Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB626 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)

Kodu: TİB626 Adı: KLASİK HADİS USULÜ METİNLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA IŞIK (mustafaisik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Hadis usûlü ilmini, mütekaddimun ve müteahhiruna ait klasikleşen eserler üzerinden mukayeseli bir şekilde tanıyarak hadis usulü ilminin gelişimini öğrenmek amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenci, klasik hadis usûlü kaynaklarını, gelişimlerini ve özelliklerini bilebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Klasik hadis usûlü eserlerinden seçilen bölümleri okuyarak bunları yorumlayabilir ve eserleri yakından tanıyabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Students know the subjects of hadīth methodology and contents. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Temel Hadis Usulü kaynaklarını birbiriyle mukayese ederek değerlendirebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 İbnü’s-salâh üzerine telif edilmiş, nesir, nazım, ihtisar, şerh türü eserleri ve özelliklerini tanıyabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Terimleri ve meseleleri açısından oldukça zengin bir yapı arz eden hadis usulü ilmi, mütekaddimun ve müteahhirun dönemi temsil kabiliyeti yüksek metinleri üzerinden mukayeseli bir okumayla ele alınacak ve bununla hadis usulünde konularında meydana gelen değişim ve müelliflerin farklı görüşleri karşılaştırmalı bir şekilde takip edilerek sahanın gelişimi kavranmasını içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hadis Usûlü: Doğuşu ve Mahiyeti Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Hadis Usûlünün Kaynakları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Mütekaddimûn (Erken) Dönemi Genel Özellikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Müslim, Sahih’in “Mukaddime” ve Tirmizi, Sünen'in “İlel” Bölümü Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Râmehurmuzî, el-Muhaddisü'l-fâsıl. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Hakim en-Neysaburî, Marifetü ulumi'l-hadîs Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Hatib el-Bağdadi, el-Kifaye fi ilmi'r-rivâye Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Müteahhirûn (Geç) Dönemi Genel Özellikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 İbnü's-Salah, Ulumü'l-hadis Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 İbnü's-Salah, Ulumü'l-hadis Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 İmam Nevevî, Takrîb'i ve İbn Kesir, İhtisaru ulûmi’l-hadis'i Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 İbn Hacer, Nüzhetü’n-nazar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Suyûtî, Tedrîbu’r-râvî Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Suyûtî, Tedrîbu’r-râvî Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İbnü’s-Salâh, Ulûmu’l-adîs, (thk. Nureddin Itr), Dârü’l-Fikr, Dımaşk 1423/2002.
2 Hâkim en-Nisâburî, Ma‘rifetü Ulûmi’l-hadîs, Menşûrâti Dâri’l-Âfâki’l-Cedîde, Beyrut 1400/1980.
3 bn Hacer el-Askalânî, Şerhü'n-nuhbe nüzhetü'n-nazar fî tavzihi nuhbeti'l-fiker fî mustalahi’l-ehli’l-eser (thk. Nureddin Itr) Dârü’l-Hayr, Beyrut 1993.
4 Menhecun nakd fi ulumil hadis, Nureddin Itr, Darul fikr, Dımaşk, 1985.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
projektor İlgili kitap ve makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 2 1 2
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180