Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / PSİ 207 - PSİKOLOJİ

Kodu: PSİ 207 Adı: KİŞİLİK KURAMLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PSİKOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET SARIÇALI (mehmetsaricali@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kişilik Kuramları dersinin amacı temel kişilik kuramlarını tarihsel gelişim sırası içinde tanıtmak ve kuramlar arası etkileşimleri aktarmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kişilik araştırmalarında kullanılan yöntemler hakkında bilgi sahibi olma. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kişiliği açıklamaya çalışan kuramsal bakış açılarını karşılaştırabilme. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kişilik ile ilgili kuramları birbirleri ile karşılaştırabilme. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kişilik kuramlarını ortaya çıktıkları tarihsel bağlamda açıklayabilme. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kişilik kuramlarını sosyo - kültürel faktörleri göz önüne alarak değerlendirebilme PÇ-9 Farklı bakış açılarını bilimsel bilginin üretilmesi sürecine dâhil edebilen, bireysel ve kültürel farklılıklara dair farkındalığa sahiptir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde temel olarak, temel kişilik teorileri ve bu teorileri değerlendirmek ve/veya test etmek için kullanılan araştırma yöntemleri hakkında temel bilgiler vermek amaçlanmaktadır. Kişiliğin tanımı ve kişilik gelişimini etkileyen faktörler, kişilik sınıflandırmaları, iyi bir kuramın özellikleri, kişilik kuramlarının özellikleri, kişiliğe kuramsal yaklaşımlar, kişiliğin ölçülmesi, başlıca kişilik kuramları ve kuramcıları derste ele alınacak konular arasındadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı ve önemi
2 Sigmund Freud / Psikanalitik yaklaşım
3 Sigmund Freud / Psikanalitik yaklaşım
4 Alfred Adler / Bireysel psikoloji
5 Carl Jung / Analitik psikoloji
6 Erik H.Erikson / Psikososyal gelişim kuramı
7 Karen Horney / Bütüncül yaklaşım
8 Ara Sınav
9 Harry S. Sullivan - İlişkiler kuramı, Erich Fromm ve kişiliğe yaklaşımı
10 Gordon Allport/ Ayırıcı özellik yaklaşımı
11 Henry Murray ve kişiliğe yaklaşımı, Raymond B. Cattell/ Faktör yapısı ve kişilik yapısı anlayışı
12 Hans Eysenck / Biyolojik yaklaşım
13 Carl Rogers – İnsancıl yaklaşım, Abraham Maslow – İnsancıl Yaklaşım
14 J.B. Watson /Davranışsal- sosyal öğrenme yaklaşımı B.F.Skinner /Davranışsal- sosyal öğrenme yaklaşımı, Albert Bandura / Davranışsal- sosyal öğrenme yaklaşımı
15 George Kelly/ Bilişsel yaklaşım, Albert Ellis / Bilişsel yaklaşım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Burger, J.M., (2006). Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul.
2 Geçtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası, Metis Yayınları, 13. Basım, İstanbul.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 14 14
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 154