepleri hakkında bilgi sahibi olmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | İlk islam mezheplerinin çıkış sebeplerini bilebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-2 | Günümüz İslam düşüncesinin meselelerinden haberdar olabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-3 | Günümüzde yaşayan Ehl-i Sünnet Ekolleri Eş'arîlik ve Mâtürîdilik hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-4 | Zeydiyye ve Şîa'nın günümüdeki durumundan haberdar olabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-5 | İsmaililik, Dürzilik ve Nusayrilik hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-6 | Yezidilik, Kadıyanilik ve Vehhabilik hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
| DÖÇ-7 | İhya hareketleri, Gelenekçilik. Islahatçılık. Modernizm hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Mezhepler Tarihinin tanımı, konusu, amacı, metodu; Temel kavramlar ve kaynaklar; mezheplerin ortaya çıkış sebepleri, Kadıyanilik, Bahailik, Vehhabilik, gibi mezheplerin ortaya çıkış sebepleri, teşekkül süreçleri, Diğer çağdaş İslami akımlar işlenecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Çağdaş İslam Düşüncesinin Panoraması. | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Günümüzde İslam Düşüncesinin Problemleri. | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Ehli's-Sünnet ve'l-Cemaat; Selef-i Sâlihîn, Mâtürîdiyye ve Eş’ariyye. | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Şia ve Zeydiyye; temel siyasi ve itikadi görüşleri. | Anlatma Yöntemi |
| 5 | İsmailiyye ve İmamiyye. | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Nusayrilik, temel siyasi ve itikadi görüşleri. | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Dürzilik temel siyasi ve itikadi görüşleri. | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Yezidilik, temel siyasi ve itikadi görüşleri. | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Kadiyanilik, temel siyasi ve itikadi görüşleri. | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Vehhabilik temel siyasi ve itikadi görüşleri. | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Bahailik, temel siyasi ve itikadi görüşleri. | Anlatma Yöntemi |
| 13 | İhya hareketleri, Gelenekçilik. | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Islahatçılık. | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Modernizm. | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Çağdaş İslami Akımlar, Mehmet Ali Büyükkara | |
| 2 | Ihvandan Cuheyman’a Suudi Arabistan ve Vahhabilik, Mehmet Ali Büyükkara | |
| 3 | Çağdaş İslam Düşünürleri, Ed. Cağfer Karadaş | |
| 4 | Çağdaş İnanç Problemleri, Temel Yeşilyurt | |
| 5 | Çetin, Maksut-Batur, Muhammet Raşit ed. İslam Mezhepleri Tarihi. İstanbul: Lisans Yayıncılık, 2023. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 10 | 50 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 10 | 40 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 2 | 6 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||