Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SOS 231 - SOSYOLOJİ

Kodu: SOS 231 Adı: KIR SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEVAL KARANFİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Köy sosyolojisinin kavram ve kapsamını, tarihsel gelişme sürecini ortaya koymak. Türkiye’de köy sosyoloji biliminin gelişimi, tarihsel sürecini tanıtmak. Köy sosyolojinin temel kavramlarını, diğer bilim dalları ile ilişkisini ortaya koymak. Toplumlar arası ilişkileri, örgütlenmeleri ortaya koymak. Kırsal toplumların ülke ekonomisi, kültürü içindeki yerini ve önemini ortaya koymak. Kırsal toplumların aile, din, kültür, evlenme, yerleşim ve yaşam biçimlerini irdelemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Genelde sosyolojinin, özelde köy sosyolojisinin temel bilgilerini açıklayabilir. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Köy sosyolojisinin ülke kalkınmasındaki yeri ve önemini açıklayabilir. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir.
PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kırsal kalkınmanın ülke kalkınmasındaki önemini açıklayabilir. PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir.
PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kırsal ve kentsel ayrımda kullanılan ölçütler: Köy sosyolojisinin, konusu ve önemi; Köy tipleri, Türkiye’de kırdan kente göç, Türkiye’de yapılmış köy araştırmaları, yöntem ve teknikleri, öğrencilerle örnek köy gezisi ve araştırmasının yapılması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Köy sosyoljisinin anlamı, alanı, kapsamı ve tanımı Ders içeriğini inceleme
2 Diğer ülkelerde köy sosyolojisi Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
3 Türkiye’de köy sosyolojisi Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
4 Köy-kent ayrımı Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
5 Köyde toplumsal yaşam Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevapSözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
6 Köyde toplumsal değişim Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
7 Kırsal yerleşme tipleri Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Köyde küçük aile işletmeleri ve işbölümü Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
10 Köy yönetim örgütlenmesi Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
11 Köyde nüfus hareketleri ve köyden kente göç Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
12 Bölgeler arası kalkınmışlık farkı, bölgesel kalkınma Sözlü anlatım, grup tartışması, soru-cevap
13 Avrupa Birliği OTP ve ülkemize etkileri Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevapSözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap
14 Tarımda endüstrileşme Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap
15 GAP Sözlü anlatım, öğrenci sunumu, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kurtkan, Amiran. (1968). Köy Sosyolojisi. Ankara: Fakülteler Matbaası.
2 Arslan, Hakan. (2019). "Türkiye'de Kır Sosyolojisi Araştırmaları. Ankara: Siyasal Kitap.
3 Özensel, Ertan. (2015). Kır Sosyolojisi: Türkiye'de Kırsal Yapıların Dönüşümü. Konya: Çizgi Kitabevi.
4 Türkdoğan, Orhan. (2006). Türkiye’de Köy Sosyolojisi. İstanbul: IQ Kültür Sanat yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitaplar ve seçilmiş makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 1 3
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 98