|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FAİK ÖMÜR (faikomur@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, dilbilimsel terimleri açıklamak, seçilecek değişik konular bağlamında dilbilimsel araştırma yöntemlerini kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dilbilimin tanımı ve metodolojik ilkelerinin tanımlarını açıklayabilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Tarihsel olarak dil incelemelerini ve dilbilimin kuruluşunu özetleyebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Dilbilim ve diğer dilbilimler arasındaki ilişkileri formüle edebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-12 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Dilbilim ve bilgisi ile göstergebilim arasındaki benzerlik ve farkı değerlendirebilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Dilbilimsel inceleme ve nitelikli ayırımları sorgulayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Dilin art zamanlı ve eş zamanlı yöntemlerle incelenmesini tartışabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, Dünya dilleri üzerine veri toplama ve çözümleme yöntemleri ile dilbilimsel incelemenin yapılışı, araştırmacıda aranan özellikler, çözümlenen verilerden kurallara ulaşma teknikleri ve elde edilen bulguların yorumlanması gibi konuları kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dilbilimin tanımı ve yöntemsel ilkeleri | Anlatma Tartışma Beyin Fırtınası Soru Cevap |
2 | Çağlar boyunca dil incelemeleri ve dilbilimin kuruluşu ve gelişimi | Anlatma Tartışma Beyin Fırtınası Soru Cevap |
3 | Dilbilim ve diğer bilimler | Anlatma Bireysel Çalışma Soru Cevap |
4 | Dilbilim ve geleneksel dilbilgisi | Anlatma Bireysel Çalışma Soru Cevap |
5 | Dilbilim ve hetikbilim (filoloji) | Anlatma Araştırma İnceleme Soru Cevap Tartışma |
6 | Dilbilimsel inceleme ve dilbilimin alt dalları | Anlatma Grup Çalışması Araştırma İnceleme |
7 | Dil ve bildirişim | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gösterge türleri, dil göstergesi ve göstergebilim | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
10 | Dilin çift eklemliliği ve dilsel birimler – dilin bağıntı eksenleri | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
11 | Dilin doğabilimsel (makro) ve sosyalbilimsel (mikro) incelemesi | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
12 | Dilin kuralcı-betimsel olarak incelenmesi | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
13 | Dilin artzamanlı ve eş zamanlı gerçekliği ve yöntem sorunları | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
14 | Anlambilim | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
15 | Birim analizi ve evrensel dilbilgisi | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Lyons, J. (1971). Einführung in die moderne Linguistik. München. C.H. Beck Verlag. | |
2 | Lyons, J. (1983). Kuramsal Dilbilimine Giriş. Çeviren: Ahmet Kocaman. Ankara. TDK Yay. | |
3 | Vater, H. (2002). Einführung in die Sprachwissenschaft. München. W.Fink. UTB Verlag. | |
4 | Busch, A./ Stenschke, O.(2008). Germanistische Linguistik. Tübingen. Gunter Narr Verlag. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | 10-14 | 6 | 10 |
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 12 | 48 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 5 | 15 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |