|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NEVAL KARANFİL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Köy sosyolojisinin kavram ve kapsamını, tarihsel gelişme sürecini ortaya koymak. Türkiye’de köy sosyoloji biliminin gelişimi, tarihsel sürecini tanıtmak. Köy sosyolojinin temel kavramlarını, diğer bilim dalları ile ilişkisini ortaya koymak. Toplumlar arası ilişkileri, örgütlenmeleri ortaya koymak. Kırsal toplumların ülke ekonomisi, kültürü içindeki yerini ve önemini ortaya koymak. Kırsal toplumların aile, din, kültür, evlenme, yerleşim ve yaşam biçimlerini irdelemek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Genelde sosyolojinin, özelde köy sosyolojisinin temel bilgilerini açıklayabilir. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Köy sosyolojisinin ülke kalkınmasındaki yeri ve önemini açıklayabilir. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir. PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kırsal kalkınmanın ülke kalkınmasındaki önemini açıklayabilir. |
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir. PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir. PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kırsal ve kentsel ayrımda kullanılan ölçütler: Köy sosyolojisinin, konusu ve önemi; Köy tipleri, Türkiye’de kırdan kente göç, Türkiye’de yapılmış köy araştırmaları, yöntem ve teknikleri, öğrencilerle örnek köy gezisi ve araştırmasının yapılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Köy sosyoljisinin anlamı, alanı, kapsamı ve tanımı | Ders içeriğini inceleme |
2 | Diğer ülkelerde köy sosyolojisi | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
3 | Türkiye’de köy sosyolojisi | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
4 | Köy-kent ayrımı | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
5 | Köyde toplumsal yaşam | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevapSözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
6 | Köyde toplumsal değişim | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
7 | Kırsal yerleşme tipleri | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Köyde küçük aile işletmeleri ve işbölümü | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
10 | Köy yönetim örgütlenmesi | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
11 | Köyde nüfus hareketleri ve köyden kente göç | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
12 | Bölgeler arası kalkınmışlık farkı, bölgesel kalkınma | Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap |
13 | Avrupa Birliği OTP ve ülkemize etkileri | Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevapSözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap |
14 | Tarımda endüstrileşme | Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap |
15 | GAP | Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kurtkan, Amiran. (1968). Köy Sosyolojisi. Ankara: Fakülteler Matbaası. | |
2 | Arslan, Hakan. (2019). "Türkiye'de Kır Sosyolojisi Araştırmaları. Ankara: Siyasal Kitap. | |
3 | Özensel, Ertan. (2015). Kır Sosyolojisi: Türkiye'de Kırsal Yapıların Dönüşümü. Konya: Çizgi Kitabevi. | |
4 | Türkdoğan, Orhan. (2006). Türkiye’de Köy Sosyolojisi. İstanbul: IQ Kültür Sanat yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar ve seçilmiş makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 98 |