|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | OYA ESRA BEKTAŞ (oyaesrabektas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
OYA ESRA BEKTAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı filozofların düşünceleri üzerinden estetik ve sanat kavramlarının anlamlarını analiz etmek ve felsefe tarihindeki kuramları tanımaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bir disiplin olarak estetiğin konusunu, kapsam ve sınırlarını tanır |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Estetik haz, estetik tavır, estetik algının ne olduğunu bilir |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-9 Edinilen bilgiyi ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarabilme PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sanatın bilgi, ahlak, dil gibi diğer alt alanlarla ilişkisini kurar. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-2 Yerel ve evrensel bakış açılarından felsefe çalışmalarını anlayabilme ve eleştirebilme. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Derste Antikçağ filozoflarının sanata yönelik görüşlerinden estetiğin kurucusu Baumgarten’e ve sonrasında çağdaş düşünceye gelene dek gelen estetik ve sanat kavramlarının çözümlemesi yapılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Estetik ve sanat felsefesinin tanımı, kapsamı ve sınırları | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
2 | Estetiğin temel kavramları: Güzel, iyi ve yüce | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
3 | Estetik özne ve estetik nesne | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
4 | Estetik değer ve estetik yargı | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
5 | Sanatçı ve sanat yapıtı arasındaki bağ sorunu | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
6 | Sanat eseri ve beğeni sorunu | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
7 | Sanatın değeri | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Antik Yunan Felsefesinde Sanata Bakış | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
10 | Platon ve Mimesis Teorisi | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
11 | Aristoteles ve Katarsis | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
12 | Ortaçağ ve Rönesans'ta Sanat | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
13 | Baumgarten: Güzelin Bilimi Olarak Estetik | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
14 | Çağdaş Sanat Kuramları | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
15 | Genel Değerlendirme | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ömer Naci Soykan, Estetik ve Sanat Felsefesi, Bilge Kültür-Sanat | |
2 | R.G. Collingwood, Kısaca Sanat Felsefesi | |
3 | İsmail Tunalı, Estetik, Remzi Kitabevi. | |
4 | Nejat Bozkurt, Sanat ve Estetik Kuramları, Sentez Yayıncılık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, makale ve powerpoint sunuları. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 5 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |