Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SOS 326 - SOSYOLOJİ

Kodu: SOS 326 Adı: SİVİL TOPLUM VE DEMOKRASİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Tarihsel bir perspektif açısından sivil toplum kavramının bugün taşıdığı anlamı kavrar; teorik bilgiler ışığında Türk tarihinde sivil toplum anlayışından bahsetmenin mümkün olup olmayacağını analiz eder.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sivil toplum kavramının, siyasal düşüncedeki önemini kavrar. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sivil toplum kavramının içeriğini açıklar. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kavramın bugün taşıdığı anlamın ortaya çıkmasında Hegel ve Gramsci’nin önemli olduğunu anlar, eleştirel yorumlar yapar. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kavramın demokratik bir yönetim için son derece önemli olduğunun farkına varır. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Türk siyasal yaşamında demokratik siyasal kültürün eksikliğinin aslında sivil toplum açısından bir eksiklikle yakın bir ilişkisinin olduğunu analiz eder. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sivil toplumun tarihsel gelişimi ile 20.yüzyılın son çeyreğinde kavramın yeniden ortaya çıkışının ele alınması, kavramın demokrasi ile ilişkisinin anlatılması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sivil toplum kavramının tarihsel gelişimi Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
2 Demokrasi ve sivil toplum kavramları Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
3 Kapitalizm ve demokrasi Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
4 Liberalizm ve demokrasi Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
5 Devleti önceleyen düşünürlerde sivil toplum Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
6 Bireyi önceleyen düşünürlerde sivil toplum Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
7 ARA SINAV Yazılı Sınav
8 Ara Sınav
9 Marksist anlayış ve sivil toplum Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
10 Batı Avrupada sivil toplumun gelişimi Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
11 Doğu Avrupada sivil toplumun gelişimi Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
12 Osmanlı toplum yapısı ve sivil toplum Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
13 Cumhuriyet dönemi ve sivil toplum Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
14 1980 sonrası sivil toplum Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
15 Demokrasi ve sivil toplum ilişkisi Sözel anlatım, yüz yüze tartışma ve soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 CANİKLİOĞLU, Meltem DİKMEN (2007), Sivil Toplum ve Türkiye Demokrasisindeki İzdüşümleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
2 KEANE, John (2004), Sivil Toplum ve Devlet, İstanbul: Yedi Kıta Yayınları.
3 Tosun, Gülgün Erdoğan (2001), Demokratikleşme Perspektifinden Devlet - Sivil Toplum İlişkisi, Alfa Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, makale, power-point sunu,

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 7 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 70

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 2 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 2 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 82