Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ADE 526 - ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: ADE 526 Adı: DİLBİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FAİK ÖMÜR (faikomur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, dilbilimsel terimleri açıklamak, seçilecek değişik konular bağlamında dilbilimsel araştırma yöntemlerini kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dilbilimin tanımı ve metodolojik ilkelerinin tanımlarını açıklayabilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Tarihsel olarak dil incelemelerini ve dilbilimin kuruluşunu özetleyebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Dilbilim ve diğer dilbilimler arasındaki ilişkileri formüle edebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-12 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Dilbilim ve bilgisi ile göstergebilim arasındaki benzerlik ve farkı değerlendirebilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Dilbilimsel inceleme ve nitelikli ayırımları sorgulayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Dilin art zamanlı ve eş zamanlı yöntemlerle incelenmesini tartışabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, Dünya dilleri üzerine veri toplama ve çözümleme yöntemleri ile dilbilimsel incelemenin yapılışı, araştırmacıda aranan özellikler, çözümlenen verilerden kurallara ulaşma teknikleri ve elde edilen bulguların yorumlanması gibi konuları kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dilbilimin tanımı ve yöntemsel ilkeleri Anlatma Tartışma Beyin Fırtınası Soru Cevap
2 Çağlar boyunca dil incelemeleri ve dilbilimin kuruluşu ve gelişimi Anlatma Tartışma Beyin Fırtınası Soru Cevap
3 Dilbilim ve diğer bilimler Anlatma Bireysel Çalışma Soru Cevap
4 Dilbilim ve geleneksel dilbilgisi Anlatma Bireysel Çalışma Soru Cevap
5 Dilbilim ve hetikbilim (filoloji) Anlatma Araştırma İnceleme Soru Cevap Tartışma
6 Dilbilimsel inceleme ve dilbilimin alt dalları Anlatma Grup Çalışması Araştırma İnceleme
7 Dil ve bildirişim Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 Gösterge türleri, dil göstergesi ve göstergebilim Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması
10 Dilin çift eklemliliği ve dilsel birimler – dilin bağıntı eksenleri Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması
11 Dilin doğabilimsel (makro) ve sosyalbilimsel (mikro) incelemesi Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması
12 Dilin kuralcı-betimsel olarak incelenmesi Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması
13 Dilin artzamanlı ve eş zamanlı gerçekliği ve yöntem sorunları Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması
14 Anlambilim Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması
15 Birim analizi ve evrensel dilbilgisi Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Lyons, J. (1971). Einführung in die moderne Linguistik. München. C.H. Beck Verlag.
2 Lyons, J. (1983). Kuramsal Dilbilimine Giriş. Çeviren: Ahmet Kocaman. Ankara. TDK Yay.
3 Vater, H. (2002). Einführung in die Sprachwissenschaft. München. W.Fink. UTB Verlag.
4 Busch, A./ Stenschke, O.(2008). Germanistische Linguistik. Tübingen. Gunter Narr Verlag.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer 10-14 6 10
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 12 48
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 5 15
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 4 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180