Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SE 521 - SINIF EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SE 521 Adı: İLKOKULDA OKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 8
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SINIF EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İlkokul öğrencilerinin okuma yazma sorunlarını ve sebeplerini anlamak; bu sorunların giderilmesine yönelik çalışmalar yapmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-2 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif bir şekilde rol alarak sorumluluklarını yerine getirir, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir ve liderlik yapar.
PÇ-3 Sınıf öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket eder.
PÇ-7 Sınıf öğretmenliği alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgi birikimine sahip olur, geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-11 Öğrenme ve öğretme süreçlerini zenginleştirmek için programın önerdiği uygun eğitimsel araç ve gereçleri etkin bir biçimde kullanma becerisine sahip olabilme
PÇ-14 Sınıf öğretmenliği alanında yürütülen yurt içi ve uluslararası çalışmaları yakından takip edebilme ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilme yetisi kazanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Okuma, akıcı okuma, okuma türleri, okuduğunu anlama, okuma sorunları ve hataları, okuma sorunlarına neden olan başlıca faktörler, okuma hatalarının tespit edilmesi ve giderilmesinde kullanılan yöntem ve teknikler, yazma sorunları ve hataları, yazma hatalarının giderilmesinde kullanılan yöntem ve teknikler
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Okuma, yazma, beynin okuma ve yazmadaki yeri ve önemi, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
2 okumaya hazırbulunuşlukla ilgili görüşler (faktörcü görüş, olgunlaşma teorisi, doğuştancı görüş), Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
3 okuma ve yazma modelleri, okuma-yazma yöntem ve teknikleri, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
4 okuma ve yazma modelleri, okuma-yazma yöntem ve teknikleri, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
5 okuma ve yazma modelleri, okuma-yazma yöntem ve teknikleri, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
6 okuma-yazma sorunları, sık yapılan okuma yazma hataları, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
7 okuma-yazma sorunları, sık yapılan okuma yazma hataları, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
8 Ara Sınav
9 okuma-yazma sorunlarına neden olan başlıca faktörler, okuma-yazma hatalarının tespit edilmesi ve giderilmesinde kullanılan yöntem ve teknikler, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
10 okuma-yazma sorunlarına neden olan başlıca faktörler, okuma-yazma hatalarının tespit edilmesi ve giderilmesinde kullanılan yöntem ve teknikler, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
11 okuma-yazma sorunlarına neden olan başlıca faktörler, okuma-yazma hatalarının tespit edilmesi ve giderilmesinde kullanılan yöntem ve teknikler, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
12 okuma-yazma sorunlarına neden olan başlıca faktörler, okuma-yazma hatalarının tespit edilmesi ve giderilmesinde kullanılan yöntem ve teknikler, Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
13 uygulama çalışması. Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
14 uygulama çalışması. Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
15 uygulama çalışması. Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akyol, H. (2018). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
2 Baştuğ, M., & Demirtaş Şenel, G. (2019). İlkokuma ve yazma öğretimi el kitabı. Ankara: Pegem.
3 Yılmaz, M. (2019). Okuma güçlüğü ve tedavisi. Ankara: Gece Akademi.
4 Dehaene, S. (2017). Beyin nasıl okur (O. Karakaş, Çev.). İstanbul: Alfa.
5 Akyol, H. (2012). Türkçe öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, örnek video ve resimler, ilgili materyaller.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 8 2 16
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 7 35
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 14 56
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 237