|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FELSEFE | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | OYA ESRA BEKTAŞ (oyaesrabektas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
OYA ESRA BEKTAŞ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı filozofların düşünceleri üzerinden estetik ve sanat kavramlarının anlamlarını analiz etmek ve felsefe tarihindeki kuramları tanımaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Bir disiplin olarak estetiğin konusunu, kapsam ve sınırlarını tanır |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Estetik haz, estetik tavır, estetik algının ne olduğunu bilir |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-9 Edinilen bilgiyi ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarabilme PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sanatın bilgi, ahlak, dil gibi diğer alt alanlarla ilişkisini kurar. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-2 Yerel ve evrensel bakış açılarından felsefe çalışmalarını anlayabilme ve eleştirebilme. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Derste Antikçağ filozoflarının sanata yönelik görüşlerinden estetiğin kurucusu Baumgarten’e ve sonrasında çağdaş düşünceye gelene dek gelen estetik ve sanat kavramlarının çözümlemesi yapılacaktır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Estetik ve sanat felsefesinin tanımı, kapsamı ve sınırları | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 2 | Estetiğin temel kavramları: Güzel, iyi ve yüce | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 3 | Estetik özne ve estetik nesne | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 4 | Estetik değer ve estetik yargı | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 5 | Sanatçı ve sanat yapıtı arasındaki bağ sorunu | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 6 | Sanat eseri ve beğeni sorunu | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 7 | Sanatın değeri | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Antik Yunan Felsefesinde Sanata Bakış | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 10 | Platon ve Mimesis Teorisi | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 11 | Aristoteles ve Katarsis | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 12 | Ortaçağ ve Rönesans'ta Sanat | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 13 | Baumgarten: Güzelin Bilimi Olarak Estetik | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 14 | Çağdaş Sanat Kuramları | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 15 | Genel Değerlendirme | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ömer Naci Soykan, Estetik ve Sanat Felsefesi, Bilge Kültür-Sanat | |
| 2 | R.G. Collingwood, Kısaca Sanat Felsefesi | |
| 3 | İsmail Tunalı, Estetik, Remzi Kitabevi. | |
| 4 | Nejat Bozkurt, Sanat ve Estetik Kuramları, Sentez Yayıncılık | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, makale ve powerpoint sunuları. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 6 | 5 | 30 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 150 | ||