Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB616 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)

Kodu: TİB616 Adı: ÇAĞDAŞ İSLAMİ AKIMLAR Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ABDULLAH NAMLI (abdnamli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ABDULLAH NAMLI,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; İlk dönem İslam Mezhepleri ve günümüzde yaşayan dini-siyasi İslam mezhepleri hakkında temel bilgiler vermek, dini farklılaşmaların sebepleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İlk islam mezheplerinin çıkış sebeplerini bilebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Günümüz İslam düşüncesinin meselelerinden haberdar olabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Günümüzde yaşayan Ehl-i Sünnet Ekolleri Eş'arîlik ve Mâtürîdilik hakkında bilgi sahibi olabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Uygulama Sınavı
DÖÇ-4 Zeydiyye ve Şîa'nın günümüdeki durumundan haberdar olabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Uygulama Sınavı
DÖÇ-5 İsmaililik, Dürzilik ve Nusayrilik hakkında bilgi sahibi olabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Uygulama Sınavı
DÖÇ-6 Yezidilik, Kadıyanilik ve Vehhabilik hakkında bilgi sahibi olabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Uygulama Sınavı
DÖÇ-7 İhya hareketleri, Gelenekçilik. Islahatçılık. Modernizm hakkında bilgi sahibi olabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Mezhepler Tarihinin tanımı, konusu, amacı, metodu; Temel kavramlar ve kaynaklar; mezheplerin ortaya çıkış sebepleri, Kadıyanilik, Bahailik, Vehhabilik, gibi mezheplerin ortaya çıkış sebepleri, teşekkül süreçleri, Diğer çağdaş İslami akımlar işlenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çağdaş İslam Düşüncesinin Panoraması. Anlatma Yöntemi
2 Günümüzde İslam Düşüncesinin Problemleri. Anlatma Yöntemi
3 Ehli's-Sünnet ve'l-Cemaat; Selef-i Sâlihîn, Mâtürîdiyye ve Eş’ariyye. Anlatma Yöntemi
4 Şia ve Zeydiyye; temel siyasi ve itikadi görüşleri. Anlatma Yöntemi
5 İsmailiyye ve İmamiyye. Anlatma Yöntemi
6 Nusayrilik, temel siyasi ve itikadi görüşleri. Anlatma Yöntemi
7 Dürzilik temel siyasi ve itikadi görüşleri. Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Yezidilik, temel siyasi ve itikadi görüşleri. Anlatma Yöntemi
10 Kadiyanilik, temel siyasi ve itikadi görüşleri. Anlatma Yöntemi
11 Vehhabilik temel siyasi ve itikadi görüşleri. Anlatma Yöntemi
12 Bahailik, temel siyasi ve itikadi görüşleri. Anlatma Yöntemi
13 İhya hareketleri, Gelenekçilik. Anlatma Yöntemi
14 Islahatçılık. Anlatma Yöntemi
15 Modernizm. Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çağdaş İslami Akımlar, Mehmet Ali Büyükkara
2 Ihvandan Cuheyman’a Suudi Arabistan ve Vahhabilik, Mehmet Ali Büyükkara
3 Çağdaş İslam Düşünürleri, Ed. Cağfer Karadaş
4 Çağdaş İnanç Problemleri, Temel Yeşilyurt
5 Çetin, Maksut-Batur, Muhammet Raşit ed. İslam Mezhepleri Tarihi. İstanbul: Lisans Yayıncılık, 2023.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 10 50
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 10 40
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 2 6
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 5 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180