|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | PSİKOLOJİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NİLGÜN TÜRKİLERİ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu ders, psikoloji öğrencilerine temel istatistiksel kavram ve yöntemleri tanıtarak bilimsel araştırmaları anlama, yürütme ve değerlendirme becerisi kazandırmayı hedefler. Betimsel istatistik, örnekleme dağılımları, güven aralıkları, parametrik ve non-parametrik testler, korelasyon ve nitel veri analizi konuları ele alınır. Öğrenciler, hem teorik bilgileri kavrayacak hem de SPSS uygulamalarıyla bu bilgileri pratiğe dönüştürecektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Betimsel istatistik ile çıkarımsal istatistik arasındaki farkları analiz edebilir ve açıklayabilir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-2 | Örneklem dağılımlarını ve hipotez testlerini açıklayablilir ve örneklerle ilişkilendirebilir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Bir araştırma problemi için uygun istatistiksel analizi saptayabilir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-8 Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahiptir PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Uygun araştırma problemleri için parametrik ve parametrik olmayan testleri seçebilir ve uygular. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-8 Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahiptir PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-5 | Araştırma amacına uygun literatür taraması yapabilir ve APA kurallarına uygun biçimde referans gösterebilir. |
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-6 | Araştırmanın amacı, hipotezleri, değişkenleri, deseni, örneklemi, etik sorunları ve ölçme araçlarını tanımlayabilir ve açıklayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-7 | Normal dağılım varsayımını ve diğer ilgili varsayımları uygulayabilir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-8 | Güven aralıkları, histogramlar vb. grafikleri çizebilir ve yorumlayabilir. |
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-9 | Bir istatistiksel analizi APA kurallarına uygun biçimde raporlayabilir. |
PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-10 | Araştırma sonuçlarını literatürle karşılaştırabilir, yorumlayabilir ve değerlendirebilir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Ders kapsamında istatistiğe giriş, betimsel istatistik (ortalama, medyan, mod, varyans, standart sapma), örnekleme dağılımları, standart hata ve z-skoru işlenecektir. Parametrik testlerde bağımsız, eşleştirilmiş ve tek örneklem t testleri; non-parametrik testlerde Mann-Whitney U, Wilcoxon ve ki-kare ele alınacaktır. İlerleyen haftalarda korelasyon ve nitel veri analizi konuları işlenecek, tüm süreç SPSS uygulamalarıyla desteklenecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | İstatistiğe Giriş | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
| 2 | Betimsel İstatistik | Sözlü anlatım, ppt sunum, spss uygulama |
| 3 | Standart Hata ve Z skoru | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
| 4 | Hipotez Testlerine Giriş | Sözlü anlatım, ppt sunum, spss uygulama |
| 5 | Bağımsız Gruplar için t Testi | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
| 6 | Eşleştirilmiş Örneklemler için t Testi | Sözlü anlatım, ppt sunum, spss uygulama |
| 7 | Deney Uygulaması ve Raporlaştırılması - I | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Tek Örneklemli t Testi | Sözlü anlatım, ppt sunum, spss uygulama |
| 10 | Nonparametrik Testler | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
| 11 | Deney Uygulaması ve Raporlaştırılması - II | Sözlü anlatım, ppt sunum, spss uygulama |
| 12 | Ki-Kare Testi | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
| 13 | Korelasyon | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
| 14 | Deney Uygulaması ve Raporlaştırılması - III | Sözlü anlatım, ppt sunum, spss uygulama |
| 15 | Nitel Analiz Yöntemine Giriş | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, uygulama |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | İyilikçi, O. (2020). Psikologlar İçin SPSS ve Araştırma Desenleri, Nobel. | |
| 2 | Arıcı, H. (2001). İstatistik: Yöntemler ve Uygulamalar. Ankara. | |
| 3 | Köklü, N., Büyüköztürk, Ş (2000). İstatistiğe Giriş. Ankara. | |
| 4 | Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara. | |
| 5 | Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage. | |
| 6 | Haktanır, A., Dilmaç, B. ve Otrar, M. (2022). Psikolojik danışmanlık ve rehberlik, psikoloji ve diğer sosyal bilimlerde ileri istatistik: SPSS ve AMOS uygulamalı (Gözden geçirilmiş 2. baskı). Nobel Yayıncılık. | |
| 7 | Bal, F. (2020). Psikologlar İçin SPSS Uygulamaları ve Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayıncılık | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Power point sunumu SPSS veri analizi programı Bilgisayar temelli deney uygulamaları ve yanıtları | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | |||
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | 11,14 | 60 | |
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | 7 | 40 | |
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | |||
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 5 | 14 | 70 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 14 | 70 |
| c) Performans Ödevi | 10 | 1 | 10 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 10 | 2 | 20 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 0 | ||
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 170 | ||