|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRKÇE EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SEÇİL HİRİK (secilhirik@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilerin derse düzenli gelmeleri, dersin işleyişi esnasında sınıf içi tartışmalara katılmaları, ders planları hazırlamaları ve bunları öğrenme ve öğretme süreçlerine aktarmaları beklenmektedir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Dilbilgisi yapısının öğretiminin özelliklerini ve temel ögelerini saptar. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerde çalışan insanlarla ortak çalışmalar yürütür. PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türkçenin öğretiminde dilbilgisi yapısının öğretiminin rolünü ve önemini saptar |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerde çalışan insanlarla ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. PÇ-8 Alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve(ya) liderlik yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Dilbilgisi yapısının uygulamasında kullanılacak kontrollü ve serbest etkinlikleri karşılaştırır |
PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-10 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. PÇ-14 Alanı ile ilgili bilgileri ulusal / uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türkçenin dilbilgisi özelliklerinin farklı anadil konuşurlarına öğretilmesinde uyulması gereken sıralama, yöntem ve desteklerin ayrıntılı biçimde incelenmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dilin tanımı, dil ve kültür ilişkisi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 2 | Dil bilgisi öğretimi ile ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 3 | Dil bilgisi öğretiminin tarihi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 4 | MEB İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (6-8. Sınıflar) dilbilgisi öğretimi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 5 | Türkçenin ses yapısı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 6 | Türkçede ses uyumları ve temel imla meseleleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 7 | Türkçede ek sistemi Yapım ve çekim ekleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Metinler üzerinde kelime tahlili | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 10 | Türkçede cümle yapısı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 11 | Cümle türleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 12 | Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 13 | Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 14 | Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 15 | Örnek metinler üzerinden cümle tahlilleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | UZUN, N. Engin, Dilbilgisinin Temel Kavramları Türkçe Üzerine Tartışmalar, Ankara 1998 | |
| 2 | KARAAĞAÇ, Günay, Türkçenin Dilbilgisi, Akçağ Yayınları, Ankara 2012. | |
| 3 | GÜLENSOY, Tuncer; Türkçe El Kitabı, Akçağ Yayınları Ankara 2010 | |
| 4 | KORKMAZ, Zeynep; Türkiye Türkçesi Grameri; TDK Yayınları 2009. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 4 | 6 | 24 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 5 | 15 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 4 | 8 |
| Sözlü Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 8 | 48 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 210 | ||