|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PSİKOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET SARIÇALI (mehmetsaricali@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kişilik Kuramları dersinin amacı temel kişilik kuramlarını tarihsel gelişim sırası içinde tanıtmak ve kuramlar arası etkileşimleri aktarmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kişilik araştırmalarında kullanılan yöntemler hakkında bilgi sahibi olma. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kişiliği açıklamaya çalışan kuramsal bakış açılarını karşılaştırabilme. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kişilik ile ilgili kuramları birbirleri ile karşılaştırabilme. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kişilik kuramlarını ortaya çıktıkları tarihsel bağlamda açıklayabilme. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Kişilik kuramlarını sosyo - kültürel faktörleri göz önüne alarak değerlendirebilme |
PÇ-9 Farklı bakış açılarını bilimsel bilginin üretilmesi sürecine dâhil edebilen, bireysel ve kültürel farklılıklara dair farkındalığa sahiptir |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu dersin içeriğinde temel olarak, temel kişilik teorileri ve bu teorileri değerlendirmek ve/veya test etmek için kullanılan araştırma yöntemleri hakkında temel bilgiler vermek amaçlanmaktadır. Kişiliğin tanımı ve kişilik gelişimini etkileyen faktörler, kişilik sınıflandırmaları, iyi bir kuramın özellikleri, kişilik kuramlarının özellikleri, kişiliğe kuramsal yaklaşımlar, kişiliğin ölçülmesi, başlıca kişilik kuramları ve kuramcıları derste ele alınacak konular arasındadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı ve önemi | |
2 | Sigmund Freud / Psikanalitik yaklaşım | |
3 | Sigmund Freud / Psikanalitik yaklaşım | |
4 | Alfred Adler / Bireysel psikoloji | |
5 | Carl Jung / Analitik psikoloji | |
6 | Erik H.Erikson / Psikososyal gelişim kuramı | |
7 | Karen Horney / Bütüncül yaklaşım | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Harry S. Sullivan - İlişkiler kuramı, Erich Fromm ve kişiliğe yaklaşımı | |
10 | Gordon Allport/ Ayırıcı özellik yaklaşımı | |
11 | Henry Murray ve kişiliğe yaklaşımı, Raymond B. Cattell/ Faktör yapısı ve kişilik yapısı anlayışı | |
12 | Hans Eysenck / Biyolojik yaklaşım | |
13 | Carl Rogers – İnsancıl yaklaşım, Abraham Maslow – İnsancıl Yaklaşım | |
14 | J.B. Watson /Davranışsal- sosyal öğrenme yaklaşımı B.F.Skinner /Davranışsal- sosyal öğrenme yaklaşımı, Albert Bandura / Davranışsal- sosyal öğrenme yaklaşımı | |
15 | George Kelly/ Bilişsel yaklaşım, Albert Ellis / Bilişsel yaklaşım | |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Burger, J.M., (2006). Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul. | |
2 | Geçtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası, Metis Yayınları, 13. Basım, İstanbul. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 40 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 154 |