Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB630 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)

Kodu: TİB630 Adı: HADİSE ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİNE DEMİL (eminedemil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA IŞIK, EMİNE DEMİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Hadise yaklaşım konusunda çağdaş dönemin ana vasıfları hakkında öğrencileri bilgilendirmek, öğrencilerin muhtelif yaklaşımlar arasında mukayese ve tercih yapabilme kabiliyetini geliştirmek, çağdaş yorumların kaynakları, tartışmaların temel konuları hakkında bilgiler vermek ve öğrencilere akademik bir gözle değerlendirme yapabilme kabiliyeti kazandırmak amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Modern dönem yaklaşımlarının hadis yorumuna etkisini tanıyabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Hadislerin mesajını günümüz insanına modern bir üslupla aktarabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Modern dönem hadis yorumlama metotlarını değerlendirebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Modern dönemde karşılaşılan problemlere hadislerden çözüm üretebilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Modern yorumlama yöntemleri ile klasik yöntemler arasında mukayese yapabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çağdaş tartışmalar bağlamında hadis öğrenim-öğretim âdâbı. Çağdaşlaşma dönemi islâm toplumunun genel durumu 3 Çağdaşlaşma döneminin temel vasıfları ve hadis 4 Çağdaş tartışmalar ve Batı düşüncesi ile ilişkisi 5 Çağdaşçı düşüncenin tarihi arka planı 6 Çağdaşlaşma dönemi hadis meselelerine farklı yaklaşimlar 7 Çağdaşlaşma döneminde hadis ve sünnet terimlerine farklı yaklaşımlar 8 İslâm dünyasında çağdaşçı düşünce önderleri: Fazlurrahman 9 Oryantalistlerin çağdaşlaşmaya yaklaşımları 10 Oryantalist yaklaşım ve çağdaşçı yaklaşımın metot açısından mukayesesi 11 Çağdaşçi hadis tenkitlerinin mahiyeti üzerine 12 Çağdaşlaşma dönemi metodolojileri bağlamında yeni yorumlama yöntemleri 13 Hadise çağdaşçı yaklaşımın günümüz açısından değeri ve faydaları 14 Çağdaşlaşma döneminin hadis ve sünnet açısından önemini içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çağdaş tartışmalar bağlamında hadis öğrenim-öğretim âdâbı. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Çağdaşlaşma dönemi islâm toplumunun genel durumu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Çağdaşlaşma döneminin temel vasıfları ve hadis Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Çağdaş tartışmalar ve Batı düşüncesi ile ilişkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Çağdaşçı düşüncenin tarihi arka planı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Çağdaşlaşma dönemi hadis meselelerine farklı yaklaşimlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Çağdaşlaşma döneminde hadis ve sünnet terimlerine farklı yaklaşımlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İslâm dünyasında çağdaşçı düşünce önderleri: Fazlurrahman Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Oryantalistlerin çağdaşlaşmaya yaklaşımları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Oryantalist yaklaşım ve çağdaşçı yaklaşımın metot açısından mukayesesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 Çağdaşçi hadis tenkitlerinin mahiyeti üzerine Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Çağdaşlaşma dönemi metodolojileri bağlamında yeni yorumlama yöntemleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Hadise çağdaşçı yaklaşımın günümüz açısından değeri ve faydaları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Çağdaşlaşma döneminin hadis ve sünnet açısından önemi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yavuz Göktaş, Hadis ve Sünnette Oryantalist Yaklaşımlar İddialar ve Gerçekler
2 5N1K'dan hareketle hadisleri anlamak fecr, Ankara, 2021
3 İlgili diğer kitap ve makaleler
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
projektor İlgili kitap ve makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 2 1 2
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180